کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمله مشکوک به جولان اشغالی بهانه جدید اسرائیل برای گسترش جنگ است

تلاش برای کنترل جنون نتانیاهو

7 مرداد 1403 ساعت 22:36

اسرائیل هیاهو درباره ادعای حمله موشکی حزب الله به منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی را در دستور کار قرار داده است. مقاومت این ادعا را رد کرده اما نخست وزیر اسرائیل تنها دنبال بهانه برای گسترش جنگ و بقا است.درهمین حال آمریکا پیامی برای جلوگیری از وقوع جنگ به طرفین ارسال کرده است.


گروه بین‌الملل - الهام یلمی: اسرائیل هیاهو درباره ادعای حمله موشکی حزب الله به منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی را در دستور کار قرار داده است. مقاومت این ادعا را رد کرده اما نخست وزیر اسرائیل تنها دنبال بهانه برای گسترش جنگ و بقا است.درهمین حال آمریکا پیامی برای جلوگیری از وقوع جنگ به طرفین ارسال کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پایگاه خبری آکسیوس آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی تاکید کرد که حزب الله اعلام کرده که علت حادثه منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه، موشک ضد هوایی اسرائیل بوده است.
به گزارش رسانه‌های لبنانی، براساس این گزارش، حزب الله این گزارش را به سازمان ملل اطلاع داده و بار دیگر تأکید کرده است که علت حادثه مجدل شمس در جولان اشغالی، موشک ضدهوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده که به یک ورزشگاه فوتبال اصابت کرده است.
این درحالی است که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که تجزیه و تحلیل داده‌های موجود نشان می‌دهد که موشک از شمال روستای شبعا در جنوب لبنان به سمت مجدل شمس در جولان شلیک شده است.
ارتش صهیونیستی همچنین ادعا کرده که اطلاعاتی که بدست آورده، نشان می‌دهد حزب الله پشت حمله به مجدل شمس بوده است.
نتانیاهو نیز حزب الله را تهدید کرده و گفته بهای سنگینی به خاطر این حمله پرداخت خواهد کرد.
این درحالی است که به دنبال ادعای منابع صهیونیستی مبنی بر حمله موشکی حزب الله لبنان به منطقه مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان و کشته شدن شماری از صهیونیست‌ها، مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای انجام چنین حمله‌ای را «قاطعانه» تکذیب کرد.
مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای ضمن تکذیب هرگونه حمله به منطقه «مجدل الشمس» واقع در جوبان اشغالی سوریه اعلام کرد: حزب الله ادعای رسانه‌های رژیم اشغالگر درباره حمله موشکی به مجدل الشمس را تکذیب و تأکید می‌کند که مقاومت اسلامی لبنان هیچ ارتباطی با این حمله نداشته و انجام آن را رد می‌کند.
این بیانیه پس از آن صادر شد که منابع رسانه‌ای صهیونیستی اعلام کردند حزب الله لبنان با انجام یک حمله موشکی منطقه مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان را هدف قرار داده است.
رسانه‌های صهیونیستی همچنین مدعی شدند این حمله منجر به کشته شدن 12 صهیونیست و زخمی شدن ۱۱ نفر دیگر شده است.
پیش از این هم، یکی از مسئولان حزب الله در گفت‌وگو با رویترز هرگونه حمله مقاومت اسلامی لبنان به منطقه مجدل الشمس را تکذیب کرده بود. دفتر «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان در این باره گفت که اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم.
دفتر میقاتی همچنین اعلام کرد که خواستار توقف فوری اقدامات خصمانه در همه جبهه‌ها هستیم.
از سوی دیگر ولید جنبلاط رئیس پیشین حزب سوسیالیست مترقی لبنان نیز نسبت به طرح رژیم صهیونیستی برای فتنه انگیزی هشدار داد. در این میان،«عبدالله بوحبیب» در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عربی اظهار داشت: هر جنگی در لبنان به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل می‌شود و در چنین شرایطی، اسرائیل متحمل ضرر و زیان خواهد شد.
«ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان و نیز مواضع برخی مقامات عالیرتبه این کشور در نفی هرگونه نقش خود در حمله به مجدل شمس گفت: رژیم آپارتاید اسرائیل پس از ده ماه کشتار جمعی در نوار غزه و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی، با یک سناریوی ساختگی، به دنبال انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی از جنایات گسترده خود در فلسطین است.
«مجتبی امانی» سفیر ایران در بیروت هم شنبه در پیامی نوشت: صرف‌نظر از نمایش ساختگی تازه رژیم صهیونیستی، همچنان رویکرد ما در قبال تهدیدها مبنی بر گسترش دامنه جنگ به لبنان و منطقه در سه مورد خلاصه می‌شود. اولا، ما انتظار چنین جنگی را نداریم و معتقدیم که به دلیل معادلات تحمیل شده قدرت، شانس آن بسیار کم است. دوما، ما خواهان وقوع این جنگ نیستیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره برای کاهش شدت تنش‌ها در منطقه تلاش می‌کند. سوما، ما به معنای واقعی کلمه از وقوع جنگ هراسی نداریم و دشمنانمان باید تصور کنند که ما با آنچه که از قدرت، اقتدار و توانایی بالا برای دفاع از مقاومت در اختیار داریم، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.
پیام اضطراری واشنگتن
وال‌استریت‌ژورنال به نقل از برخی مقام‌های عربی و اروپایی نوشت، مسوولان آمریکایی با همتایان خود در اراضی اشغالی و لبنان برای فرو نشاندن تنش‌ها در تماس هستند و همچنین پیام‌هایی را با ایران مبادله کرده‌اند.
در پی تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، برخی مقام‌های عربی و اروپایی اعلام کردند مسوولان آمریکایی با همتایان خود در اراضی اشغالی و لبنان به منظور آرام کردن تنش‌ها در ارتباط هستند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال با اعلام این مطلب همچنین مدعی شد که مقام‌های آمریکایی پیام‌هایی را با ایران برای آرام کردن تنش‌ها در منطقه غرب آسیا مبادله کرده‌اند.
این روزنامه افزود: طرفین علاقه‌ای به گسترش درگیری ندارند، اما احتمال وقوع اشتباه محاسباتی همچنان بالاست.همچنین ایران نشان داده است که خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیست، اما در صورت گسترش درگیری از حزب‌الله حمایت خواهد کرد.
«جنین هنیس پلاسخارت» هماهنگ‌کننده ویژه دفتر سازمان ملل متحد در لبنان و «ارولدو لازارو» فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این کشور در بیانیه مشترکی خواستار خویشتنداری تل‌آویو و بیروت برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه شدند.
در این بیانیه آمده است: ما از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم خویشتنداری کرده و تبادل آتش را متوقف کنند.
پلاسخارت و لازارو هشدار دادند که حادثه «مجدل شمس» در جولان اشغالی می‌تواند کل منطقه را درگیر آتشی غیرقابل تصور کند.
از سوی دیگر، یک مقام مصری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت حمله به بلندی‌های جولان اشغالی می‌تواند به مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه که در جبهه شمالی رژیم صهیونیستی و حزب‌الله منعکس می‌شود، فوریت بخشد.
او گفت که میانجی‌ها از چنین حمله‌ای برای فشار برای آتش‌بس در غزه استفاده خواهند کرد تا از جنگ همه‌جانبه در منطقه جلوگیری شود. این مقام مصری گفت: «هر دو جبهه به هم متصل هستند. آتش‌بس در غزه منجر به آتش‌بس با حزب‌الله خواهد شد.»
این مقام مصری به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد مذاکرات حساس نبود. مقامات ایالات متحده، مصر و قطر امروز یکشنبه با مقامات صهیونیست در رم دیدار می‌کنند تا بلکه تازه‌ترین تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس در غزه را به سرانجام برسانند.


کد مطلب: 220351

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220351/تلاش-کنترل-جنون-نتانیاهو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir