کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقدیر علیه ستاره تکواندو ایران

ناهید – کیمیا، چشم در چشم رفیق قدیمی

16 مرداد 1403 ساعت 22:43

می‌گویند تاریخ دو بار تکرار می‌شود؛ یک بار کمدی و بار دوم تراژدی. ناهید بخش تراژدی ماجرا را تجربه کرده و حالا نوبت روایت کمیک است.


گروه ورزشی - سعید آقایی: می‌گویند تاریخ دو بار تکرار می‌شود؛ یک بار کمدی و بار دوم تراژدی. ناهید بخش تراژدی ماجرا را تجربه کرده و حالا نوبت روایت کمیک است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از تقدیر گریزی نیست. گویی سرنوشت را به گونه ای چیده اند که رفقای دیروز دوباره روبروی هم قرار بگیرند و با هم بجنگند. آنهایی که تا دیروز دوشادوش هم در یک تیم و برای موفقیت و بالا بردن یک پرچم می‌جنگیدند، حالا باید رودروی هم بایستند و به هم «آپ دولیو چاگی» بزنند تا در این نبرد نابرابر یکی برنده بیرون بیاید. 3 سال پیش در توکیو این داستان به گونه ای دیگری روایت شد. کیمیا با پرچم پناهندگان رودری رفیق و هموطن سابقش ایستاد. ستاره جوانی که شانه‌های نحیفش تحمل این همه فشار را نداشت و زیر این بازی روانی خرد شد و قافیه را به رفیق قدیمی اش باخت. اما این بار قصه فرق می‌کند.
هر دو تکواندوکار در این 3 سال روزهای متفاوتی را سپری کرده اند. کیمیا بعد از مدتها دربه دری سرانجام تابعیت بلغارستان را پذیرفت تا با پرچم این کشور در میادین بین المللی مبارزه کند. مسابقات تکواندو قهرمانی اروپا و حالا المپیک که ستاره دور افتاده از وطن زیر این پرچم غریبه به میدان می‌رود. تنها مدال آور زنان در تاریخ المپیک ایران که بعد از ریو به وطنش پشت کرد و جلای وطن نمود تا از عرش به فرش برسد. کیمیا بعد از جدایی از ایران هرگز رستگار نشد و تقریبا هیچ موفقیتی در تکواندو کسب نکرد. ستاره ای که روزگاری تصور می‌کردند با آن قد و قامت و پاهای کشیده، یک جید جونز جدید در تکواندو است، ناگهان با یک تصمیم اشتباه آتش به خرمن آرزوهایش زد تا عاقبت بخیر نشود. تنها دستاورد کیمیا در تمام این سالهای آوارگی؛برد رفیق و هم تیمی سابقش در المپیک توکیو بوده و دیگر هیچ.
ناهید کیانی اما بعد از این المپیک سخت و تلخ مسیر متفاوتی را سپری کرد. او با یک ریکاوری روحی و روانی با قدرت به شیاپچانگ بازگشت و تا مدال طلای جهانی پیش رفت تا ثابت کند تا چه اندازه در قبال او جفا شده. دارنده مدال طلای قهرمانی جهان، یک طلا، یک نقره و ۲ برنز قهرمانی آسیا، برنز بازی‌های آسیایی و ۲ مدال نقره گرندپری حالا در قامت یکی از ستاره‌های تکواندو به المپیک آمده و می‌خواهد تا حق خود را از فستیوال 5 حلقه‌ای بگیرد. ستاره‌ای که در المپیک توکیو جوان و کم تجربه بود و در نبرد حیثیتی با کیمیا از نظر ذهنی کم آورد. نبردی که برای ناهید بیش از آنکه در شیاپچانگ باشد، در بیرون آن و در فضای روانی وحشتناک در جریان بود و ستاره ایرانی نتوانست از پس این فشار بربیاید و در مبارزه به هم تیمی سابقش باخت. حالا بعد از گذشت 3 سال ناهید پخته تر و باتجربه تر از همیشه آمده تا جبران مافات کند و تنها جای خالی در ویترین افتخاراتش را پر کند. یک مدال المپیک حق اوست. اگرچه تقدیر بار دیگر او را در برابر رفیق سابقش قرار داده. می‌گویند تاریخ دو بار تکرار می‌شود؛ یک بار کمدی و بار دوم تراژدی. ناهید بخش تراژدی ماجرا را تجربه کرده و حالا نوبت روایت کمیک است تا در پایان مبارزه با کیمیا او به نمایش کمدی بخندد.
در میان ۴ المپین تکواندو ایران بی تردید ناهید کیانی پرامیدترین و مهمترین شانس مدال است و اما او برای تعبیر این رویا و‌هاشور زدن به این پیش بینی باید ستاره‌های ریز و درشتی را شکست دهد که اولین و مهمترین آن کیمیا علیزاده است.
در در وزن 57- کیلوگرم تکواندو زنان ستاره‌های دیگری هم حضور دارند. جید جونز 31 ساله یکی از بزرگترین ستاره‌های تکواندو محسوب می‌شود که با کلکسیونی از مدال‌های رنگارنگ شامل 2 مدال طلای المپیک ریو و توکیو، یک مدال طلا، یک نقره و 2 برنز جهان و کسب 10 مدال طلا، 7 نقره و یک برنز در مسابقات گرندپری بی تردید مدعی اصلی و جدی این وزن است. زونگ شی‌لو چینی قهرمان جهان در سال 2022، دارنده 2 مدال طلای بازی‌های آسیایی 2018 و 2022، یک طلا و یک نقره قهرمانی آسیا، 6 مدال طلا، یک نقره و یک برنز گرندپری و یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز گرند اسلم نیز دیگر مدعی بزرگ این وزن محسوب می‌شود.
پنجشنبه ۱۸ مردادماه در روز دوم مسابقات تکواندو، رقابت‌های اوزان ۵۷- زنان و ۶۸- کیلوگرم مردان برگزار خواهد شد که ناهید کیانی نماینده کشورمان در وزن ۵۷- کیلوگرم در مبارزه نخست خود به دیدار «کیمیا علیزاده» از بلغارستان خواهد رفت. کیانی در صورت برتری باید با برنده مبارزه آمریکا و تونس پیکار کند. در این وزن ۱۶ تکواندوکار به رقابت خواهند پرداخت.
تکواندو ایران در هفتمین حضور رسمی خود در المپیک، برای نخستین بار موفق به کسب ۴ سهمیه شامل ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهمیه در بخش زنان شده. ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در تکواندو زنان و مهران برخورداری و آرین سلیمی در تکواندو مردان ترکیب ایران در المپیک پاریس را تشکیل می‌دهند. در بخش کسب سهمیه تکواندوکاران خوش درخشیدند چه آنکه در بخش زنان تکواندو ایران نه تنها برای اولین بار موفق به کسب دو سهمیه شده که ناهید کیانی به عنوان نخستین تکواندوکار ایران است که از طریق سیستم رنکینگ جواز حضور در این بازی‌ها را به دست آورده.


کد مطلب: 220878

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220878/ناهید-کیمیا-چشم-رفیق-قدیمی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir