کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» رویکرد پزشکیان در مسیر حل مشکلات جامعه را بررسی می‌کند

فرار از پوپولیسم با عملگرایی در دولت چهاردهم

10 شهريور 1403 ساعت 8:41

زمانی‌که مسعود پزشکیان دریافت که جبهه اصلاحات بزرگترین حامی‌وی خواهد بود و سیدمحمد خاتمی‌در پیامی‌از مردم خواست که به وی رای دهند، این سیاسیون اصلاح‌طلب بودند که از وی خواستند برای اینکه در قلوب مردم ایران جایی باز کند فقط و فقط خودش باشد. نه ادای کسی را در آورد و نه از کسی بدون اینکه واقعیت داشته باشد، هزینه کند.


گروه سیاسی- رحمان زین‌الدین: زمانی‌که مسعود پزشکیان دریافت که جبهه اصلاحات بزرگترین حامی‌وی خواهد بود و سیدمحمد خاتمی‌در پیامی‌از مردم خواست که به وی رای دهند، این سیاسیون اصلاح‌طلب بودند که از وی خواستند برای اینکه در قلوب مردم ایران جایی باز کند فقط و فقط خودش باشد. نه ادای کسی را در آورد و نه از کسی بدون اینکه واقعیت داشته باشد، هزینه کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،این موضوع بزرگترین نقطه قوت پزشکیان در برابر رقبای انتخاباتی خود بوده و هست. برای همین خاتمی‌در پیامی‌که برای مردم ارسال کرد و از آنها خواست که به پزشکیان رای دهند و گفت که روزنه ای گشوده شده که نباید از آن به راحتی عبور کرد.
مردم نیز برای آخرین بار به خواست حکومت تن دادند و اینبار هم فرصتی به زمامداران برای حل مشکلات خود در پیش پایشان قرار دادند تا بصورت علنی آنچه را که می‌خواستند ببیند که آیا در مسیر خواست آنها قرار دارد یا خیر. پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات، وی که در دولت دوم اصلاحات وزیر بود و چندین دوره نماینده مجلس در کارنامه داشت، ناگهان با ورود به پاستور در برابر فوج عظیمی‌از پروتکل‌های رفتاری و امنیتی قرار گرفت که برایش بسیار سخت و دور از ذهن بود. پزشکیان تا توانست و همچنان در این مسیر ادامه می‌دهد، در برابر پروتکل‌ها مقاومت کرد و می‌کند و در چندین سخنرانی خود هم ناخرسندی اش از اجرای این موارد را اعلام کرده است. همین موضوع یکی از جذابیت‌هایش برای طرفدارانش است که خود را در قید و بند موضوعات سخت نمی‌داند و به قول معروف با مشکلات به آسانی برخورد می‌کند.
وی که خود را ملزم به رفع مشکلات مردم می‌داند، در هفته گذشته سه اقدام مهم داشت که هرکدام در جای خود قابل تامل، تفکر و خوشحالی است. اول اینکه در گوشه و کنار شنیده می‌شود که پزشکیان به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی در حال رایزنی با قوه قضائیه و دیگر نهادها، جهت رفع محدودیت محصورین است.
به شکلی که غلامحسین کرباسچی در گفت‌ وگویی گفت که شنیدم با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهور پزشکیان رفع حصر به نتایج مثبتی رسیده است و انشالله خبرهای خوبی در راه است. که البته این اخبار با واکنش حجت الاسلام کروبی نیز مواجه شد.
سوای اینکه آیا اتفاقی بعد از سال‌های متمادی رخ خواهد داد یا خیر، باید این موضوع را درک کرد که همین اقدام و در دستور کار قراردادن آن در شورای عالی امنیت ملی که تقریبا تمامی‌اعضای آن معروف به مخالفت با محصورین هستند، کار بسیار مهمی‌است و نفس اقدام وی نشان می‌دهد که در پی نقش بازی کردن و انجام اقدامات نمایشی پوپولیستی نیست.
بررسی پرونده دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه‌ها
حال این موضوع را با دو دستور مستقیم وی درباره بررسی مجدد پرونده دانشجویان و اساتید ستاره دار و اخراجی و همچنین پیگیری اتفاق و موضوع اخیر در لاهیجان را بررسی کنید.
رئیس جمهوری روز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند.
پزشکیان اظهار داشت: دانشجو که اعتراض می‌کند، من هم باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد؛ دانشجو کسی است که فردای مملکت ما است و باید بتواند سؤال کند.
اما از سوی دیگر مصطفی رستمی‌رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در توییتی به سخنان رئیس جمهوری واکنش نشان می‌دهد و می‌نویسد: یکی می‌گوید نفله؛ عذرخواهی هم می‌کند، به دانشگاه دستور عزلش می‌رسد. یکی به مقدسات جامعه اهانت می‌کند، اصرار هم می‌کند، از دانشگاه مدارا و عدم برخورد خواسته می‌شود. برای مطالبه انصاف و عدالت از خود و نزدیکان آغاز کنیم. البته این موضوع را نباید از ذهن دور داشت که رئیس جمهوری هرگز نگفته که این افراد را پس از برگرداندن در مناصب مهم بگمارید و یا در حکمی‌که برای آن رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی صادر شده حرفی از اخراجش به میان نیامده است بلکه تنها برکناری وی از پست اجرایی مد نظر بوده است. اما در سال‌های گذشته بسیاری از اساتید از دانشگاه اخراج شدند.
به نظر می‌رسد رئیس جمهور پزشکیان کت خود را که تنها در روز تنفیذ و تحلیف پوشیده بود در آورده و پس از گرم کردن در زمان رای اعتماد بطور مستقیم وارد کارزار حل مشکلات مردم شده است.
دلجویی از سلبریتی‌ها
حتی طی چند روز گذشته خانم مهاجرانی که به تازگی سخنگویی دولت را نیز برعهده گرفته از بازگشت سلبریتی‌های ممنوع التصویر به وزارت ارشاد خبر می‌دهد.
مهاجرانی که نخستین سخنگوی بانوی دولت در جمهوری اسلامی‌است، در پاسخ به اینکه موضع دولت درباره هنرمندان ممنوع‌الکار که بخش قابل توجهی از آنان بنا به اتفاق‌های رخ داده یکی دو سال اخیر از میان سینماگران زن هستند، چه خواهد بود، تاکید کرد: انشاءالله در این زمینه وفاق ملی ایجاد می‌شود. این موضع دولت نیز می‌تواند در مسیر همان خواست مردم باشد که باید تغییرات اساسی بخصوص در بخش‌های امنیتی و انتظامی‌جامعه رخ دهد.
این تغییرات امنیتی و انتظامی‌شامل طرح نور و یا لایحه عفاف و حجای نیز می‌شود و از طرف دیگر رئیس جمهوری بر رفتار مبتنی بر احترام با مردم ایران نیز تاکید کرده است. برهمین اساس رئیس شورای اطلاع رسانی دولت روز پنجشنبه اعلام کرد: در پی فوت یک متهم تحت فرماندهی نیروی انتظامی‌لاهیجان، رئیس جمهوری، وزیر کشور را مامور کرد تا هیاتی را برای بررسی دقیق موضوع به این شهرستان اعزام کند و تمامی‌جوانب حادثه را بررسی و گزارش و نتیجه بررسی را در اسرع وقت به هیات وزیران اعلام کند.
که به سرعت و در کمترین زمان نیروی انتظامی‌بیانیه ای صادر کرد و در آن با اینکه فرد دستگیر شده را شامل سابقه در اقدامات خلاف امنیت جامعه برشمرد، از قصور نیروهای خود در پاسگاه نیروی انتظامی‌لاهیجان خبر داد.
همین اقدامات اخیر در طی چند روز گذشته دکتر پزشکیان نشان می‌دهد که وی بر سرقرارهایی که با مردم دارد، ایستاده و قطعا در بخش‌های بزرگتر از جمله موضوعاتی مانند مذاکرات هسته ای، تبادلات بانکی و حل مشکلات اقتصادی نیز پای کار خواهد بود و تمامی‌آنها را در دستور کار دارد. این نشان از عملگرایی رئیس جمهوری است که به دنبال نقش‌های پوپولیستی نیست هرچند قیافه ظاهری اش شبیه افراد پوپولیست باشد.


کد مطلب: 222242

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/222242/فرار-پوپولیسم-عملگرایی-دولت-چهاردهم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir