کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» حضور دبیر شورای امنیت روسیه در تهران را بررسی می‌کند

همکاری‌ ایران و روسیه ضد جهان تک قطبی

16 مرداد 1403 ساعت 22:34

روز دوشنبه سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه به تهران سفر کرد و در این سفر با مقامات سیاسی و نظامی کشورمان دیدار کرد.
ایران و روسیه در طی سال‌های گذشته در بسیاری مسایل منافع مشترک پیدا کردند و برای حفظ این منافع همکاری بسیاری با هم داشتند که مهمترین آنها حضور ایران و روسیه در مبارزه با داعش در سوریه و شمال عراق بود.


گروه سیاسی- فخری سادات مسچی: روز دوشنبه سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه به تهران سفر کرد و در این سفر با مقامات سیاسی و نظامی کشورمان دیدار کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ایران و روسیه در طی سال‌های گذشته در بسیاری مسایل منافع مشترک پیدا کردند و برای حفظ این منافع همکاری بسیاری با هم داشتند که مهمترین آنها حضور ایران و روسیه در مبارزه با داعش در سوریه و شمال عراق بود.
حتی این همکاری‌ها به شکلی بود که هواپیماهای روسی که قصد بمباران مواضع داعش در سوریه را داشتند از حریم هوایی ایران برای رسیدن به اهداف خود استفاده کردند و در چندین مورد سردار شهید سلیمانی سفرهای متعددی به کشور روسیه ودیدار با مقامات ارشد نظامی و حتی ولادمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور داشت.
همین موضوعات زمینه ساز تصمیمی شد که دو کشور گرفتند تا سند راهبردی 25 ساله میان این دو کشور را به امضا برسانند که بعد از شهادت ابراهیم رئیسی آماده شد و قرار است در سفری آتی دکتر پزشکیان به روسیه برای نشست در اجلاس سران بریکس که بازهم روسیه مهمترین حامی ایران برای عضویت در این سازمان بود، را به امضا برسانند.
اما بعد از شهادت اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی و فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر خونخواهی مهمان عزیز و تصمیم قطعی ایران برای تلافی این عمل نادرست رژیم صهیونیستی، سفر دبیر شورای امنیت روسیه به تهران حاوی پیام‌های مهمی به کشورهای حامی این رژیم بود.
حتی خبرهایی مبنی بر پروازهای مکرر هواپیماهای غول پیکر ایلوشن برای جابجایی تجهیزات نظامی از روسیه به ایران نیز منتشر شده که کشورهای حامی اسراییل را نگران کرده است.
ایران در طی سال‌های گذشته قصد خرید سامانه‌های دفاعی اسکندر و هواپیماهای جنگنده فوق پیشرفته سوخو 35 را داشت که به دلیل قطعنامه‌های سازمان ملل، امکان ورود آنها به ایران ممکن نبود. اما این روزها که براساس برجام تحریم‌های نظامی ایران برداشته شده است، روسیه نیز تمایل به فروش این تجهیزات به ایران دارد.
البته ایران و روسیه در زمینه دور زدن تحریم‌های اعمال شده از سوی غربی‌ها نیز همکاری‌های گسترده ای دارند و ایران تجربیات خود را در این زمینه در اختیار روس‌ها قرار داده است.
همکاری‌ها دوکشور به همین موارد ختم نمی‌شود و طیف گسترده ای از همکاری‌های دو جانبه از قفقاز در شمال و برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی در خلیج فارس و دریای عمان را نیز در بر می‌گیرد.
سفر یک روزه شویگو به تهران
بر همین اساس سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه روز دوشنبه در سفری کاری برنامه ریزی شده با دستورکار مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی وارد تهران شد.
بنابر اعلام شورای امنیت روسیه، مذاکرات وی طیف گسترده ای از همکاری‌های دوجانبه و تقویت آن - از حوزه امنیتی گرفته تا پروژه‌های تجاری و اقتصادی و همچنین جنبه‌های مختلف امنیت جهانی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار داد.
دبیر شورای امنیت روسیه در دیدار با «علی اکبر احمدیان»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده مقام معظم رهبری در این شورا ضمن تاکید بر ارتقا سطح همکاری‌های راهبردی و روابط مستحکم و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی، اقدام اسرائیل علیه هنیه در خاک ایران و یکی از فرماندهان حزب الله در لبنان را به شدت محکوم کرد و اقدام اسرائیل را خلاف موازین و قوانین بین‌المللی دانست.
ایران و روسیه فهرست بلندبالایی از ابعاد همکاری‌ها و تعاملات دارند. در مناقشات روسیه و اوکراین، ایران همواره بر راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو و آمادگی برای کمک در این موضوع تاکید داشته است. هم چنین در تحولات قفقاز، ایران بر راه حل منطقه‌ای و پرهیز از دخالت بازیگران فرا منطقه‌ای و قالب ۳+۳ (جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان + ایران و روسیه و ترکیه) تاکید داشته است.
توسعه روابط با روسیه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
رئیس جمهوری توسعه روابط با روسیه به عنوان شریکی راهبردی را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور تأکید کرد.
دکتر مسعود پزشکیان در دیدار «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، با بیان اینکه روسیه از جمله کشورهای روزهای سخت ملت ایران بوده است، توسعه روابط با این شریک راهبردی را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور تأکید کرد.
رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و روسیه تصریح کرد: ما معتقدیم دوره یکه‌تازی برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا در جهان گذشته و اشتراک مواضع و همکاری ایران و روسیه در راستای ترویج جهان چند قطبی قطعاً به ارتقای بیشتر امنیت و صلح جهانی خواهد انجامید.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و اقدامات این رژیم در جهت آتش‌افروزی در منطقه اشاره کرد و گفت: اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و همچنین اقدام به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کشور ما مصداق بارز نقض تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی است.
رئیس جمهوری با انتقاد شدید از حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی به عنوان مدعیان حقوق بشر از جنایات رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست اما قطعاً این رژیم پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد.
پزشکیان ضمن قدردانی از مواضع روسیه در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، برعزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات دوکشور بویژه در امور سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.
سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، جمهوری اسلامی ایران را از هم‌پیمانان کلیدی و راهبردی روسیه در منطقه دانست و ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مشترک دو کشور برای ایجاد جهان چند قطبی و همچنین تأمین امنیت منطقه تصریح کرد: روابط دو کشور در همه بخش‌ها در حال رشد بوده و چشم‌اندازهای بسیار خوبی برای توسعه تعاملات موجود است.
دبیر شورای امنیت روسیه همچنین بر علاقه مندی کشورش برای تسریع در تکمیل طرح‌های مشترک میان دو کشور از جمله کریدور شمال جنوب تأکید و تصریح کرد: روسیه برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سازمانهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل، بریکس و شانگهای اهمیت زیادی قائل است و ما برای گسترش این همکاری‌ها تلاش خواهیم کرد.
روابط ایران و روسیه راهبردی عمیق و بلند مدت است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت:‌ روابط ایران و روسیه راهبردی، عمیق و بلندمدت است و با تغییر دولت‌ها دچار اختلال نخواهد شد.
سرلشکر باقری در دیدار با سرگئی شویگو گفت: روابط ایران و روسیه راهبردی، عمیق و بلندمدت است و با تغییر دولت‌ها دچار اختلال نخواهد شد.
وی با بیان اینکه آمریکا به‌ خوبی می‌داند که جهان از قدرت تک‌قطبی خارج شده، افزود: از همکاری‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و چین استقبال خواهیم کرد.
سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار از آمادگی همکاری همه‌جانبه روسیه با ایران در امور منطقه‌ای گفت.
همچنین سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه پس از اتمام سفر خود به ایران در حالیکه عازم جمهوری آذربایجان بود در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه «راسیا ۲۴» این کشور اعلام کرد همکاری‌های تهران و مسکو در مقایسی بزرگ با سرعت بالا در همه زمینه‌ها در حال گسترش است.
شویگو افزود: در دیداری که با مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری جدید ایران و دبیر شورای امنیت ملی این کشور داشتیم، در رابطه با طیف وسیعی از موضوعات از جمله شرایط سوریه و لبنان گفت وگو و تبادل نظر کردیم.
وی همچنین با اشاره به حادثه تلخ ترور اسماعیل هنیه در تهران تصریح کرد که این موضوع اصلا قابل اغماض نیست.
شویگو خاطر نشان کرد که در این ملاقات مسایل مربوط به کریدور حمل و نقل شمال-جنوب نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حال باید دید بعد از سفر وی به تهران چه تغییراتی در موازنه قدرت منطقه صورت خواهد گرفت و این کشور به عنوان یکی از اعضای دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت چگونه همپیمان خود را تنها نخواهد گذاشت.


کد مطلب: 220877

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220877/همکاری-ایران-روسیه-ضد-جهان-تک-قطبی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir