کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» بررسی می‌کند:

آزمون مجلس مقابل وزرای اصلاح‌طلب

26 مرداد 1403 ساعت 22:25

از امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، رسما وارد شده و آنها در دو نوبت صبح و عصر نظرات خود را بیان خواهند کرد.


گروه سیاسی-سید مجید حسینی: از امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، رسما وارد شده و آنها در دو نوبت صبح و عصر نظرات خود را بیان خواهند کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مخالفان و موافقان به جایگاه سخنرانان خواهند رفت و دیدگاه‌های خود را درباره وزرای پیشنهادی مطرح می‌کنند. البته وزرای پیشنهادی پیش از این با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ارایه دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و نظرات خود پیرامون موضوعات مطروحه که بعضا برخی از آنها ربطی هم به شخص وزیر پیشنهادی نداشت، پاسخ داده اند.
انتقادات و حمایت‌ها از وزرای پیشنهادی
بیشترین بحث از سوی اصلاح طلبان درباره اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور به دلیل دیدگاه‌های اصولگرایانه در مهمترین وزارتخانه داخلی، احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به دلیل نزدیکی به رقیب پزشکیان در انتخابات اخیر، کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به دلیل نزدیکی به بخش امنیتی و اطلاعاتی نهادهای نظامی و عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو به دلیل حضور در دولت سیزدهم است.
اما بیشترین انتقادات از سوی اصولگرایان به محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان به دلیل مواضعش در انتخابات سال 88، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و مسکن درباره زن بودن و مواضعش بخصوص مخالفت با علی رضا زاکانی نامزد پوششی اصولگرایان در شهرداری تهران و پاکنژاد وزیر پیشنهادی نفت به دلیل جوان بودن و به گفته آنها نزدیکی با بیژن زنگنه وزیرپیشین نفت در دولت روحانی صورت گرفته است.
البته طی چند روز گذشته که انتقادات از سوی اصلاح طلبان با استعفای محمد جواد ظریف معاون راهبردی دولت چهاردهم آغاز شد، با ورود شخص پزشکیان و محمدخاتمی به میدان کمی فروکش کرد اما همچنان در گوشه و کنار از برخی از وزرا البته نه همه 4 وزیری که نامشان ذکر شد، بلکه تنها از حضور اسکندر مومنی انتقادات جسته و گریخته‌ای می‌شود اما شخص پزشکیان همچنان بر مسیر قبلی خود پافشاری کرد و دست به ترکیب لیست اولیه نزد.
حالا امروز پزشکیان می‌خواهد که با حضور در صحن مجلس از وزرای پیشنهادی دفاع کند و درباره هرکدام به دلایل خود برای معرفی این فرد به مجلس بپردازد و از آنها دفاع کند.
بندبازی برخی از جریانات داخل مجلس
اما گروهی دیگر در مجلس هستند که در میانه بازی می‌کنند، نه اینکه میانه رو یا اعتدالی باشند، بلکه هر طرف که باد به سوی آنها بوزد، به همان طرف متمایل هستند، روزی خود را داخل جبهه انقلاب(اصولگرایی) می‌دانند و روز دیگر گفتمان خود را با گفتمان رئیس جمهوری همسو معرفی می‌کنند.
روزی برای رئیسی فداکاری کرده و به نفع وی با گرفتن امتیاز ریاست مجلس و پست‌های دولتی خارج می‌شوند و روز دیگر بازهم با گرفتن امتیاز از دولت خود را شریک انتخابات می‌دانند.
این افراد چه بخواهیم و چه نخواهیم بندباز هستند و سعی دارند به هر شکلی در میدان سیاست ورزی کشور باقی بمانند حتی اگر برای چندمین بار از سوی مردم «نه» شنیده باشند یا اینکه در انتخابات مجلس نفر چهارم تهران باشند.
همین افراد کسانی بودند که در پیوند با اصولگرایان تند مجلس یازدهم در دعوت از شهید رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نامه نوشتند و با وی بیعت کردند وهمین همراهی را با رای به کابینه نشان دادند و تنها یک وزیر آن هم آموزش و پرورش که واقعا و بدون اغراق، فرد معرفی شده از سوی دولت حتی کوچکترین نقطه مثبتی در کارمنامه خود نداشت، رای ندادند که اگر رای می‌دادند، آبروی خود را در طبق اخلاص برای رئیس جمهوری شهید گذاشته بودند.
از طرف دیگر امروز اصولگرایان تندرو از جمله امیرحسین ثابتی، مالک شریعتی، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده، مرتضی آقا تهرانی و محمود نبویان در حال برنامه ریزی برای سخنرانی‌های تند و آتشین برضد وزرا هستند یا اینکه می‌خواهند به هر نحو و طریقی شده از رای اعتماد دیگر یاران خود به کابینه جلوگیری کنند.
یکی از مهمترین افرادی که امروز موج مخالفت‌های فراوانی دبر علیه وی در مجلس موجود دارد، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهای بهداشت است.
وی که از اصلاح طلبان پیشرو محسوب می‌شود، با مخالفت بسیار زیاد تندروهای اصولگرا مواجه شده و حتی در کمیسیونهایی که این چند روز حضور یافته است درباره اینکه چرا درباره فلسطین موضع گیری نکرده، مورد بازخواست قرار گرفته است درحالیکه وی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل درباره فاجعه غزه نگاشته است.
اما از سوی دیگر بیشتر وزرای بهداشت دولت‌های پیشین از وی حمایت کرده اند از باقری لنکرانی که زمانی از سوی پدر معنوی جبهه پایداری به عنوان فردی کاملا اصلح در این حزب شناخته می‌شد تا محمدرضا مرندی وزیر پیشین بهداشت دولت‌هاشمی که امروز مسئول سلامت جان رهبر انقلاب است.
بر این اساس و در یک فرصت تاریخی شاهد همدلی در سطح وزرای نظام سلامت برای انتخاب وزیر آینده وزارت بهداشت هستیم بطوریکه تاکنون خود رئیس جمهوری، رضا ملک زاده، ایرج فاضل، کامران باقری لنکرانی، مرضیه وحید دستجردی، سعید نمکی، علیرضا مرندی، محمد فرهادی و سیدحسن قاضی زاده‌هاشمی از محمدرضا ظفرقندی حمایت کرده اند.
این حمایت بدان معناست که قریب به اتفاق وزرای بهداشت نظام جمهوری اسلامی پای کار سلامت در دولت چهاردهم آمده‌اند و انتظار می‌رود با همراهی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، این وفاق به گفتمانی ملی و عمومی مبدل شود که ثمره آن برای همه مردم ایران خواهد بود.
البته باید این نکته را هم توجه داشت که از میان وزرای بهداشت دولت‌های بعد از انقلاب، اکنون‌هادی منافی در سن ۸۲ سالگی در بستر بیماری قرار دارد و محمدحسن طریقت منفرد نیز در سال ۱۴۰۰ بر اثر سانحه‌ای چشم از جهان فرو بست وگرنه حمایت‌های وزرای سابق بهداشت از ظفرقندی فراتر از این می‌رفت.البته باید به این نکتهنیز ااشاره کرد که بهرام عین الهی وزیر کنونی بهداشت و درمان دولت سیزدهم از حمایت از ظفرقندی امتناع کرده است که این نیز بسیار بامعنا است.
موج حمایت از ظفرقندی حتی رقبای دیروز سیاسی را نیز در برگرفت و روسای ستاد سلامت نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات دوره چهاردهم به اتفاق از ظفرقندی حمایت کردند؛ سیدرضا رئیس کرمی، شهرام یزدانی، علی اکبری ساری و سیدحسن امامی رضوی کسانی هستند که روزهای گذشته حمایت خود را از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند.
از سوی دیگر همچنان دو وزیر پیشنهادی نفت و راه و مسکن نتوانستند آنگونه که گفته می‌شود، نظر نمایندگان تندور را به خود و برنامه‌های شان جلب کنند.
باید دید از امروز شنبه تا شامگاه سه شنبه که رای گیری برای وزرای پیشنهادی دولت برگزار می‌شود، چه اتفاقاتی در صحن مجلس و خارج از آن خواهد افتاد. این بار دقیقا عیار سیاست ورزی در مجلس آشکار خواهد شد.


کد مطلب: 221449

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/221449/آزمون-مجلس-مقابل-وزرای-اصلاح-طلب

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir