کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معادلات جمهوری خواهان با کناره گيری بايدن بهم ريخت

دموکرات ها به دنبال قهرمان

1 مرداد 1403 ساعت 22:10

دموکرات‌ها فعلا از بن بست «جو بايدن» خارج شده اند. رئيس جمهوري آمريکا سرانجام اعلام کرد که قصد ادامه کانديداتوري ندارد. دموکرات‌ها تا کنوانسيون شيکاگو يعني کمتر از 30 روز ديگر بايد کانديداي نهايي خود را مشخص کنند.


گروه بين‌الملل - علي ودايع: دموکرات‌ها فعلا از بن بست «جو بايدن» خارج شده اند. رئيس جمهوري آمريکا سرانجام اعلام کرد که قصد ادامه کانديداتوري ندارد. دموکرات‌ها تا کنوانسيون شيکاگو يعني کمتر از 30 روز ديگر بايد کانديداي نهايي خود را مشخص کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در آمريکا، تاريخ بارديگر تکرار شد. در سال 1968 ميلادي کنوانسيون ملي دموکرات‌ها در ماه اوت، در شيکاگو برگزار شد و ليندون بي. جانسون (Lyndon B. Johnson)  سي‌وششمين رئيس‌جمهوري آمريکا در اول آوريل همان سال با خبر انصراف از کانديداتوري خود، همگان را غافلگير کرد. داستان زماني جالب‌تر مي‌شود که رسانه‌هاي آمريکايي ظرف يکسال گذشته، بايدن را جانسون مقايسه مي‌کردند. سياست‌هاي جانسون در جنگ ويتنام به چالش خورده بود و بايدن هم در هزينه‌هاي جنگ اوکراين و حقوق بشر جنگ غزه با چالش مواجه شده بود. خبر کناره گيري بايدن به شدت مورد توجه رسانه‌ها و رهبران جهان قرار گرفت؛ اتفاقي که همانند يک بمب ساعتي، همه در انتظار انفجار آن بودند. به جز روسيه که به طور قابل پيش‌بيني عملکرد او را مورد تمسخر قرار داد، رهبران غربي ترجيح دادند درباره خدمات بايدن به آمريکا و مشارکت در امور جهاني از جمله مديريت او در جنگ‌هاي اوکراين و غرب آسيا اظهار نظر کنند.
در ميان واکنش‌هاي جهاني، جمهوري خواهان حملات سنگيني را متوجه عملکرد بايدن در مقام رياست جمهوري آمريکا کرده و درباره ادامه حضور او در کاخ سفيد هم ابراز نگراني کردند.
خبر بد براي جمهوري خواهان
به گزارش سي ان ان، جو بايدن روز يکشنبه بعد از اعلام انصرافش از رقابت انتخاباتي 2024 درباره هريس، معاونش در رياست جمهوري گفت: «انتخاب او به عنوان معاون بهترين انتخابي بوده که من انجام داده‌ام و از او به عنوان نامزد جانشين حمايت مي‌کنم.»
خبرگزاري فرانسه  در ارزيابي تبعات اعلام انصراف جو بايدن از نامزدي خود از سوي حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوري 2024 آمريکا مي‌نويسد؛  ترامپ و متحدانش بالغ بر چندين ماه بود که روي نگراني از اينکه جو بايدن 81 ساله کفايت خود را براي رياست جمهوري آمريکا از دست داده است مانور داده و با خوشحالي ويديوهاي هر گاف کلامي و رفتاري و زمين خوردن‌هاي او را به اشتراک مي‌گذاشتند. جمهوري خواهان از جمله «جيمز ديويد ونس»، نامزد معاونت رياست‌جمهوري که توسط ترامپ تعيين شد، در جريان مجمع ملي اخير حزبشان که در ميلواکي برگزار شد بارها بايدن را تمسخر و تحقير کردند.
حالا ترامپ با رفتن بايدن مجبور است دست به يک تغيير راهبرد بزند و تبليغاتش را متناسب با رقابتي که فعلا در آن رقيبي وجود ندارد تغيير شکل دهد.
بايدن اگرچه کامالا هريس، معاونش را به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفي کرد و بلافصله هم حمايت‌هاي حزبي را دريافت کرد اما دموکرات‌ها هنوز نامزد رسمي براي اين رقابت‌ها ندارند و هرلحظه ممکن است شخص ديگري همانند «ميشل اوباما» همسر باراک اوباما، رئيس جمهوري سابق آمريکا وارد ميدان شود. چهره‌هاي دموکرات ديگري که نامشان به عنوان نامزد جايگزين براي هريس مطرح شده شامل فرمانداراني همچون «جاش شاپيرو»، «گرچن ويتمر» و «گوين نيوسام» مي‌شوند.نيوسام، فرماندار کاليفرنيا کسي است که قبلا جسارت خود براي پنچه در پنجه جمهوري خواهان ارشد انداختن را نشان داده و بعيد است که نيش و کنايه‌هاي ترامپ او را مرعوب سازد.
ويتمر نيز کسي است که در زمان رقابت انتخاباتي 2020 نامش به عنوان يک نامزد معاونت رياست جمهوري براي جو بايدن در نظر گرفته شد و از آن زمان تا کنون توانسته جايگاه دموکرات‌ها در ايالت تحت امرش يعني ميشيگان را احيا کند.
شاپيرو فرماندار پنسيلوانيا نيز به عنوان فرماندار يک ايالت کليدي در انتخابات، به عنوان يک رقيب جدي ديگر براي ترامپ مطرح است. وضعيت سردرگم کمپين جمهوري خواهان درباره تصميم نهايي دموکرات‌ها، حالا بازي را متفاوت کرده است. اردوگاه فيل‌ها بايد سناريوهاي مختلفي را درکوتاه ترين زمان براي تقابل با اردوگاه الاغ‌ها تدارک ببيند؛ اين يک وضعيت ناخوشايند است.
در همين چارچوب، «هنري اولسن»، يک عضو ارشد انديشکده محافظه‌کار مرکز سياست‌گذاري عمومي و اخلاق مي‌گويد: «انصراف بايدن خبر بدي براي ترامپ است. جو بايدن پايين‌ترين محبوبيت‌هايي که يک رئيس جمهور آمريکا تا کنون در اين مرحله از رياست جمهوري داشته  را رقم زد. مساله سن و سال بالاي او به طرزي اجتناب ناپذير فشارها را بر او افزايش داد. براي ترامپ خيلي بهتر بود که با او رقابت کند تا اينکه با يک رقيب جايگزين مواجه شود.» از سوي ديگر، «جيسون ميلر»، يکي از نزديک‌ترين مشاوران ترامپ در ضمن مجمع ملي حزب جمهوري خواه تاکيد مي‌کند: «هيچ چيز دچار تغيير اساسي نمي‌شود. هر نامزد دموکرات ليبرال افراطي، چه هريس و چه شخص ديگري شريک در شکست و از بين رفتن اقتصاد ما خواهد شد.» فعلا جمهوري خواهان مشغول حمله به هريس هستند.
آسيب‌پذيري ترامپ
پاشنه آشيل اردوگاه جمهوري خواهان اين است که سن بالاي ترامپ و بايدن براي راي دهندگان آمريکايي نامطلوب بود. اگرچه زوال عقل و ناتواني جسمي بايدن آنچنان فاحش بود نگاه رسانه‌ها را معطوف به خود کرده بود اما با کمي دقت متوجه مي‌شويم که وضعيت ترامپ هم آنچنان مطلوب و ايده آل نيست.
راي دهندگان آمريکايي از ماه‌ها پيش در نظرسنجي‌ها ميل خود را براي روي کار آمدن رهبران سياسي جوانتر در اين کشور نشان داده‌اند در حالي که ترامپ در خاتمه دور دوم احتمالي رياست جمهوري خود 82 ساله خواهد شد و به اين ترتيب اگر يک فرماندار جوان متعلق به يک ايالت کليدي هم به عنوان مثال وارد رقابت با ترامپ شود تبديل به تهديدي براي او خواهد شد.
هريس با انتخاب يک فرد ميانه‌روي اهل ايالات غرب ميانه آمريکا به عنوان نامزد معاونتش مي‌تواند بزرگترين خطر را براي ترامپ رقم بزند. او همچنين به حضور هر چه بيشتر راي دهندگان زن در انتخابات که معمولا به صورت تاريخي در تعداد بيشتري نسبت به مردان در انتخابات شرکت مي‌کنند دامن زده و باعث يک نقطه ضعف ديگر براي ترامپ مي‌شود؛ البته او با چالش‌هاي بزرگي دست به گربيان است.
دونالد ترامپ حالا در تبليغات جديدش با تمرکز بر کامالا هريس بيش از پيش لقب مشهوري را که قبلا براي توصيف از او به کار مي‌برد يعني «کامالا هريس خندان» تکرار خواهد کرد. از طرف ديگر، معاون اول رئيس جمهوري آمريکا به دليل نقشي که در کاخ سفيد داشته حالا بايد مقابل ترامپ پاسخگوي ضعف‌هاي بايدن در سياست داخلي و سياست خارجي آمريکا باشد.
ضعف‌هاي کشنده هريس
وضعيت خانم معاون اول به شدت متزلزل است. دموکرات‌ها در تلاشند تا معادله‌اي اساسي را حل کنند: چه کسي بهترين شانس براي دور نگه داشتن ترامپ از کاخ سفيد و به حداکثر رساندن موفقيت دموکرات‌ها در کنگره و سنا را به آن‌ها مي‌دهد؟ در اين پرسش، هريس لزوماً شانس بهتري نسبت به بايدن نخواهد داشت.
اگرچه خانم معاون اول در فاصله چندساعت توانست مبلغي در حدود 50 ميليون دلار کمک جمع آوري کند؛ اما خانم هريس علاوه بر آسيب پذيري مقابل حملات ترامپ، چند مساله ديگر هم دارد. 3 دستيار بايدن که در جريان گفت‌گوهاي اخير درباره برنامه‌هاي او قرار دارند، مي‌گويند بايدن تا حدودي به اين دليل در کنار گذاشتن مبارزات انتخاباتي 2024 خود ترديد داشت که او و مشاوران ارشدش نگران اين بودند که خانم هريس آمادگي مقابله با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوري‌خواه را ندارد. ناگفته نماند که خيلي‌ها در کاخ سفيد چشم ديدن خانم معاون اول را ندارند و اين براي او يک دردسر است اما حقيقت اينجاست که نگراني‌هاي بايدن در محافل خصوصي منعکس کننده سؤالات گسترده‌تري در ميان برخي از رهبران دموکرات است. دوران فعاليت هريس به عنوان معاون رئيس‌جمهوري با چالش‌هاي جدي مواجه بوده است. هريس به دليل جابجايي زياد کارکنان، عقب‌نشيني از مسئوليت‌هاي مخاطره‌آميز سياسي و تمسخر برخي از افراد خودي با دردسر مواجه شده است.
بسياري از کارکنان هريس در سه سال و نيم گذشته جابجا شده‌اند.گفته مي‌شود از 47 کارمند هريس که در سال 2020 فهرست شده‌اند، تنها پنج نفر هنوز تا بهار امسال براي او کار مي‌کردند. ليست کامل کارکنان او به‌طور عمومي فاش نشده است.برخي مي‌گويند اين تغيير و جابجايي زياد در ميان کارکنان هريس به دليل رفتارهاي او با آنهاست. برخي از دستياران سابق گفتند که هريس استانداردهاي بالايي داشت که برخي نمي‌خواستند از آن پيروي کنند. در همين حال، هريس در سال 2020 شروع رابطه‌اي دشوار با حلقه داخلي بايدن داشت و در حالي که چهار سال بعد، رابطه بين تيم او و مشاوران مورد اعتماد بايدن بهبود يافته، برخي از دلخوري‌هاي قديمي باقي مانده‌اند.
«الکساندرا اوکاسيو کورتز» نماينده دموکرات و ترقي‌خواه کنگره که قوياً خواستار انصراف بايدن بوده، اواخر پنجشنبه‌شب يادآور شد که حزب کاملاً پشت هريس متحد نيست.اوکاسيو کورتز گفت: «اگر فکر مي‌کنيد در ميان افرادي که مي‌خواهند جو بايدن برود و از معاون رئيس‌جمهور هريس حمايت کنند، اتفاق نظر وجود دارد، اشتباه مي‌کنيد. من در جمع‌ها هستم و مي‌بينم که چه گفته مي‌شود. بسياري از آن‌ها علاقه‌اي به تنها انصراف رئيس‌جمهور ندارند؛ بلکه خواهان حذف کامل او و معاون‌اولش از نامزدي حزب دموکرات هستند». نبايد فراموش کنيم؛ در حالي که هريس صعودي سريع به عنوان دادستان منطقه سانفرانسيسکو، دادستان کل کاليفرنيا و سپس کسب کرسي سناي ايالات متحده در سال 2017 را تجربه کرد، کارزار انتخاباتي درون‌حزبي او حتي پيش از شروع رأي‌گيري و با سقوط هريس در نظرسنجي‌هاي ايالتي، شکست خورد.
در عين حال، نظرسنجي‌ها ظرف يک ماه اخير نشان مي‌دهد که وضعيت هريس نسبت به بايدن چندان هم مطلوب نبوده است. در نظرسنجي ملي اخير شبکه ان‌بي‌سي که با گذشت بيش از يک هفته پس از عملکرد ملال‌آور بايدن در اولين مناظره انتخاباتي مقابل ترامپ و پيش از اقدام به ترور رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا انجام شد، هم بايدن و هم هريس با در نظر گرفتن ضريب خطاي 2 درصدي، هر دو از ترامپ عقب بودند، اگرچه درصد اصلي براي هر يک از نامزدها کمي متفاوت بود. ترامپ با نسبت 45 به 43 درصد آرا از بايدن پيشي گرفت، در حالي که برتري او نسبت به هريس نسبت 47 به 45 درصدي بود.
اکونوميست با اشاره به اينکه کامالا هريس در مناظره‌هاي کارزار انتخاباتي 2020 با مايک پنس، معاون ترامپ در رياست جمهوري عملکرد خوبي نشان داد او را داراي مهارت زياد در جذب کمک‌هاي اهداکنندگان و وارث خوبي براي سرمايه‌ گذاري‌ها در ستاد انتخاباتي بايدن مي‌داند. در عين حال، خانم هريس با سابقه دادستاني اين توانايي را دارد که در مناظره‌ها همانند يک دادگاه ترامپ را در مورد اتهامات ريز و درشت قضايي به چالش بکشد. وراي تمام آنچه که گفته مي‌شود و گفته نمي‌شود؛ هريس بايد به دنبال جلب حمايت گروه‌هايي باشد که در گذشته نتوانسته بود رأي آن‌ها را از آن خود کند. بديهي نيست که او بتواند مانند بايدن در سال 2020، بخش وسيعي از حزب را متحد سازد و او همچنين، برخلاف بايدن، فاقد روابط طولاني‌مدت در کنگره است.
 به نوشته پايگاه خبري-تحليلي آکسيوس، يک هفته پيش‌رو براي کامالا هريس 59 ساله حياتي خواهد بود تا ثابت کند اين ترديدها اشتباه است، چراکه او به سرعت تلاش مي‌کند تا ميدان را از رقباي احتمالي براي نامزدي حزب دموکرات خالي کند.
اوباما، رئيس جمهوري سابق ايالات متحده پس از کناره‌گيري بايدن در بيانيه‌اي گفت: ما در روزهاي آينده در فضايي ناشناخته حرکت خواهيم کرد. اما من اطمينان زيادي دارم که رهبران حزب ما (دموکرات) مي‌توانند روندي را ايجاد کنند که از آن يک نامزد برجسته بيرون بيايد. 
عدم حمايت اوباما از هريس و سکوت نسبي او نشان دهنده ترديدهاي جدي نسبت به توانايي خانم معاون اول است؛ آيا اوباما تمايل دارد که ميشل را راهي دوئل تن به تن با ترامپ کند؟!


کد مطلب: 220038

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/220038/دموکرات-دنبال-قهرمان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir