کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتانیاهو دنبال جنگ آمریکا - ایران است

چالش بزرگ تل آویو برای واشنگتن

16 مرداد 1403 ساعت 22:53

نخست وزیر اسرائیل از هر اقدامی برای کشاندن آمریکا به جنگ در خاورمیانه استفاده می‌کند؛ یک روز ترور مستشاران ایرانی در جبهه مقاومت، یک روز حمله به کنسولگری ایران در دمشق و حالا ترور رهبرسیاسی حماس در تهران را عملیاتی کرده است.


گروه بین‌الملل- سمیرا عبدالملکی: نخست وزیر اسرائیل از هر اقدامی برای کشاندن آمریکا به جنگ در خاورمیانه استفاده می‌کند؛ یک روز ترور مستشاران ایرانی در جبهه مقاومت، یک روز حمله به کنسولگری ایران در دمشق و حالا ترور رهبرسیاسی حماس در تهران را عملیاتی کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«آوی گیل» مدیرکل سابق وزارت خارجه و تحلیلگر مرکز مطالعات موسوم به «یهود» به تلاش نتانیاهو از طریق اقدامات تحریک آمیز برای کشاندن پای آمریکا به جنگ با ایران به منظور نجات رژیم صهیونیستی از وضعیت نابسامان کنونی اشاره کرد و گفت: اقدامات تحریک آمیز (اسرائیل) علیه ایران در این مرحله به این دلیل است که نتانیاهو دریافته که فرصتی تکرار نشدنی برای از بین بردن تهدید ایران وجود دارد. یعنی اینکه عملیاتی علیه ایران انجام شود که این کشور چاره ای جز پاسخ کوبنده به آن نداشته باشد و بدنبال آن نیز اسرائیل پاسخی قویتر به این پاسخ ایران بدهد تا اینگونه پای آمریکا را به میان بکشاند. تهدید موجودیت اسرائیل از جانب نوار غزه یا لبنان یا یمن نیست بلکه از سمت ایران است.گیل گفت: کابینه اسرائیل متوجه شده که آمریکا مشتاق تحمل تبعات به چالش کشیدن ایران نیست. دو حزب جمهوریخواه و دموکرات سیاست مهار ایران را در پیش گرفته اند؛ در حالی که شکست این سیاست ثابت شده است. طی سالهای گذشته اسرائیل تلاش زیادی برای راضی کردن دولت آمریکا به رهبری جنگ علیه ایران انجام داده است اما آنها سرباز زده و نمی‌خواهند ماموریت خود را انجام دهند.
وی افزود: کابینه اسرائیل گزینه‌های زیادی ندارد زیرا وقت در حال سپری شدن است و موجودیت ما در خطر است. از این رو، باید آمریکا را به انجام ماموریت خود قانع کرد؛ به ویژه در سایه مبارزات انتخاباتی که بهترین مرحله برای اعمال فشار است زیرا دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمی‌خواهند که در برابر ایران ضعف از خود نشان دهند. اگر اسرائیل منتظر بعد از انتخابات آمریکا بماند، آن زمان احساس خواهد کرد که دولت آمریکا حتی در صورت انتخاب دونالد ترامپ به خواسته‌هایش اهمیت نمی‌دهد و به طور مطلوب آمادگی برای همکاری نظامی علیه ایران را ندارد.
گیل خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی گفت: بسیاری از ما سر خود را در برف کرده است و به آینه تهدیدها نگاه نمی‌کند. زمان فاجعه ما نزدیک می‌شود و کابینه ما گزینه‌های زیادی برای نجات موجودیت اسرائیل ندارد. معتقدم که فرصتی تکرار نشدنی برای بسیج آمریکا برای جنگ و برچیدن تهدید علیه موجودیت اسرائیل وجود دارد و به نظر می‌رسد این دیدگاه، عامل تشدید اقدامات نتانیاهو علیه ایران است.
نتانیاهو چالشی بزرگ برای آمریکا
در همین حال، کارشناسان «موسسه خاورمیانه» که مقر آن واشنگتن است، در تحلیل شرایط منطقه پس از ترور «اسماعیل هنیه» نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی به ویژه افزایش سطح تنش و کشاندن پای آمریکا به منطقه ابراز نگرانی کردند. «خالد الگیندی» مدیر برنامه فلسطین در این موسسه آمریکایی معتقد است که ترور رهبر سیاسی حماس در پایتخت ایران تنها چند ساعت پس از حمله به فرد شماره ۲ حزب الله در بیروت، تصمیمی برنامه ریزی شده بود تا تنش به صورت همزمان در هر سه جبهه حماس، حزب الله و ایران تشدید شود.
وی معتقد است: ترور اسماعیل هنیه یک ضربه مهم - البته نه مرگبار - برای حماس است. با اینحال به سختی بتوان قبول کرد که مذاکرات بر سر آتش بس و توافق برای آزادی گروگان‌ها در این شرایط عملیاتی شود. طبق این تحلیل، جدای از قحطی، کشتار جمعی و تقریباً ویرانی کامل غزه به دست اسرائیل، ترور اسماعیل هنیه ممکن است بزرگترین تحول تا این مرحله از جنگ باشد که شاید با پیامدهای گسترده‌ای برای غزه و منطقه همراه شود. اقدام فوق این تصور را بی‌اعتبار می‌سازد که بنیامین نتانیاهو، به آتش بس و آزادی گروگان‌ها علاقه مند است و از جنگ منطقه ای همه جانبه اجتناب می‌کند. همانطور که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر به تازگی اعلام کرده است «وقتی یکی از طرفین مذاکره کننده طرف دیگر را ترور می‌کند، چگونه میانجیگری موفق می‌شود؟» وی می‌گوید اگرچه ترور هنیه ضربه مهمی برای حماس به شمار می‌رود اما مرگبار و نابودکننده نیست و همانطور که این گروه از ترورهای قبلی اسرائیل جان سالم به در برده است، به طور قطع از این ترور عبور خواهد کرد. اکنون سوال این است که واکنش ایالات متحده به بحران اخیر چیست. اینکه ایالات متحده قبل از این عملیات مطلع نشده بود، مایه شرمساری بزرگی برای دولت آمریکا است و احتمالاً به تنش بیشتر روابط بین نتانیاهو و دولت جو بایدن منجر خواهد شد.
تحلیلگر اتاق فکر آمریکایی در پایان تصریح کرد: این واقعیت در حالی مطرح می‌شود که میلیاردها کمک نظامی و حمایت تقریباً بی‌قید و شرط دولت بایدن در طول جنگ، پرسش‌های جدی را در مورد ماهیت رابطه ویژه دوطرف ایجاد می‌کند. شاید نتانیاهو تلاش کند رئیس جمهور ضعیف آمریکا را تحت فشار بیشتری قرار دهد؛ دولتی که نه تنها نتوانست جنگ را مهار یا از تشدید آن جلوگیری کند، بلکه در نهایت ممکن است آمریکا را وارد یک درگیری گسترده‌تر در منطقه، به‌ویژه با ایران کند.
«جرالد ام. فایرشتاین» دیگر کارشناس این موسسه در حوزه شبه جزیره عربستان نیز بر این باور است که نتانیاهو با ترور هنیه، خواسته‌های خود را عملی کرد و امیدهای بایدن را از بین برد؛ ضمن آنکه چشم‌انداز آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها را برای آینده قابل پیش‌بینی نابود کرد.
وی معتقد است حمله اسرائیل به خاک ایران، موقعیت نتانیاهو را تقویت می‌کند اما پیامدهای مهمی برای رئیس جمهور آمریکا و معاونش کامالا هریس خواهد داشت. ترور هنیه تنها چند روز پس از سفر نتانیاهو به واشنگتن، باعث شرمساری رئیس جمهور جو بایدن است که پایان دادن به جنگ غزه را یکی از اولویت‌های خود تا پایان دوره اش بیان کرده است. این کارشناس معتقد است: همچنین این حمله چالشی برای کامالا هریس ایجاد می‌کند زیرا او تلاش دارد تا یک ائتلاف برنده را در کارزار ریاست جمهوری خود تشکیل دهد. به طور قطع او نیز مانند بایدن، حمایت ایالات متحده از اسرائیل را تکرار می‌کند اما نگران افزایش تنش و تلفات در فلسطین است. اینکه او چگونه بین دو امر مهم توازن برقرار می‌کند، بر چشم انداز انتخاباتی او در آینده و همچنین بر اجرای سیاست‌های دفاعی و خارجی ایالات متحده در خاورمیانه در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات تأثیر خواهد داشت.


کد مطلب: 220880

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220880/چالش-بزرگ-تل-آویو-واشنگتن

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir