کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سعيد راد درگذشت

خدانگهدار آقای دوئل

1 مرداد 1403 ساعت 22:15

سعيد راد  از بازيگران مطرح سينما، که طي يک‌سال گذشته درگير بيماري بود ديروز دوشنبه 1 مرداد  و در 79 سالگي، دار فاني را واع گفت.


گروه فرهنگي- هديه گلمحمدي: سعيد راد  از بازيگران مطرح سينما، که طي يک‌سال گذشته درگير بيماري بود ديروز دوشنبه 1 مرداد  و در 79 سالگي، دار فاني را واع گفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روزهاي گذشته خبرهايي از وخيم شدن  حال سعيد راد منتشر شده بود و دختر اين بازيگر از وضعيت پدر ابراز نگراني  کرده بود. نگاه راد دختر سعيد راد در اين خصوص اعلام کرد که شهريورماه سال گذشته پدرم در منزل و به‌دنبال يک زمين خوردگي، دچار مصدوميت شد و پس از مراجعه به بيمارستان، مورد عمل جراحي قرار گرفت و بعد از يک ماه توانست با واکر راه برود.
پيشتر دختر اين هنرمند اعلام کرده بود به دليل اينکه پروتز مورد استفاده به خوبي در کمر ايشان قرار نگرفته بود، مشکلات بعدي پيش آمد که بعد از مراجعه به بيمارستان، دوباره عمل جراحي انجام شد و مدت هشت هفته فيزيوتراپي مداوم انجام شد اما متاسفانه علي‌رغم فيزيوتراپي‌ها، ديگر ايشان توانايي راه رفتن پيدا نکرد.
به مرور مشکلات ديگري چون عفونت ريه و مثانه نيز به مشکلات راه رفتن ايشان اضافه شد و وي تحت يک عمل جراحي ناموفق قرار گرفت.
به طوري‌که اين هنرمند، حدود 10 ماه در بستر بيماري بود اما طي 2 ماه اخير، روند درمان به خوبي پيش نرفت و  متاسفانه در تاريخ دوشنبه 1 مرداد درگذشت.
«مردم سالاري» درگذشت اين بازيگر توانا و محبوب را به خانوده ايشان و همينطور اهالي فرهنگ و سينما تسليت مي‌گويد.
احمد سعيد حق‌پرست راد جونقاني متولد 4 آبان 1323 و زاده شهر جونقان بود.  او فعاليتش را پيش از انقلاب 1357 آغاز کرد و در آن زمان براي بازي در صبح روز چهارم (1351) و تنگنا (1352) دو جايزه از جشنواره سينمايي سپاس کسب کرد.
او پس از بازي در فيلم عقاب‌ها (1363) ممنوع‌التصوير شد و ايران را ترک کرد. او در سال 1378 پس از سال‌ها دوري از سينما به ايران بازگشت و حرفه خود را ادامه داد. او براي بازي در گيرنده (1390) ديپلم افتخار بهترين بازيگر نقش اول مرد از جشنواره فيلم فجر را کسب کرد و افسر نظامي ‌ولي‌الله فلاحي را در چ (1392) به تصوير کشيد.
احمد سعيد حق‌پرست راد در 4 آبان 1323 در محله سنگلج تهران به دنيا آمد.پدر سعيد از افسران حزب توده بود که در زمان کودکي راد در جريان يک پرواز آزمايشي سقوط کرد و جان سپرد.
او بعد از پنج سالگي به همراه خانواده به محله‌اي در شميران، درکوچه «فردوسي» که در حوالي خانه جلال آل‌احمد، نيما يوشيج، علي آزاد و داريوش رفيعي بود، آمد. وي دوران تحصيلات ابتدايي را در مدرسه نيکي علاء و دوران دبيرستان را در مدرسه شاپور تجريش (نام ديگر رشيد ياسمي) که محل کنوني موزه سينما است، گذراند. جلال مقدم دبير انشاء او در مقطع اول دبيرستان بوده است.
رشته تحصيل راد طبيعي (تجربي) بود. پس‌از پايان تحصيلات متوسطه، مقطع دانشگاهي را در دانشگاه کشاورزي کرج (پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران) ادامه داد. او در ادامهٔ جواني از جذب خود به رشتهٔ بولينگ مي‌گويد و در اين رشته به قهرماني نيز رسيد. از اساتيدش در اين رشته از کامبيز کياني و محمد شهرياري ياد مي‌کند.
پاتوق او در مجموعه فرهنگي ورزشي شهيد چمران (بولينگ پرسپوليس: علي عبدُه) بوده است. از خاطراتش در اين مجموعه پيرامونِ ديدار علي زرين‌دست مي‌گويد که از طرف او به سعيد راد پيشنهاد بازيگري شده است که در جواب نه مي‌گويد.
همچنين به حضور برادر عليرضا زرين‌دست، محمد زرين‌دست (توني) در آنجا اشاره مي‌کند که‌هاشم خان (محمد زرين‌دست) را در آنجا به نمايش گذاشته است. از سال 1347 به فعاليت در سينما پرداخت.
در سال 1350، با بازي در فيلم فاتحين صحرا بازيگري را آغاز کرد.
راد در گفت‌وگو با فريدون جيراني در برنامه آپارات شماره 11 به اين نکته اشاره مي‌کند که عباس شباويز به دليل همزماني ساخت فيلم هماي سعادت (تاپي چاناکيا، 1350)، اين پروژه باعث شد مدتي متوقف بشود که در نهايت سعيد راد به دليل هم‌ذات‌پنداري بسيار با کليت و سوژه فيلم سهم خود را در يک آژانس تبليغاتي فروخت و در اين کار تزريق کرد. اما باز در نهايت کار به اتمام نرسيد و مجدداً فيلم دچار وقفه شد.
اين‌بار باربد طاهري (داماد عباس شباويز) به پروژه اضافه مي‌شود و سهم راد را تسويه مي‌کند و تهيه‌کنندگيِ دوم را برعهده مي‌گيرد.
راد در فيلم هزار بار مردن در کنار علي آزاد و مهدي فخيم‌زاده نقش‌آفريني کرد. او اواسط دهه1360 بعد از ممنوع‌التصوير شدن، ايران را ترک کرد و مدتي در لاهور، پاکستان، هند، کانادا و ايالات متحده آمريکا زندگي کرد. او در سال 1378 به وطن بازگشت و پس از سال‌ها دوري از سينما، در دوئل به کارگرداني احمدرضا درويش ايفاي نقش کرد. او همچنين پدربزرگ آدام همتي، بازيکن فوتبال ايران، بود.
از ديگر بازي‌هاي راد مي‌توان از  «فاتحين صحرا» و «خداحافظ رفيق» هم نام برد. منش لوطي‌وار راد در کنار فيزيک بدن و ميميک خاص چهره، وي را خيلي زود به جوان اول سينماي ايران تبديل کرد به‌طوري‌که وي در فاصله سال‌هاي 1350 تا 1357، در 34 فيلم سينمايي به ايفاي نقش پرداخت که از مهم‌ترين اين کارها مي‌توان به «کافر»، «صادق‌کرده»، «تنگنا» و «سفر سنگ» اشاره کرد.
اين بازيگر در فاصله سال‌هاي 1360 تا 1363، در 7 فيلم ازجمله خط قرمز، برزخي‌ها، دادشاه و عقاب‌ها به ايفاي نقش پرداخت اما تيغ تيز مميزي شامل اين بازيگر شد تا وي براي نزديک به 2 دهه از سينما به دور باشد.
دوئل در سال 82، بازگشت قدرتمندانه راد به سينماي ايران بود. بازگشتي که با سخت‌پسندي‌هاي اين بازيگر در انتخاب نقش همراه بود. يکي از آثاري که وي در اين برهه بازي کرد، نقش تيمسار فلاحي فيلم چ بود که با اقبال خوبي از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد.
راد در طول دو دهه اخير، بازي در آثار تلويزيوني و شبکه نمايش خانگي را نيز تجربه کرد که ازجمله اين توليدات مي‌توان به آثاري چون در چشم باد، سرزمين مادري و ترور خاموش و «دل» که  به کارگرداني منوچهر‌هادي در سال 98 در کنار بازيگراني چون حامد بهداد، نسرين مقانلو، بيژن امکانيان، افسانه بايگان و يکتا ناصر بود، اشاره کرد.
آخرين حضور راد مقابل دوربين، به سريال‌هاي ارثيه پدري و گيلدخت مربوط است.
پيکر سعيد راد بازيگر پيشکسوت سينماي ايران فردا چهارشنبه 4 مردادماه ساعت 9.30 صبح از ساختمان شماره 2 خانه سينما (خيابان وصال جنوبي، نبش کوچه شفيعي) به سمت بهشت زهرا (س) قطعه هنرمندان انجام مي‌شود.


کد مطلب: 220041

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220041/خدانگهدار-آقای-دوئل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir