کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» تبعات ترور اسماعيل هنيه بر دولت چهاردهم را بررسی می کند

پزشکيان در آزمون ديپلماسی و ميدان

14 مرداد 1403 ساعت 22:15

صبح چهارشنبه گذشته خبري تمامي مردم جهان را شوک زده کرد و مردم ايران را علاوه بر شوک، در بهت فرو برد.مردم جهان به اين دليل شوکه شدند که فردي که تا ديروز در حال مذاکره براي پايان جنگ در غزه بود، امروز به دست اسراييل کشته مي شود و خط بطلاني بر تمامي پيش بيني‌ها و خواسته‌ها براي اتمام جنگ در غزه کشيده مي شود.


گروه سياسي- رحمان زينالدين: صبح چهارشنبه گذشته خبري تمامي مردم جهان را شوک زده کرد و مردم ايران را علاوه بر شوک، در بهت فرو برد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مردم جهان به اين دليل شوکه شدند که فردي که تا ديروز در حال مذاکره براي پايان جنگ در غزه بود، امروز به دست اسراييل کشته مي شود و خط بطلاني بر تمامي پيش بيني‌ها و خواسته‌ها براي اتمام جنگ در غزه کشيده مي شود. نتانياهو با اين کار نشان مي دهد که مي خواهد در خاورميانه نقشه اي جديد پياده کند و براي رسيدن به هدف خود حتي قيد زنده مانده گروگان‌ها در دستان حماس را نيز زده و برايش اصلا مهم نيست که آنها زنده باشند يا مرده، بلکه مهم هدفي بزرگتر است که مي خواهد تغيير توازن قدرت در منطقه را بهم زند و براي اين کار بايد در مرحله اول قدرت ايران را کاهش دهد و سپس صلح ابراهيم را به کشورهاي عربي ديکته کرده و آنها را مجبور به توافق کند.
وي براي انجام اين کار در تهران بهترين زمان را انتخاب کرد، زيرا احتمال مي دهد مهمترين پشتيبانش يعني ترامپ تا سه ماه آينده در انتخابات رياست جمهوري آمريکا پيروز باشد و در اين سه ماه بتواند تقريبا ميدان را از آن خود کند تا در مرحله ديپلماسي بتواند حداکثر امتيازات را بدست آورد و چه بسا فقط و فقط خواسته‌هاي وي اجرايي شود. اما براي رسيدن به اين مرحله بايد قدرت منطقه اي ايران را کم کرده يا از بين ببرد و براي آن از چندين سال قبل تدارک ديده تا با نفوذ در سيستم امنيتي ايران ضربات مهلکي را تدارک ببيند که ترور شهيد فخري زاده آغاز آن بود که امروز به شهادت اسماعيل هنيه رسيد.
حال دولت پزشکيان که در آغازين روز کاري خود با چنين بحران بزرگي دست به گريبان شده است، نيز مي تواند به بهترين وجه از آن در حوزه ديپلماسي و ميدان داخلي و خارجي استفاده حداکثري کند.
ارايه سريع اسامي کابينه مجلس و اخذ راي اعتماد حداکثري
پزشکيان که در مراسم تحليف رياست جمهوري سخنراني محکمي در حمايت از فلسطين داشت و با واکنش مثبت نمايندگان همراه بود و طي چند روز گذشته نيز از اقدامات وي در اين زمينه بخصوص به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي که درخواست اقدام تلافي جويانه عليه اسراييل را به مقام معظم رهبري ارايه کرد، ستايش شده، مي تواند راي اعتماد حداکثري کابينه خود را که از نظر مشي سياسي تقريبا مخالف مجلس کنوني است، از نمايندگان عضو جبهه پايداري اخذ کند.
يکي ديگر از دلايل آن اين است که با توجه به حمله قريب الوقوع ايران به اسراييل در خونخواهي اسماعيل هنيه، کشور تقريبا بدون مديريت دستگاه‌هاي اجرايي است و بسياري از مقامات دولت پيشين پست‌هاي خود را رها کرده و به دنبال زمينه سازي براي مقابله با دولت پزشکيان هستند که از آن جمله مي توان به دريافت مجوز روزنامه توسط محسن منصوري معاون پيشين اجرايي رياست جمهوري و علي نادري مديرعامل کنوني خبرگزاري جمهوري اسلامي اشاره کرد. به همين دليل مسعود پزشکيان مي تواند به سرعت راي اعتماد نمايندگان مجلس را اخذ کند.
بازتعريف گفتمان امنيتي در کشور
اتفاقاتي که اخيرا در کشور رخ داده است براي مسعود پزشکيان کاملا روشن مي کند که درگير چه مسئله بزرگي در مطقه بحران زده خاورميانه شده است.
اين موضوع براي دولت چهاردهم کاملا روشن مي سازد که کشور در حوزه امنيتي کشور دچار رخنه شده و مي توان به نوسازي گفتمان امنيتي کشور اقدام کرد. مسعود پزشکيان به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي، مي تواند دستور به تغييرات مهم و اثرگذاري در اين زمينه بخصوص دستگاه‌هاي اطلاعاتي و موازي در نيروهاي مسلح بدهد و بر روند اجراي آن بيشترين نظارت را داشته باشد.
اين اتفاق يک بار نيز در دوران محمد خاتمي رخ داد و وزارت اطلاعات گفتمان خود را نوسازي کرد و امروز به يکي از پوياترين دستگاه‌هاي اطلاعاتي منطقه و جهان تبديل شده که نتايج آنرا در شناسايي تمامي عوامل سيا در جهان مشاهده کرديم.
قراردادن واقعيت در برابر شعار در دولت پزشکيان
اين روزها پزشکيان دقيقا دريافته است که ميدان سياسي و اقتصادي کشور تا چه اندازه درگير موضوعات مختلف شده و براي حل برخي از اين مشکلات ديگر انگشتان کفايت نمي کند بلکه بايد با دندان گره‌ها را باز کرد. انتصاب عارف به معاونت اولي، ظريف به عنوان مغز متفکر دولت چهاردهم و حضور قائم پناه به عنوان معاون اجرايي دولت نويد اين موضوع را مي دهد که پزشکيان دريافته نمي توان با شعار، دولت و کشور را اداره کرد بلکه بايد در پس اين اهداف تفکر و قدرت اجرايي قوي وجود داشته باشد. با انتصاب علي طيب نيا به عنوان مشاور عالي رئيس جمهوري نيز براي همگان روشن کرد که براي دولت موضوع اقتصاد، مهمترين نقشه راه آينده است که بايد تمامي ارکان دولت در مسير رشد اقتصادي کشور، اقدامات هماهنگي را برحسب تعريف کاري که دارند نجام دهند.
فعال شدن هماهنگي‌هاي بيشتر در ميدان با کشورهاي دوست
اين روزها بسيار شنيده مي شود که فلان هواپيماي نظامي غول پيکر هرکولس آمريکايي در فرودگاه‌هاي اسراييل براي انتقال تجهيزات دفاعي فرود مي آيد، اما از طرف ديگر نيز اخباري درباره فرود هواپيماهاي نظامي غول پيکر ايلوشن روسي در فرودگاه‌هاي ايران نيز شنيده مي شود. از طرف ديگر دولت روسيه اعلام آمادگي کرده که  سند همکاري 25 ساله بين ايران و اين کشور را در نشست آتي بريکس با حضور رئيس جمهوري جديد ايران امضا کند، اما به نظر مي رسد اين اتفاق بسيار سريعتر در حال وقوع است و حتي دولت‌هاي ايران و روسيه منتظر امضاي آن قرار داد، نمانده اند.
استفاده حداکثري بعد از عمليات ايران عليه اسراييل در حوزه ديپلماسي
يکي از اقداماتي که توسط دولت سيزدهم مغفول ماند، استفاده حداکثري از ديپلماسي بعد از عمليات وعده صادق در حوزه ميدان بود. متاسفانه شهيد اميرعبداللهيان به خوبي نتوانست از فرصت بدست آمده براي تثبيت قدرت دفاعي ايران در منطقه استفاده کند و براي دشمنان ايران اين موضوع را بخوبي ترسيم کند که دفعه بعد از وعده صادق مانند اين بار نخواهد بود  که از قبل اطلاع داده شود و اقدامي نمادين رخ دهد.
اما دولت پزشکيان از همان اولين دقايق شروع عمليات عليه اسراييل بايد در حوزه ديپلماسي فعاليت گسترده خود را آغاز کند تا هم بتواند از پاسخ احتمالي دوباره اسراييل عليه ايران جلوگيري کرده و هم قدرت دفاعي ايران به عنوان يک هژموني در منطقه خاورميانه را براي دوستان و دشمنانش ترسيم کند.
رژيم صهيونيستي اگر چه در نگاه اول به دنبال شکست دولت پزشکيان درباره ترور اسماعيل هنيه بود، اما ناخواسته زمينه‌هاي گفته شده در برابر پزشکيان را باز کرد تا وي بتواند از موارد گفته شده و حتي بيشتر که به ذهن نگارنده خطور نکرده است، استفاده حداکثري کند.
اين نشان مي دهد که چقدر نتانياهو از هوش کمي برخوردار بوده و نتوانسته به هدف خود دست يابد و اين اولين آزمون پزشکيان در ديپلماسي و ميدان است.


کد مطلب: 220761

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220761/پزشکيان-آزمون-ديپلماسی-ميدان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir