کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» بررسی می‌کند:

همه در انتظار فهرست پزشکیان

21 مرداد 1403 ساعت 8:18

روز نهم مردادماه مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان برگزار شد و از آن زمان رئیس جمهوری دو هفته مهلت داشت که اعضای کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند. آنگونه که روز گذشته شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: امروز و درحالیکه دو روز دیگر رئیس جمهوری مهلت دو هفته ای وی تمام نشده، اسامی کابینه را به مجلس ارایه خواهد کرد.


گروه سیاسی- رحمان زین‌الدین: روز نهم مردادماه مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان برگزار شد و از آن زمان رئیس جمهوری دو هفته مهلت داشت که اعضای کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند. آنگونه که روز گذشته شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: امروز و درحالیکه دو روز دیگر رئیس جمهوری مهلت دو هفته ای وی تمام نشده، اسامی کابینه را به مجلس ارایه خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وی گفت که غیر از ۲ مورد فهرست کابینه که تا دیروز مشخص شد و در این دو مورد هم ابهام وجود داشت، تا واپسین ساعات شامگاه روز گذشته اسامی تمامی وزرا مشخص شد.
شهرام دبیری درباره این سوال که آیا در لیست دولت از همه جناح‌ها، و دولت شهید رئیسی حضور دارند، تصریح کرد: بله. لیست، یک لیست فراجناحی است و کاملا براساس توانمندی افراد این لیست تدوین شده است.
از سوی دیگر علیرضا سلیمی‌سخنگوی هیات رئیسه مجلس، با اشاره به بررسی لیست کابینه، اظهار داشت: دولت لیست وزرای پیشنهادی را امروز یکشنبه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند و پس از اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی کمیسیون‌های تخصصی مجلس طی یک هفته رزومه و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کنند.
وی افزود: پس از بررسی یک هفته‌ای کمیسیون‌ها هفته آینده 27 مرداد به صورت سه شیفت جلسه رای اعتماد وزرا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین بیان داشت: جلسه علنی مجلس در هفته جاری فقط در روز یکشنبه برگزار می‌شود و جلسه آینده صحن علنی شنبه هفته آینده است.
پیش بینی‌ها از لیست کابینه
تا پیش از امروز و قبل از ارایه اسامی به مجلس در محافل سیاسی به کررات نام افرادی از دولت‌های احمدی نژاد و رئیسی ذکر شد که در پست‌های خود ابقا می شوند و یا اینکه در پست دیگری به کار گرفته خواهند شد که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت که آیا دولت چهاردهم دولت وفاق ملی یا ائتلاف ملی است؟
اما شامگاه جمعه آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در جزیره کیش با اشاره به تفاوت ميان دولت وفاق ملی با دولت ائتلافی گفت: دولت ائتلافی هیچ صاحبی ندارد ‌و در شرایط فعلی هم شکل گیری آن نه تنها مشکلی از گره حکمرانی ما را حل نمی کند، بلکه موجی از ناامیدی را در جامعه و حامیان دولت چهاردهم نیز ایجاد خواهد کرد. حال آنكه دولت ملی، دولتی است که امکان حضور همه ایرانیان فارغ از تفاوت‌های ناشی از جنسیت، قومیت و مذهب را فراهم مى كند تا بتوانند در کارآمدی آن ایفای نقش کنند و این میسر نمی شود مگر آنکه به این ویژه گزینی‌ها خاتمه داده شود.
آذر منصورى دولت پزشكيان را یک فرصت مغتنم برای مجموعه حاکمیت دانست تا شکاف‌های بوجود آمده را ترمیم کند و در ادامه افزود: بنابراین باید اراده غالب در همه اجزاء حکمرانی همراهی و همکاری با این دولت باشد و نه سنگ اندازی! چرا كه ایران امروز برای دور کردن تهدیدهای بیرونی و انسجام داخلی بیش از هر زمان نيازمند تحقق وفاق ملی است. البته این وفاق بیش از آنکه بین دو یا چند جریان سیاسی باشد، باید بین حاکمیت و جامعه ایران باشد. اما اینگونه که به نظر می رسد تکرار برخی از اسامی نه بازتاب دهنده وضعیت کنونی جامعه است و نه نشان دهنده مسیری است که دولت می خواهد در آن طی مسیر کند. حال به برخی از اسامی که تا روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده، توجه کنیم می بینیم که با خواسته‌های مردم تفاوت‌های آشکاری دارد.
بطور مثال تا لحظه تنظیم خبر درباره وزارت کشور و وزارت علوم همچنان ابهام وجود دارد، البته نام برخی از اسامی به عنوان گزینه احتمالی مطرح شده بود یعنی برای وزارت کشور نام مصطفی پورمحمدی و مجید انصاری بر سرزبان‌ها بود.
اینگونه که به نظر می رسد هیچ کدام مورد تایید واقع نشده اند و همچنان دو پست این وزارتخانه‌های مهم خالی است.
اما نام محمد اسلامی گرچه برای وزرات راه دوباره مطرح شده است اما با جکم رئیس جمهوری همچنان در سازمان انرژی اتمی ابقا شد. اسامی دیگری از جمله اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و علی آبادی وزیر صمت کنونی برای حضور دوباره در دولت اصلاح طلبانه چهاردهم شنیده شده است.درحالیکه در دولت سیزدهم تنها اسلامی آن هم از وزارت راه به سازمان انرژی اتمی منتقل شد و تمامی وزرا و حتی معاونین و در برخی از دستگاه‌ها تا مدیران میانی و کارشناسان تغییر پیدا کردند.
اینگونه در فضای مجازی اسامی برخی از وزرا بصورت غیررسمی توسط خبرگزاری تسمنیم منتشر شده قرار است، آقایان محسن حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش، احمد دنیا مالی برای وزارت ورزش و جوانان، سیدمحمد اتابک برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین سیمایی صراف برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا نوری قزلجه برای وزارت جهادکشاورزی، سید عماد حسینی برای وزارت نفت، سیدعباس صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عباس علی آبادی برای وزارت نیرو، احمد میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستار‌هاشمی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید عباس عراقچی برای وزارت امور خارجه، امیر دریادار حبیب الله سیاری برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عبدالناصر همتی برای امور اقتصادی و دارایی، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، عبدالله کریمی برای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت السلام اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات و همچنین خانم فرزانه صادق برای وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند.البته همچنان درباره وزارت کشور نام مشخصی ذکر نشده که شنیده‌ها حاکی از معرفی سردار حسین علایی است.
مذاکرات مجلس و دولت برای رای اعتماد به وزرا
با اینکه شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری نیز درباره انتخاب وزرا در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «رئیس‌جمهور محترم به صراحت اعلام کرده‌اند که اعضای هیئت وزیران را با نظر رهبر معظم انقلاب و تأیید ایشان معرفی خواهند کرد.»
همین موضوع باعث موضع گیری تندروهای داخل و خارج مجلس در برابر دولت شده و آنها به صراحت این موضوع را رد کرده اند اما باید گفت که چگونه دولت‌های پیشین بخصوص دولت شهید رئیسی اگر با رهبر معظم انقلاب برای معرفی کابینه مشورت کرد کار بسیار خوب و دقیقی بوده که نشان دهنده ذوب بودن وی در ولایت و اطاعت امر ولی فقیه زمانه است، اما مشورت پزشکیان دروغ و توهمی بیش نیست؟
حال چه نمایندگان محترم بخواهند و چه نخواهند، مسعود پزشکیان تمامی وزرای خود را به رهبر انقلاب، نهادهای امنیتی و غیر امنیتی بالادستی و مجلس شورای اسلامی هماهنگ خواهد کرد تا اگر در میانه راه هرکدام از این دستگاه‌ها اقدام به ایجاد چالش و عدم همکاری با وزارت مذکور را داشت، رهبر انقلاب را حَکم میان خود و آن دستگاه قرار دهد تا ایشان حرف آخر را بزنند.
در عین حال همزمان میان مجلس و دولت نیز برای تایید اسامی وزرا بصورت غیررسمی تعامل و همکاری سنگینی وجود دارد که درحال انجام است.
محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس پیش از این گفته بود: «آقای پزشکیان ۱۹ تا وزیر را به مجلس معرفی خواهد کرد؛ من با خود آقای قالیباف بار‌ها و بار‌ها نشستم، مذاکره کردم و گفتم اگر قرار است با رئیس‌جمهور چک و چانه‌ای بزنید قبل از اینکه کابینه به مجلس معرفی بشود چک و چانه‌ها را بزنید و اگر اختلافی وجود دارد اختلاف‌ها را حل بکنید.» او معتقد است اینکه یک دفعه کابینه معرفی بشود و یک تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه رای نیاورند، اولِ گرفتاری است: «حضرت آقا فرمودند مجلس به صورت جدی باید به دولت کمک بکند. دولت باید روی حساسیت‌های مجلس حساس باشد. فکر نکند حالا معرفی می‌کنم یا می‌شود یا نمی‌شود؛ نه، رای بیاورند خیلی مهم است رای نیاورند هم خیلی مهم است.» پیش از این، احد آزادی‌خواه نماینده مجلس از قول محمدباقر قالیباف گفته بود که روسای دو قوه مجریه و مقننه در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند. اینکه قالیباف حالا به عنوان رئیس مجلس برای رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم چه امتیازاتی درخواست کرده است، بماند تا در زمان بررسی وزرا برخی از نمایندگان درباره این موضوع دست به افشاگری خواهند زد و باید اینگونه اخبار را در راه روهای پارلمان جستجو کرد.


کد مطلب: 221109

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/221109/همه-انتظار-فهرست-پزشکیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir