کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

منصوری ارانی در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

مردم هوشمندانه انتخاب وزرا را دنبال می‌کنند

تقویت رئیس جمهور با امید و انسجام داخلی

5 مرداد 1403 ساعت 22:14

چند روزي بيشتر تا آغاز به کار رسمي دولت چهاردهم باقي نمانده است، منصوري اراني، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي که مي‌گويد از سال 2016 پيش‌بيني مي‌کرده که يک روز مسعود پزشکيان در مسند رياست جمهوري بنشيد با اميد به دولت چهاردهم، معتقد است، «نحوه پشتيباني ملت ما از دولت و اينکه دولت مردان ما چه اشخاصي باشند تاثيرات بسيار زيادي در سياست خارجه دارد.» او معتقد است انسجام داخلي و اميد مردم مي‌تواند رئيس جمهور را تقويت کند، فارغ از اينکه در هر کجاي دنيا چه کسي بر سرکار باشد.


گروه سياسي- مانيا شوبيري: چند روزي بيشتر تا آغاز به کار رسمي دولت چهاردهم باقي نمانده است، منصوري اراني، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي که مي‌گويد از سال 2016 پيش‌بيني مي‌کرده که يک روز مسعود پزشکيان در مسند رياست جمهوري بنشيد با اميد به دولت چهاردهم، معتقد است، «نحوه پشتيباني ملت ما از دولت و اينکه دولت مردان ما چه اشخاصي باشند تاثيرات بسيار زيادي در سياست خارجه دارد.» او معتقد است انسجام داخلي و اميد مردم مي‌تواند رئيس جمهور را تقويت کند، فارغ از اينکه در هر کجاي دنيا چه کسي بر سرکار باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در ادامه مشروح گفت‌وگوي مردم سالاري با عباسعلي منصوري اراني مي‌خوانيد:
مي‌دانستم پزشکيان رئيس جمهور مي‌شود
عباسعلي منصوري آراني، نماينده دوره نهم مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌و‌گو با مردم سالاري با اشاره به پيش بيني خود از رئيس جمهور شدن مسعود پزشکيان گفت: در سال 2016 در صفحه اينستاگرامم نوشتم که آقاي پزشکيان به دليل خصلت‌ها و خصوصيت‌هاي که دارند در آينده گام‌هاي بلندي بر خواهد داشت. منصوري آراني افزود: روزي که به مجلس رفتم و با آقاي پزشکيان گفت‌وگو کردم و از ايشان خواستم که براي رياست جمهوري کانديدا شوند. بحث مفصلي با ايشان داشتم که دلايلي آوردند که در حال حاضر نه، اما در آينده اينکار را انجام خواهم داد.
اين نماينده سابق مجلس با اشاره به اينکه من خيلي به دولت چهاردهم اميدوارم، مردم نيز اميدوار هستند، خاطر نشان کرد: ويژگيهاي که دکتر پزشکيان دارند ويژگي‌هاي خاصي است. مي‌توانند براي جامعه خسته و نا اميد اميدبخش باشند. جامعه‌اي که احساس مي‌کند هر مسيري که مي‌رود به بن بست مي‌رسد.  وي همچنين به سجاياي اخلاقي پزشکيان اشاره کرد و گفت: از لحاظ شخصيتي آقاي پزشکيان فردي است با اخلاق پاکدستي، امانت داري، درستي در رفتار، مردمي چنين شخصيتي را مي‌توانستند به عنوان رئيس جمهور انتخاب کنند. اگر آقاي پزشکيان نبودند 50 درصد راي دهندگان نه در دور اول نه دور دوم انتخابات شرکت نمي‌کردند. جامعه اميدوار شده است منصوري اراني با اشاره به اينکه علارقم اينکه تنها چند هفته از انتخاب آقاي پزشکيان گذشته است، اما چه کساني که به ايشان راي دادند چه کساني که راي ندادند، اميدي در آنها دميده شده است گفت: آقاي پزشکيان اهل ريا و دروغ نيست، پاکدست است. زندگي پاکي را پشت سر گذشته است. وعده‌هايي داده که مردم احساس کرده‌اند اين فرد مي‌تواند به اين وعده‌ها عمل کند. متاسفانه مردم ما در 45 سال گذشته از برخي از مسئولان دروغ و درويي و نفاق و پلشتي ديده‌اند. وي در ادامه اين گفت‌وگو به هيات دولت انتخابي رئيس جمهور منتخب اشاره و با تاکيد بر اينکه انتخاب معاونان و وزرا بايد اميد مردم را تکميل کند، گفت: آقاي پزشکيان يک شوک مثبت در جامعه ايجاد کرده است. يک آرامشي در جامعه ايجاد شده که باعث گرفته شدن هيجانات و  پالس‌هاي منفي شده است.
 مردم سهم خواهيها را متوجه ميشوند
اين نماينده سابق مجلس با اشاره به روند انتخاب وزرا در فرايندي که تعريف شده است، گفت: وقتي يک بانک اطلاعاتي از افرادمان داشته باشيم، افرادي که به عنوان نخبگان و فرهيختگان شناخته مي‌شوند، کساني که داراي ويژگي‌هايي هستند که همگان آن را به عنوان يک ويژگي درست مي‌دانند، يعني علم داشته باشد، تجربه داشته باشد، سابقه‌ داشته باشد، پاکدست باشد و ... مردم اگر اين فرايند را شنيدند با انتخاب افراد درک مي‌کنند که اين فرايند در مسير خودش انجام شده است يا نه. به گفته وي يعني هرکسي رئيس جمهور شود ويژگي‌هاي مثبت او را بيان مي‌کنند، اما با انتخاب و اعلام اسامي مردم متوجه مي‌شوند که واقعا اين ويژگي‌ها در فرد هست يا نه، از طرف گروه خاص، يا تيم‌هاي خاص به دولت تزريق شده است يا نه. اين بحث مهمي است، اينطور نيست که مردم مطلع نشوند، مردم به سرعت، بسيار هوشيارانه و هوشمندانه فضا را رصد مي‌کنند و به محض اعلام اسامي شاهد خواهند بود. منصوري آراني خاطر نشان کرد: آنچيزي که مردم از آقاي پزشکيان انتظار دارند اين است که ويژگي‌هاي که در شخص خودشان وجود دارد، در هيات دولتش نيز مشخص باشد، لذا من فکر ميکنم سهم خواهي‌ها يا نفوذ جريانات را مردم سريع متوجه خواهند شد.
ظريف تصميم ساز است
وي با اشاره به شوراي راهبري انتخاب وزرا گفت: فرآيندي که انتخاب شده است، فرآيند خوبي است، در انتخاب معاونان به ويژه معاون اول با توجه به ويژگي که در آقاي پزشکيان سراغ دارم به علت روابطي که با او داشته‌ام، پيشنهاد من براي معاون اولي آقاي علي لاريجاني است، که البته همزمان مي‌توانند دبير شوراي عالي امنيت ملي را نيز بر عهده داشته باشند. منصوري آراني همچنين به حضور محمدجواد ظريف در مسير انتخاب وزرا اشاره کرد و گفت: آقاي ظريف يک شخصيت محبوب در کشور هستند که در گفت‌وگوهاي بين‌المللي حضور قوي داشته است، تعاريفي که رهبري از ايشان دارند تعاريف ويژه و خاصي هست و در برجام خودشان را نشان داده‌اند.
وي در ادامه افزود: آقاي ظريف در عرصه انتخابات از آقاي پزشکيان خيلي دفاع کردند و نقش موثري داشت. در فرايند انتخاب وزرا نيز آقاي ظريف صرفا رابطي بين تيم‌ها و آقاي پزشکيان است.به گفته منصوري آراني تاثير گذاري آقاي ظريف در سياست خارجي به عنوان وزير خارجه زياد است، اما در ساير قسمت‍‌ها او شناخت چنداني از افراد ندارد و بايد گزينه‌هاي معرفي شده را ارجاع دهد. در واقع آقاي ظريف تصميم ساز هستند تا آقاي پزشکيان بتواند شاخص‌ها را انتخاب کند.
وي همچنين با اشاره به اينکه شخصيتي که آقاي ظريف تا بحال از خود نشان داده، فرد با صداقتي بوده است، گفت: آقاي ظريف خيلي در جريانات سياسي نبوده و به دنبال اين نيست که سهم خواهي سياسي داشته باشد، ايشان به دليل نوع شغلي که داشته عضو هيچ حزبي نيست که بخواهيم بگويم از فلان حزب افراد بيشتري در کابينه خواهند بود.
وظيفه مهم معاون اول در هيات دولت
وي با بيان اينکه ويژگي‌هاي آقاي پزشکيان به عنوان رئيس جمهور مردمي بودن و معتقد بودن به تخصص‌هاست؛گفت: اما کسي که بايد هيات دولت را جمع کند معاون اول دولت است.  منصوري اراني در ادامه اين گفت‌وگو با تاکيد بر اينکه مي‌دانيد که هيات دولت 4 شاخه اساسي دارد که اساسا پايه‌هاي در هم تنيده يک حکومت و جمهوريت است گفت: هيات دولت در 4 بعد سياسي، اقتصادي، فرهنگي-اجتماعي و نظامي-امنيتي خلاصه مي‌شود. 4 وجهي که تشکيل دهنده يک حاکميت است. اين نماينده سابق مجلس با اشاره به اينکه وزراي که انتخاب مي شوند در يکي از اين 4 بعد مي‌گنجند گفت: اينجا نقش معاون اول خيلي اثر گذار است، چون شخصيت آقاي پزشکيان به عنوان رهبر اين مجموعه در راس اين هرم به گونه‌اي است که بايد ارتباطات بين‌المللي و داخلي را هدايت کند، اما معاون اول بايد در 4 زمينه‌اي که گفتم يا تخصص داشته باشد يا اداره کننده باشد. اين که من آقاي لاريجاني را پيشنهاد دادم و موکدا هم فکر مي‌کنم نقش وي ولو اينکه خودشان را در قامت رياست جمهوري مطرح کرده است، بايد آقاي پزشکيان از وي بخواهند و من بعيد مي‌دانم وقتي شرايط نظام به اين شکل است به ميدان نيايد. وي تاکيد کرد: لاريجاني هم در بعد سياست داخلي و خارجي در جايگاهي که قرار داشته‌اند هم اداره کرده هم در مجلس، هم در بعد فرهنگ وزير فرهنگ بوده است و صدا وسيما را مديريت کرده اند، وي در بعد نظامي و امنيتي سبقه‌اي دارد و فعاليت داشته و آشناست، چه در بعد اقتصاد برنامه‌هاي که در دوران رياست مجلس وي مصوب شده نشان مي دهد که وي با برنامه و بودجه کاملا آشنايي دارد؛ لذا وزراي که در هيات دولت وجود دارند را مي‌تواند جمع کند و کار را به دست بگيرد و مي‌تواند يار بسيار خوبي براي پزشکيان باشد.
منصوري آراني با اشاره به اينکه با حضور لاريجاني، پزشکيان فرصت پيدا مي‌کند که به مسائل کلان‌تر در حوزه بين‌المللي بپردازند، گفت: در حال حاضر موضوعاتي که ما در سطح بين‌المللي داريم هم بسيار زياد است.
کابينه دولت چهادهم اميد بخش باشد
وي خاطر نشان کرد: به نظر من از معاون اول تا معاونان ديگر و وزرا، ترکيب هيات دولت بايد يک هيات دولت نويد و اميد بخش براي مردم باشد تا مردم احساس نکنند که باز جناح‌ها، افراد مختلف و گروهاي مختلف آمده‌اند و بر رئيس جمهور مسلط شده‌اند؛ اين خيلي مهم است.
اين عضو اسبق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه اگر آقاي پزشکيان در انتخاب وزرا و در انتخاب معاون اولش يک انتخاب درست داشته باشد، احساس من اين است که مي‌تواند رفتارهاي داخلي و بين‌المللي را تنظيم کند، گفت: در اينصورت آن اميدي را که گام اول به کشور وارد کرده تداوم پيدا خواهد کرد و گام به گام هرسال شاهد خواهند بود که دولت يک مسير اميد بخشي را طي مي‌کند و انشالله در انتخابات 4 سال آينده شما خواهيد ديد که تمام کساني که قهر کرده اند و قهر آنها درست است، ياس و نااميديشان از جامعه خواهد رفت و ما حضور گسترده تري را در انتخابات شاهد خواهيم بود. وي در پيشنهادي به رئيس جمهور منتخب گفت: من فکر مي‌کنم در هيات دولت آقاي پزشکيان فردي را که به عنوان وزير انتخاب مي‌کند بهتر است ده نفر نخبه توانمند (از وزراي ادوار يا  نخبگان پيشکسوت) را به عنوان مشاور در کنار خود داشته باشد و به مردم هم معرفي شوند. اين کار هم باعث کاهش سهم خواهي‌ها شده و هم کسي که به عنوان وزير انتخاب مي‌شود تکليفش روشن است که بايد از يک تيم قوي که تجربه دارد استفاده کند، زيرا شرايط کشور فوق العاده سخت است و تنگناهاي بسيار زياد وجود دارد، همه ما اين موضوع را مي‌دانيم.
 گروهي در کشور هيچ قيد و بندي ندارند
منصوري آراني در ادامه در پاسخ به اين سوال که برخي از تندروها مي‌گويند «رئيس‌جمهور منتخب نوروز 1404 را نخواهد ديد» منظورشان از اين واکنش‌ها چيست گفت: مشکل جامعه ما اين است که عده‌اي اجازه دارند ديدگاه‌هاي خود را بگويند ولو اقليت باشند، اگر آقاي رئيس جمهور براساس قانون اساسي اجازه بدهند در جايي مثل حرم حضرت امام(ره) هم اين گروه تجمع کنند و ديدگاه‌هاي خود را بگويند و هم طرف مقابلشان، آنوقت شما ميبينيد که فضا چطور مي‌‍شود. اينکه فقط يک گروه بتوانند ديدگاه‌هاي تند خود را ابراز کنند و گروه مقابل اجازه نداشته باشند، يعني قانون به طور کامل اعمال نشود، اينگونه مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه من فکر مي‌کنم آقاي رئيس جمهور بايد با استناد به قانون اساسي بگويد اين گروه به حرم حضرت امام(ره) به عنوان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بروند و آنچه که مي‌خواهند بگويند، و بعد گروه مقابل هم اجازه داشته باشند همين کار را بکنند، بعد شما خواهيد ديد که اقليت بودن آنها نمود پيدا مي‌کند.
اين نماينده سابق مجلس خاطر نشان کرد: اين گروه ديده‌اند به راحتي مي‌توانند حرف بزنند، در خيابان تجمع کنند، هر موضوعي را به سخره بگيرند، اکثر مطبوعات و فضاي مجازي را با پولي که دارند در دست بگيرند؛ طبيعي است که هيچ قيد و بندي نداشته باشند! آقاي پزشکيان بايد در چهاچوب قانون اينها را مهار کند و يا به طرف مقابل هم اجازه دهد که ديدگاه‌هايشان را بيان کنند.
به بهانه دولت سايه نبايد جامعه را متشنج کرد
منصوري آراني همچنين به اظهارات بعد از انتخابات جليلي و فعاليت دولت در سايه اشاره کرد و گفت: دولت سايه در کشورهايي مطرح است که دو حزب قوي دارند، يک حزبي که دولت را در اختيار مي‌گيرد و يکي حزب اقليت که در مجلس حضور دارند. در يک نظام منطق محور در مجلس سوال مي‌پرسند و پاسخ مي‌گيرند. امکاناتشان نيز کمتر از امکانات حزبي است که دولت را در دست دارد.
بنابراين دولت در سايه بايد در اين چهاچوب باشد همانطور که در دنيا هست.
به گفته وي اما گروه‌هاي که در جامعه هستند نمي‌توانند بگويند ما دولت سايه هستيم، که با اين بهانه بتوانند فضا را متشنج کنند و حرف‌هاي بزنند، اين موضوع بي سابقه و بي ربطي هست.
منصوري آراني با تاکيد بر اينکه اين جايگاه در مجلس و پارلمان است نه خارج از پارلمان، گفت: حتما آقاي پزشکيان بايد در چهاچوب قانون اينها را متقاعد کند که بايد منطق داشته باشيد. نه در دنيا اينگونه است نه اينطور بيان مي‌کنند، اينها جامعه را تند مي‌کنند، آتش به اختيار عمل مي‌کنند و کفن مي‌پوشند. اين رفتارها صرفا بي قانوني ايجاد مي‌کند و منطق خوبي براي جامعه ندارد.
اولويت دولت چهاردهم ارتباط با همسايگان
اين عضو سابق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ارتباط  دولت چهاردهم با کشورهاي همسايه گفت: آقاي پزشکيان در مناظرات گفتند که ما بايد با کشورهاي همسايه که يک فرصت فوق العاده در اختيار ما قرار ميدهد، يک رابطه دوستانه داشته باشيم؛ يعني ارتباط منفي که تا به حالا وجود داشته را خنثي کنيم. هر کدام از اين کشورها ظرفيت بالايي دارند و براي ما ظرفيت ساز هستند؛ چه در بعد اقتصادي، چه بعد سياسي چه فرهنگي- اجتماعي و حتي نظامي.
به گفته وي در بعد نظامي نيروهاي مسلح ما مي‌توانند مانورهاي را با آنها به صورت مشترک براي امنيت منطقه برگزار کنند. در تمام اين ابعاد تمام اين کشورها براي ما مي‌توانند ظرفيت ساز باشند. حتما بايد اولويت ما بايد ارتباط حسنه با اين کشورها باشد و اين دايره را گسترش دهيم به کشورهاي جهان.
 نتوانستيم برجام رابراي مردم جا بيندازيم
منصوري آراني که از اعضاي کميسيون ويژه بررسي برجام بوده است، در پاسخ به اين سوال که آيا برجام همچنان قابليت اجرايي دارد، گفت: اول بايد بدانيم که برجام را چيست؟
اگر در يک جمله بخواهيم برجام را تعريف کنيم بايد بگويم، قطعنامه 1929 بر عليه ما صادر شد و اين قطعنامه ذيل فصل هفتم آمد و برجام کاري که کرد اين بود که خط قرمزي بر اين قطعنامه کشيد و يک قطعنامه 2231 را جايگزين آن کرد.
وي با تاکيد بر اينکه من فکر مي‌کنم ما نتوانستيم خوب اين موضوع را براي مردم جا بيندازيم، خاطر نشان کرد: آيا بدبين ترين افراد به برجام معتقد هستند که قطعنامه 1929 بهتر از 2231 است؟ يک نفر از مخالفين برجام بيايد اين را بگويد.
اين نماينده سابق مجلس افزود: بلاشک قطعنامه 2231 نسبت به 1929 با يک فاصله بسيار زياد قطعنامه بهتري است و ما به همين دليل هم از برجام خارج نشديم، به همين دليل هم هر دولتي که سرکار مي‌آمد اين قطعنامه را نگه مي‌داشت.
ما بايد در راستاي اجرايي شدن اين قطعنامه‌ گام برداريم و سعي کنيم قطعنامه 2231 اجرايي شود.
منصوري آراني با اشاره به اينکه من فکر مي‌کنم با گفت ‌وگوهاي بين‌المللي و اين دايره‌اي که از کشورهاي همجوار گسترش پيدا مي‌کند و جلوتر مي‌رود قابليت اجرا دارد، گفت: راهي که الان بايد بپيمايم و سخت‌تر است و اين هنر مردان مذاکره کننده ما خواهد بود که چقدر هنرمند هستند که بتوانند ما را از اين تنگناها عبور دهند.
وي با تاکيد بر اينکه قطعنامه 2231 تنها براي ايران نيست، گفت: اين قطعنامه براي امنيت جهاني و منطقه‌اي است. آنها هم مي‌دانند اين قطعنامه براي دنيا هم مطلوب‌تر است. اما اينکه چگونه اين موضوع را به کرسي بنشانيم، من خوشبين هستم.
 انسجام مردم ميتواند رئيس جمهور را تقويت کند 
منصوري آراني همچنين به انتخابات پيش روي دولت آمريکا اشاره کرد و افزود: با وضعيت کنوني قطعا ترامپ در آمريکا بر سرکار خواهد آمد، فقط يک راه ممکن است دموکرات‌ها را پيروز کند، آن هم اين است که ميشل اوباما را مطرح کنند. پس مادامي که اين شرايط به پيش مي‌رود ترامپ پيروز خواهد شد.
به گفته وي ولي فارغ از اينکه ترامپ سر کار باشد يا ميشل اوباما، نحوه پشتيباني ملت ما از دولت و اينکه دولت مردان ما چه اشخاصي باشند تاثيرات بسيار زيادي دارد. براي ما انسجام داخلي و اميد مردم مي‌تواند با وجود هر دولتي در هر جاي دنيا، رئيس جمهور را تقويت کند در برداشتن گامهايش در سطح بين‌المللي.
 منصوري آراني با اشاره به اينکه حتي ترامپ هم اگر بياييد بعيد است رفتارش شبيه رفتار دور قبل باشد. اظهار داشت: دنيا وقتي روابطشان را تنظيم مي‌کنند با همديگر، نگاه مي‌کنند به ميزان حمايت ملت‌ها و شخصيت رئيس دولتشان چگونه است، اما من خوشبين هستم که فارغ از اينکه ترامپ سر کار بيايد يا کسي ديگر من به دولت خودمان
خوشبين هستم.


کد مطلب: 220266

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220266/مردم-هوشمندانه-انتخاب-وزرا-دنبال-می-کنند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir