کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» گزارش می دهد

مراسم تحليف دولت وفاق ملی

9 مرداد 1403 ساعت 22:11

دکتر مسعود پزشکيان، نهمين رئيس جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس دولت چهاردهم سوگند ياد کرد و آيين تحليف وي براساس اصل 121 قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.


گروه سياسي: دکتر مسعود پزشکيان، نهمين رئيس جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس دولت چهاردهم سوگند ياد کرد و آيين تحليف وي براساس اصل 121 قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دکتر پزشکيان پس از سخنراني حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه اي رئيس قوه قضائيه و برگزاري مراسم تحليف به ايراد سخنراني پرداخت و خطي مشي دولت خود در طي چهارسال آينده را تشريح کرد.

وي گفت: حضور در خانه ملت و اداي سوگند براي برعهده گرفتن بار امانت رياست جمهوري اسلامي ايران چنانچه اصل 121 قانون اساسي مقرر داشته است، لحظه تاريخي و مسئوليت‌آفرين است.

وي افزود: با لطف پروردگار متعال، تدبير رهبري معظم انقلاب و رأي هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم رياست جمهوري فرصتي نو براي ايران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرايط خطير کشور و دشواري‌هاي زندگي مردم، شنيدن صداي مردم و آحاد ملت و خواست آنها براي تحول و تغيير، اصلاح رويکردها و رويه‌هاي ناکارآمد در حکمراني، خلق اميد و رفاه براي عبور از تحريم‌ها و بحران‌هاي پيچيده پيش رو و فرصت اصلاح برخوردهاي ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ايران، فرصت برآمده از انتخابات، ميدان جديد همراهي و همکاري ملي در ميان حکومت و جامعه است. دولتي که با رأي اعتماد نمايندگان مجلس عهده‌دار مسئوليت اجرايي خواهد بود، دولت رفاه ملي است. رئيس جمهوري ادامه داد: دولتي که خود را دولت همه ملت ايران، موظف به تأمين حقوق شهروندي ايرانيان و ملتزم به اولويت منافع ملي بر هر امر ديگر است. محور همگرايي، التزام به قانون اساسي، سند چشم‌انداز و سياست‌هاي کلي مصوب مقام معظم رهبري خواهد بود. قانون اساسي ميثاق ملي ما است و سند چشم‌انداز آينده مشترک ما را تنظيم مي‌کند و سياست‌هاي کلي روش مورد توافق ما براي رسيدن به چشم‌انداز را مشخص مي‌کند.

پزشکيان يادآور شد: آنچه که امروز نياز داريم بازخواني چشم‌انداز و طراحي راهکارها بر اساس سياست‌هاي کلي براي دستيابي به ويژگي‌هايي است که سند چشم‌انداز براي جامعه ايران ترسيم کرده است و در اين چشم‌انداز ايران کشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش در جهان اسلام، با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌المللي و با تأکيد بر مردمسالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي‌هاي مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنيت اجتماعي و قضايي، برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متکي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي و توليد ملي، امن، مقتدر و مستقل، برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تأمين اجتماعي، فرصت‌هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعيض، بهره‌مند از محيط زيست مطلوب، فعال، مسئوليت پذير، ايثارگر، رضايتمند، برخوردار از وجدان کاري، انضباط و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شکوفايي ايران و مفتخريم به ايراني بودن. تأثيرگذار بر همگرايي اسلامي بر اساس تعاليم اسلامي و انديشه امام خميني(ره).

وي ادامه داد: تعامل سازنده و موثر با جهان با اصول عزت، حکمت، مصلحت همراه است. انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستيابي به همين اهداف هستند. مگر خواست مردم براي عدالت، رفع تبعيض، تامين زندگي عادلانه و شرافت مندانه و پيشرفت و صلح و آرامش به دور از نگراني، تحقير و مداخلات فراقانوني چيزي جز حق مصرح ملت در اصل سوم قانون اساسي و ويژگي‌هاي مندرج در سند چشم انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چيست؟ مگر نشانه ولايتمداري و التزام عملي به قانون اساسي جز کوشش مشترک براي خواسته‌هاي ملت است؟

رئيس جمهوري با بيان اينکه وفاق ملي يعني دست برداشتن از اختلافاتي که جز بر پايه نفسانيت شکل نگرفته است، گفت: وفاق ملي يعني دست در دست هم نهادن براي دستيابي به چشم انداز. لذا مگر مردم ما در انتخابات چيزي جز اين خواستند.

پزشکيان گفت: ايران نيازمند غلبه بر شرايط پيچيده کنوني و مخاطرات پيش رو و گشايش راه‌هاي توسعه اي پايدار است. جهان نيز نيازمند بهره برداري از اين فرصت کم نظير براي حل مشکلات منطقه اي و جهاني با مشارکت ايران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است. بايد به مردم ايران، به زنان و جوانان و قوميت‌ها به عنوان فرصت‌هاي بي نظير ملي بنگريم و اين فرصت‌ها را برآورده کنيم لذا آن‌ها مي‌توانند راه‌هاي نو براي حل مشکلات کشور ارائه دهند. بايد فرصت مشارکت را براي کساني که تاکنون در حاشيه بودند را فراهم کنيم.

وي ادامه داد: دولت چهاردهم پيشرفت و توسعه عادلانه و پايدار و همه جانبه ايران و افزايش توان اقتصادي کشور و بهبود زندگي مردم را پيگيري خواهد نمود.

رئيس قوه مجريه تاکيد کرد: رفع تبعيض، بسط عدالت سياسي، اجتماعي، اقتصادي، جنسيتي، آموزشي و بين نسلي لازمه تحقق اين هدف است. مردم صرف نظر از سليقه، قوميت، فرهنگ و جنسيت محور توسعه کشورند و خردمندي و دورانديشي در حکمراني پايه‌هاي پيشرفت و اعتلاي اين کشور به مردم است. پزشکيان تاکيد کرد: بايد به عزت، کرامت و حرمت انسان به ويژه نسل جوان و زنان و دختران که از ناديده گرفته شدن و تحقير و تحميل آزرده هستند، بازگرديم. ما در اين مسير پشتيباني و ياري تمامي ارکان و نهادهاي حاکميت به ويژه قواي مقننه و قضائيه هستيم. فرصت پيشروي ما فرصت تغيير و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌هاي تازه است. حرکت در مسير خواست ملت، برجام اصلاحات رويکردي، ساختاري و رفتاري در آن جهت به سود همه است. در اين مسير به واقع همه برنده هستند و هيچ بازنده اي وجود ندارد.

وي با ذکر اين نکته که به آينده اميدوار است، ادامه داد: اين در حالي است که گزارش‌هاي کارشناسي وضعيت امروز کشور را پيچيده و دشوار نشان مي‌دهد و همه ما شاهديم که زندگي و معيشت مردم با سختي‌هاي فراواني مواجه است اما بي گمان توکل به قدرت لايزال الهي و توانمندي‌هاي ايران عزيز و به ويژه ظرفيت نيروي انساني مردم فهيم اين مرز و بوم عبور از هر چالشي را امکان پذير مي‌سازد. سهم مشترک، عزم ملي و اقدام هماهنگ راه را براي گشودن افق همراه مي‌کند.

پزشکيان خطاب به حضار گفت: ايران کشوري امن؛ منسجم و با ثبات است. ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهاي متلاطم منطقه و در پي حادثه هولناکي که منجر به شهادت رئيس جمهور کشور گرديد يک انتخابات کاملا رقابتي، سالم و اميدبخش برگزار کرديم و در کمال آرامش و همدلي فصل جديدي را در اداره کشور رقم زديم. من به پشتوانه مردم و با حمايت مقام معظم رهبري و با ايجاد اجماع ميان همه ارکان و جناح‌هاي سياسي کشور قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ايران و از حقوق ملت در صحنه بين‌المللي پاسداري خواهم کرد.

رئيس قوه مجريه افزود: تامين منافع ملي، پاسداري از امنيت مردم، توسعه اقتصادي کشور و بهبود کيفيت زندگي مردم در چارچوب 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت مهم ترين اهداف سياست خارجي دولت من خواهد بود و براي رسيدن به اين اهداف تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق و حقوق سرلوحه کار دولت من قرار خواهد گرفت.

وي همچنين ادامه داد: اولويت سياست خارجي دولت من بهبود و تحکيم روابط با کشورهاي همسايه است، کشورهاي همسايه نبايد منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌هاي فرسايشي هدر دهند، دولت من خواهان يک منطقه قوي خواهد بود، منطقه اي که در آن همه کشورها بتوانند با هم افزايي براي توسعه اقتصادي، پيشرفت و بهبود زندگي نسل‌هاي آينده گام‌هاي مشترک بردارند. رئيس جمهوري اظهار کرد: منطقه اي که امنيت آن به دست کشورهاي منطقه تامين خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌هاي خارجي از آن‌ها ستانده مي‌شود، منطقه‌اي که اجازه ندهند معدودي افراطي و جذب انديش، فريب قريب به 2 ميليارد مسلمان و صلح دوست و آزاد انديش را گرفتار روايت دروغين و اسلام هراسي کنند.

وي با بيان اينکه اسلام دين سلام است، گفت: برخي از مدعيان حقوق بشر که تاريخي مملو از بيگانه ستيزي و نقض حقوق مردمان دارند نمي‌توانند خود را از مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم و پيشرفت بودند، برتر بدانند. پزشکيان تاکيد کرد: آن‌ها که سلاح‌هاي کودک کشان غزه را تامين مي‌کنند، نمي‌توانند به ديگران درس انسانيت و مدارا بدهند. هيچ کس در دنيا نمي‌پذيرد، هيچ کس در دنيا نمي‌پذيرد، هيچ کس در دنيا نمي‌پذيرد رئيس رژيمي که در غزه با زنان و کودکان مي‌جنگد و بر سر آن‌ها بمب مي‌ريزد مورد تشويق و حمايت قرار گيرد، گويا برخي از مدعيان تمدن، حقوق اساسي انسان‌ها را براساس رنگ پوست و زبان و دينشان مي‌سنجنند. رئيس جمهوري دولت چهاردهم اضافه کرد: ما نوادگان «سعدي» آرزوي جهاني را داريم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بني آدم اعضاي يکديگرند/ که در آفرينش ز يک گوهرند/ چه عضوي به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار/ تو کز محنت ديگران بي غمي/ نشايد که نامت نهند آدمي، بنابراين نمي‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر اين همه جنايت سکوت کرد. پزشکيان تاکيد کرد: ما خواهان جهاني هستيم که در آن مردم سرافراز فلسطين در آن از چنگ اشغال و ظلم و اسارت و نسل کشي رها شده باشند و روياهاي هيچ کودک فلسطيني زير آوارهاي خانه پدري مدفون نماند، ما مي‌توانيم با هم اين آرزو را که آرزوي تمام مردم منطقه و جهان است محقق کنيم.

وي با بيان اينکه دولت من با ايجاد تعادل و توازن در روابط خارجي، منافع ملي و نيازهاي صلح و امينت منطقه و جهان را پيگيري خواهد کرد، گفت: ما قدر دوستان روزهاي سختمان را خواهيم دانست، ما روابطمان را با بازيگران نوظهور در جنوب جهاني تحکيم خواهيم کرد.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: براي تثبيت دوستي و مودت با همسايگان شرقي و حوزه فرهنگي فارسي زبان تلاش خواهيم کرد. کشورهاي غربي را به درک واقعيت‌ها و ايجاد روابط مبتني بر احترام متقابل و جايگاه برابر فرا مي‌خوانيم و آماده‌ايم مديريت تنش با دولت‌هايي که هنوز شأن و جايگاه ايران را درک نکرده‌اند گفت‌وگو کنيم. من عادي‌سازي روابط اقتصادي و تجاري ايران را با جهان حق مسلم ايران مي‌دانم و براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه از پاي نخواهم نشست. دولت من هرگز تسليم زورگويي، فشار و استانداردهاي دوگانه نخواهد شد، تجربه بيش از دو دهه مذاکره با ايران بايد دولت‌هاي طرف مذاکره با ايران را به اين درک رسانده باشد که ما پايبند به تعهداتمان بوديم و خواهيم بود ولي مردم رهبري و نظام سياسي ايران به فشار و زياده خواهي پاسخ نمي‌دهند. با مردم ايران بايد به زبان احترام و تکريم صحبت کرد. ايران همواره در سمت درست تاريخ ايستاده است و به همين راه که مبتني بر عقايد و باورهاي ديني و فرهنگي و تمدن ايراني اسلامي خواهيم ايستاد.

رئيس جمهوري اضافه کرد: ايران، منطقه و جهان امروز نيازمند تفاهم و همبستگي و مشارکت است. شعار مردم ايران همواره اين بوده است آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا. ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پيشرفت و وفاق براي مردم ايران و منطقه هستيم، بياييد با هم از نگراني‌ها و نارضايتي‌هاي مردمان خود کم کنيم و ايران و منطقه را به جايگاه شايسته آن در تاريخ و تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانيم. همه ما در دنياي طوفاني امروز در يک کشتي نشسته‌ايم. بياييد نظام حکمراني را با قطب‌نماي آرامش و پيشرفت مردمان به پيش ببريم.

وي اضافه کرد: از همه حضار محترم براي شرکت در اين مراسم سپاسگزاري مي‌کنم به ويژه از نمايندگان محترم مردم که افتخار داشتم 4 دوره در ميان آنها باشم تشکرد کرده و انتظار همراهي دارم. همچنين از مقامات، دولت‌هاي دوست براي حضور در اين مراسم قدرداني مي‌کنم و اميدوارم روابط ميان ما ملت‌ها و دولت‌ها هر روز گسترش پيدا کند.

قاليباف: برگزاري انتخاباتي رفاقتي با حضور طيف‌هاي مختلف سياسي حاکي از اقتدار ايران است

رئيس مجلس تاکيد کرد: در شرايط پرتلاطم جهاني و بين‌المللي ناظران جهاني ديدند ايران دچار کوچکترين تنش سياسي و امنيتي نشد و در اداره امور کشور اخلالي ايجاد نشد و در فرصتي کوتاه طي انتخاباتي رفاقتي و جدي با حضور طيف‌هاي مختلف سياسي در سلامت و امنيت کامل رئيس‌جمهور تعيين شد همه اين‌ها حاکي از ثبات و اقتدار مثال زدني جمهوري اسلامي اسلامي ايران است. به گزارش ايلنا، محمدباقر قاليباف رئيس مجلس در ابتداي مراسم تحليف رئيس‌جمهور با سلام و صلوات به پيشگاه پيامبر ختمي  مرتبت و ارسال درود به روح امام شهدا و روح مطهر شهدا خصوصا سردار سليماني و سيد الشهداي خدمت گفت: به مهمانان خارجي و مسئولان کشوري و لشکري و خانواده شهدا و ايثارگران عرض خيرمقدم دارم.

وي افزود: اتفاق تلخ عروج شهادت گونه رئيس‌جمهور شهيد در چشم تحليل‌گران جهاني آزمون مجددي براي نظام جمهوري اسلامي ايران رقم زد که ديديم با مديريت رهبري انقلاب بار ديگر به نماد ثبات و اقتدار ايران اسلامي تبديل شد.

رئيس مجلس تاکيد کرد: در شرايط پرتلاطم جهاني و بين‌المللي ناظران جهاني ديدند ايران دچار کوچکترين تنش سياسي و امنيتي نشد و در اداره امور کشور اخلالي ايجاد نشد و در فرصتي کوتاه طي انتخاباتي رفاقتي و جدي با حضور طيف‌هاي مختلف سياسي در سلامت و امنيت کامل رئيس‌جمهور تعيين شد همه اين‌ها حاکي از ثبات و اقتدار مثال زدني جمهوري اسلامي اسلامي ايران است.

وي با بيان اينکه امروز شروع يک دوره جديد و پرافتخار از حيات جمهوري اسلامي است، گفت: انقلابي که طي پنج دهه امروز صداي واحدي از جمهوري اسلامي به جهانيان مي‌رسد که ما بر عهد خود با شهدا و مردم ايستاده اين و ايران را خواهيم ساخت. امروز روز تاريخي است روزي که نه‌تنها آقاي دکتر پزشکيان به عنوان رئيس‌جمهور سوگند ياد مي‌کنند بلکه ما نيز ماند مي‌شويم که در راه اعتلاي کشور استفاده کنيم

قاليباف گفت: مجلس شوراي اسلامي از تمامي ابزارهاي قانوني خود براي کمک به دولت استفاده خواهد کرد، ما مطابق فرمايش صريح رهبر معظم انقلاب موفقيت دولت را موفقيت خود مي‌دانيم.

وي با بيان اينکه ما معتقديم چراغ راه حرکت کشور عقلانيت انقلابي است که مخرج مشترک انقلابي بودن، مردمي بودن و کارآمدي است که مي‌تواند آرامش مردم و پيشرفت کشور را رقم بزند، گفت: در اين مسير توجه به تغييرات جهاني از جمله در حوزه فناوري و علمي و همچنين تغييرات در قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي و ارتباط با همسايگان بايد نقش خود را در نظم نوين جهاني روشن کنيم. تمامي ارکان و قواي کشور بايد عزم جدي در تحول در اداره کشور داشته باشند و در اين راه همراه دولت باشند.

وي خاطرنشان کرد: ماجراي غزه امروز به يک دغدغه و اولويت مهم تبديل شده و جمهوري اسلامي ايران مانند هميشه در مقابل باند ظالمين و زورگويان و در کنار مظلومين خواهد ايستاد.

محسني اژه‌اي: قوه‌قضائيه هرجا لازم باشد در کمک به دولت حضوري فعال خواهد داشت

پيش از سخنان رئيس جمهوري رئيس قوه قضائيه گفت: قوه‌قضائيه هرجا لازم باشد در کمک به دولت حضوري فعال خواهد داشت. رئيس‌جمهور از زمان انتخابات بارها اعلام کرده‌ قدرت را امانت مي‌داند نه طعمه و همة توان خود را براي پيشرفت و تعالي کشور به کار خواهد برد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت الاسلام اژه‌اي رئيس قوه قضائيه در مراسم تحليف رئيس جمهور ادامه داد: ياد بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران و شهداي ايران شهيد حاج قاسم سليماني و ياد شهداي خدمت و رئيس جمهور شهيد را گرامي ميدارم و از خداوند علو درجات براي همه شهدا را مسالت دارم. وي افزود: خدا را سپاسگذاريم در شرايطي که مردم ايران اسلامي در غم از دست دادن رئيس‌جمهور محبوب خود بودند و بدخواهان به فتنه گري مي‌افزودند انتخابات چهاردهمين دوره در کمال آرامش و امنيتي و رقابت و سلامت برگزار شد. و مردم در 15 تيرماه 1403 آقاي پزشکيان را به عنوان رئيس جمهور برگزيدند و اين انتخاب در روز يکشنبه در مراسم رسمي توسط رهبري تنفيذ و ايشان به عنوان عالي ترين مقام پس از رهبري مسئوليت اجراي قانون اساسي و رياست قوه مجريه جز امور مربوط به رهبري را عهده دار شدند. رئيس قوه قضائيه تاکيد کرد: امروز رئيس‌جمهور طبق اصل 121 قانون در مجلس و با حضور رئيس قوه قضائيه و اعضاي شوراي نگهبان در پيشگاه قرآن کريم و نمايندگان مردم به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌کند که پاسدار مذهب و نظام و قانون اساسي کشور باشند و همه صلاحيت‌هاي خود را در انجام مسئوليت‌هاي خود به کار گيرند و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي کشور و پشتياني از حق کرده و از هرگونه خودکامگي پرهيز کند و از آزادي حقوق و حرمت اشخاص حمايت کند.

وي گفت: قوه‌قضائيه هرجا لازم باشد در کمک به دولت حضوري فعال خواهد داشت. رئيس‌جمهور از زمان انتخابات بارها اعلام کرده‌ قدرت را امانت مي‌داند نه طعمه و همة توان خود را براي پيشرفت و تعالي کشور به کار خواهد برد.


کد مطلب: 220479

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220479/مراسم-تحليف-دولت-وفاق-ملی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir