کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» گزارش می‌دهد:

مطالبات مردم از تحقق شعارهای پزشکیان

20 مرداد 1403 ساعت 1:01

شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که دولت چهاردهم لیست وزرای پیشنهادی را روز یکشنبه یعنی فردا جهت کسب رای اعتماد به مجلس ارایه می‌کند


گروه سیاسی- سید مجید حسینی: شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که دولت چهاردهم لیست وزرای پیشنهادی را روز یکشنبه یعنی فردا جهت کسب رای اعتماد به مجلس ارایه می‌کند.
وی گفت که اکثر گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها مشخص شده‌اند جز چند وزارتخانه که در حال نهایی شدن است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حال با توجه به تعیین تکلیف شدن اسامی بسیاری از کسانیکه باید از مجلس کسب رای اعتماد کنند، این سوال به ذهن مخاطبان و مردمی که با هزاران خواسته و دغدغه به پای صندوق‌های رای آمدند تا به پزشکیان رای دهند، خطور کرده است که مسعود پزشکیان چه کسانی را می‌خواهد به عنوان یاران خود در دولت بگمارد؟
این روزها شایعات بسیاری بر سرزبان‌ها درباره ترکیب دولت و بخصوص وزارتخانه‌های کلیدی از جمله خارجه، کشور، اطلاعات، نفت، اقتصاد، فرهنگ و ... به گوش می‌رسد که بدون تعارف باید گفت که مردم را ناامید کرده است.
در میان این شایعات حضور دوباره برخی از وزرای دولت سیزدهم در دولت اصلاح طلب پزشکیان مشاهده می‌شود. از جمله افرادی مانند علی آبادی وزیر صنعت و خطیب وزیر اطلاعات و یا تکرار برخی از وزرای دولت سیزدهم مانند صحرایی در پست وزارت آموزش و پرورش یا نوذری (وزیر دولت احمدی نژاد) در پست وزارت نفت.
یا اینکه مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس دولت سیزدهم می‌گوید: من شنیدم پزشکیان بنا دارد برخی از اعضای دولت سیزدهم حدود دو سه نفری را در دولت چهاردهم استفاده کنند. برای مثال بحث علی‌آبادی بریا برعهده گرفتن وزارت نیرو مطرح است.
سیدمحمد حسینی، که چندسالی نیز به عنوان معاون پارلمانی فعال بود، حتی درباره حضور خود در دولت هم می‌گوید که به صورت مستقیم به او پیشنهادی نشده اما چنانچه رئیس دولت بخواهد، می‌ماند.
عدم شنیدن صدای بی صدایان
اینگونه که به نظر می‌رسد که اصرار بر این است که درب برهمان پاشنه گذشته بچرخد که بازهم باید تکرار کرد، با این سیاست‌ها، مردم را ناامید خواهد کرد.
نا امید از چند بابت یکی اینکه دولت پزشکیان از معدود وعده‌هایی که داده بود این بود که صدای بی صدایان باشد نه اینکه بخواهد از همان افرادی استفاده کند که طی سالیان گذشته همچنان صدای بلندی داشتند و کشور را به این روز درآورده اند.
پزشکیان باید این را بداند که بیش از 50 درصدی از مردم که پای صندوق‌های رای نیامده‌اند، نمی‌خواهند که در آینده نیز پای صندوق‌های رای بیایند و برای اینکه آنها را مجاب کنیم که دوباره به نظام اطمینان کنند، این است که صدایشان را بشنویم، ولی اینگونه که به نظر می‌رسد دولت پزشکیان یا نتوانسته و یا نمی‌خواهد که تغییراتی در کشورداری ایجاد کند.
مردم نمی‌خواهند افراد تکراری را در صحنه‌های قدرت دوباره ببینند و دوباره همان تکرار گذشته و همان وعده‌هایی که هرگز محقق نشده است.
مردم نمی‌خواهند خستگی‌های 40 سال گذشته خود را این بار دوباره بر دوش فرزندان خود بگذارند تا نتوانند فردا به آنان که پای صندوق‌های نیامدند و به پدران خود نیز نهیب بزنند که «دیدید از روز اول هم می‌دانستیم که پزشکیان با بقیه هیچ فرقی ندارد و فقط خودتان را خسته کردید و دوباره فریب خوردید و رفتید و رای داید.» را بشنوند.
ای وای از آن روزی که جوانان کشور و فرزندان میان سالان که جنبشی بزرگ برای رای به پزشکیان در جریان انتخابات 15 تیرماه به راه انداخته بودند، پدران خود را با این جملات سرزنش کنند.
تکرار 40 سال گذشته باعث توقف رشد کشور می‌شود
دکتر پزشکیان باید بدانند که تکرار سیاست‌های 40 سال گذشته یعنی عدم حرکت قطار انقلاب به جلو. پزشکیان باید بخاطر بیاورد که نامزد اختصاصی جریان اصلاحات در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.
برخی به درستی نگران مجاهدان شنبه هستند و تلاش می‌کنند با محدودسازی حامیانِ رئیس‌جمهور ساز در ایام انتخابات و اساساً فعالان سرسخت ۳ سال اخیر در صحنه سیاسی کشور، نه فقط دولت سوم روحانی بلکه دولت دوم رئیسی را تشکیل دهد.
عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات پیرامون شایعات در خصوص احتمال ابقای رضامراد صحرایی وزیر فعلی آموزش و پرورش در سمت خود در توییتی نوشت: حتی «مطرح شدن» بحث ابقاء وزیر آموزش و پرورش تعجب برانگیز و تاسف‌آورست.
در عین حال محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهوری در گزارشی از جلسه ۲۰۰ دقیقه شورای راهبری درباره آخرین گزینه‌های دولت نوشت: نگرانی‌ها نسبت به برخی شایعات توسط اعضای محترم شورای راهبری بیان شد.
وی نوشت: ‏پنجشنبه روز سنگین و پرچالشی بود. در دیدارهای جداگانه از ساعت 8 صبح تا 11 شب، مدیران ستاد تهران و اعضای کمیته‌های بهداشت، نفت و سیاست خارجی، با صمیمیت و صراحت، دیدگاه‌ها و انتظارات خود را بیان کردند.
‏در جلسه 200 دقیقه‌ای شورای راهبری، گزارش این دیدارها و نیز گفت وگو با اعضای کمیته‌های محیط زیست، زنان، رفاه، جوانان، اطلاعات و دیگر نخبگان و فعالان جامعه مدنی را ارایه کردم.
‏اعضای شورای راهبری همچنین گزارش رئیس دفتر محترم رئیس جمهور را از مصاحبه‌های دکتر پزشکیان بزرگوار با برخی نامزدها (که به معنی قطعی بودن هیچیک از آنان نیست و بعضا برای یک مسئولیت با چند نفر مصاحبه شده است) و آخرین وضعیت گزینه‌های عضویت در هیات دولت شنیدند و دیدگاه‌های خود را جهت انتقال به ریاست محترم جمهوری به ایشان بیان کردند. همچنین نگرانی‌ها نسبت به برخی شایعات توسط اعضای محترم شورای راهبری بیان شد.
‏لازم است از توجه و حساسیت مردم عزیز نسبت به روند و نتایج تعیین اعضای هیات دولت قدردانی کنم. این یک تجربه جدید شفافیت و دمکراسی در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزراست.
بی‌گمان هر تجربه جدیدی با ایرادها و چالش‌های فراوانی روبرو است که مهمترین آن مقاومت در برابر تغییر و باور نداشتن به نوآوری و سپردن کار به جوانان است.
خوشبختانه رئیس جمهور محترم با شجاعت و باور به تغییر، نوآوری و جوانان گام نخست را در این مسیر دشوار و پرفراز و نشیب برداشته‌اند که شایسته قدردانی و سپاس است.
صدای زنگ خطر نا امیدی مردم به صدا درآمده است
این زنگ خطری برای آینده نظام اسلامی است که اگر بخواهد به مسیر گذشته خود ادامه دهد یعنی همچنان صدای مردم را نشنیده و یا نمی‌خواهد تن به خواسته‌های ولی نعمتان انقلاب بدهد و درب همچنان برهمان پاشنه قدیم خواهد چرخید.
اعضای جبهه اصلاحات نیز باید این موضوع را بدانند که چه بخواهند و چه نخواهند همانگونه که آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات گفته، ‏مردم ایران پس از چندین انتخابات یاد گرفته اند که خود مطالبه گر باشند ‌و از رأیی که داده اند پاسداری کنند. ‎جبهه اصلاحات ایران نیز پس از کسب تجربه‌های مکرر می‌داند آنجا که از حقوق مردم و مطالبات همه شهروندان ایران غافل شود، مهم ترین کانون قدرت خود را از دست داده است. یا اینکه پیش از این گفته بود که دولت پزشکیان دولتی با حمایت اصلاح طلبان بوده که این جناح باید تمامی موضوعات مطرح شده در آنرا به گردن بگیرد و اینگونه نیست که به کناری نشسته و تنها نظاره گر باشد. جناحی که سیاستش در چندین انتخابات گذشته همراهی با مردم و عدم حضور در پای صندوق‌های رای بوده، امروز در گیرو دار انتخاب وزرای دولت نباید ساکت باشد و نشسته و تنها نظاره کند. اصلاحات فردا باید پاسخ گوی مردم باشد.


کد مطلب: 221040

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/221040/مطالبات-مردم-تحقق-شعارهای-پزشکیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir