کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» وضعیت دولت سیزدهم در آستانه مراسم تحلیف را بررسی می‌کند

ویرانه‌ای به نام دولت

9 مرداد 1403 ساعت 2:19

امروز دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی رسمی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می‌کند.


گروه سیاسی-هدیه گل‌محمدی: امروز دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی رسمی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وی که روز یکشنبه نیز با حضور مقامات داخلی حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود را از دست رهبر معظم انقلاب دریافت کرد در اولین گام معاون اول خود یعنی محمدرضا عارف به عنوان معاون اول و محسن حاجی میرزایی را به عنوان رئیس دفترش منصوب کرد.
آنچه دولت چهاردهم تحویل گرفت
یکی از جذابترین موضوعاتی که همواره در جابجایی دولت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، گرازش عملکرد دولت قبل به رئیس جمهوری جدید است که وی بداند چه چیزی را تحویل گرفته و قرار است در طی سال‌های آینده چگونه برنامه ریزی با داشته‌های خود انجام دهد.
برهمین اساس شاخص‌های اقتصادی اهمیت فراوانی دارند و دولت‌ها برهمین اساس در طی چهارسال آینده به بررسی کارکردهای اقتصادی کشور می‌پردازند.
مهمترین شاخص اقتصادی در کشور یعنی قیمت ارز و دلار که فراز و نشیب‌های فراوانی را در طی سه سال گذشته داشته است از مهمترین عوامل تاثیرات منفی بر شاخص‌های اقتصادی کشور بوده است.
یعنی دولت سیزدهم نتوانست آنگونه که باید و شاید نرخ دلار را کنترل و تثبیت کند و به طبع آن بر نرخ‌های دیگر کشور از جمله تورم و رشد اقتصادی تاثیر مستقیم برجای گذاشت.
نرخ دلار در روز دوشنبه 8 مردادماه در بازارهای داخلی 59 هزار تومان، حواله دلار ۴۴ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی (امامی) 42 میلیون و 105 هزار تومان است.
یکی دیگر از مهمترین شاخص‌های اقتصادی در زمینه تولید و سرمایه گذاری، بورس است که شاخص بورس حدود دو میلیون و 131 هزار واحد است که نسبت به سه سال قبل که دولت سیزدهم وعده می‌داد در طی سه روز این مشکل را حل خواهد کرد، به شدت نزول کرده و سرمایه‌های بسیاری در آن از بین رفته است.
همه این موارد بر بخش بزرگی از اقتصاد یعنی تورم تاثیرگذار است به شکلی که براساس اعلام مرکز آمار تورم کشور حدود سالانه ۳۵.۵ درصد است.
در روزهای گذشته که ورزای دولت سیزدهم آخرین جلسات خود را در دولت برگزار می‌کردند، شبکه‌های مختلف تلویزیونی اقدام به نمایش نشست دولت بصورت زنده کرده و وزرای دولت هرکدام گزارش عملکرد سه ساله خود را ارایه کردند.
در این بین گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی مهمتر از همه بود و وی اعلام کرد که دولت سیزدهم پزشکیان، دولت را با ۸۸۷ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق بدهی و خزانه را با موجودی ۱۸ هزار میلیارد تومان تحویل می‌دهد.
در همین چند روز پیش نیز قیمت‌های کارخانه خودروساران افزایش یافت به شکلی که هر کدام از خودروسازها قیمتها را حدود20 تا 23 درصد افزایش دادند و قیمت یکی خودروهای پر مصرف از جمله کوییک به 416 میلیون تومان رسید.
یکی دیگر از شاخص‌های مهم اقتصادی قیمت مسکن است که در تهران یک خانه نوساز بطور متوسط (میانگین شمال و جنوب شهر) حدود متری 85 میلیون است.
قیمت یک قرص نان بطور متوسط 3 هزار تومان و قیمت بنزین آزاد نیز 3 هزار تومان بوده در حالیکه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شما حدود 80 دلار است.
بلیط مترو ۴هزار ۲۶۴ تومان بوده و قیمت مرغ گرم برای عرضه در میادین میوه و تره بار حدود 77 هزار تومان است.
حداقل حقوق کارگر در سال 1403 حدود ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و بسیار کمتر از روند افزایش تورم در کشور است و این درحالی است که اجناس اصلی مورد نیاز خانوار، بطور مثال هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی 650 هزار تومان و هرکیلو گوشت قرمز گوساله 800 هزار تومان، شکر کیلویی ۴۵ هزار تومان، روغن مایع ۹۰۰ میلی‌لیتر ۶۶ هزار تومان، ۵۰۰ گرم چای خارجی ۲۵۰ هزار تومان، پوشک ۱۲ عددی سایز ۴، ۵۹۴۰۰ هزار تومان، دلستر یک لیتری ۳۰ هزار تومان، آب معدنی یک و نیم لیتری ۸۰۰۰ تومان، برنج ایرانی کیلویی 120 هزار تومان است.
در حوزه حمل و نقل نیز به برخی از شاخص‌ها اشاره می‌کنیم که بطور مثال بلیط اتوبوس تهران- مشهد ۴۰۰ هزار تومان، قطار ۵ ستاره تهران- مشهد ۹۹۵ هزار تومان و بلیط پرواز تهران- رشت ۲ میلیون تومان است.
به این موارد خرید فیلترشکن‌ها را که حدود 50 تا 150 هزار تومان بصورت ماهانه و افزایش سرسام آور قیمت محصولات فرهنگی از جمله کتاب، فیلم و موسیقی را به این موارد باید افزود.
یارانه پرداختی به اقشار نفری همان 400 تا 600 هزار تومان است و براساس آمار مرکز آمار کشور نقدینگی حدود ۷۷۷۹ همت و منفی ۱۵ میلیارد دلار کسری تجاری وجود دارد.
اقدامات دولت برای کنترل مشکلات
تمامی این موضوعات و موضوعات دیگر موراد مهمی است که دولت بر سرراه دارد تا بتواند کشور را از بحران نجات دهد. اینت موارد کاملا نشان می‌دهد که کشور دچار بحرانی عظیم است که نمی‌توان از آن به این سادگی عبور کرد.
براساس برنامه هفتم توسعه، ایران باید بطور متوسط در پنج سال آینده سالی 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشد که این تقریبا با آمارهای ارایه شده بالا غیر ممکن است. یاب اید قوانین اصلاح شوند یا معجزه ای رخ هد و درهای کشور بطور کامل باز شده و خیل سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور به داخل بیایند و سرمایه‌های خود را در ایران سرمایه گذاری کنند. این موضوع نیز به غیر اینکه به آنها تضمین داده شود که جلوی تکانه‌های بزرگ در کشور گرفته خواهد شد و اقتصاد ایران پیش بینی پذیر می‌شود، راه دیگری برای پیشرفت و ورود سرمایه و فناوری‌های نوین وجود ندارد.
دولتی که پزشکیان تحویل گرفت وضعیت بسیار بغرنجی دارد و آنچه به مانند اسب زین شده نام برده می‌شود بیشتر شبیه مزاحی است که برای دوستان
خود خریدار دارد.


کد مطلب: 220416

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220416/ویرانه-ای-نام-دولت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir