کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عده ای تلاش دارند با ترفندهای خاص، رئيس جمهور منتخب را در مسير ديگری قرار دهند

لزوم دوری از حواشی

30 تير 1403 ساعت 22:27

مي‌توان گفت مسعود پزشکيان رئيس جمهور منتخب برخلاف روساي جمهور ادوار قبل تقريبا ماه عسلي نداشت و خيلي زود وارد مشکلات عميق و پيچيده زمامداري شده است.به نظر مي‌رسد اين موضوع دو علت عمده داشته باشد.


گروه سياسي: مي‌توان گفت مسعود پزشکيان رئيس جمهور منتخب برخلاف روساي جمهور ادوار قبل تقريبا ماه عسلي نداشت و خيلي زود وارد مشکلات عميق و پيچيده زمامداري شده است.به نظر مي‌رسد اين موضوع دو علت عمده داشته باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دليل نخست وضعيت فعلي دولت سيزدهم است چرا که رئيس آن طي حادثه اي فوت شده و به نوعي اين دولت در اوج سردرگمي بسر مي برد. ضمن آنکه رقابت‌هاي انتخاباتي نيز سبب شده اين سردرگمي در برخي مقاطع به «ول شدگي» نيز برسد و از همين رو سران نظام تمايل جدي دارند هرچه زودتر مسعود پزشکيان زمام امور را در دست گرفته و دولت خود را تشکيل دهد.علت دوم هم بازمي‌گردد به نوع رايي که مردم به مسعود پزشکيان دادند.همانطور که خود رئيس جمهور منتخب مطلع است و در اين مورد اظهارنظري داشته است راي به مسعود پزشکيان سلبي بوده و غالب آن از روي ترس قدرت گيري اعضاي جبهه پايداري بوده است. بنابراين در اين مدل راي دادن راي دهندگان همينکه خطري را توانستند از زندگي و مملکت خود دور کنند براي شان پيروزي است و ديگر آن پيروزي‌هاي سياسي به سبک مثلا سال 1392 وجاهتي ندارد که بخواهند تا ماه‌ها در سايه پيروزي باشند. همين موضوعات نيز سبب شده که خيلي زود مسعود پزشکيان وارد حواشي‌هاي متعددي شود که برخي از آن‌ها از جانب خودي‌هاست و برخي ديگر از جانب رقيب. از تيتر يک، روزنامه اصلاح طلب گرفته و رواج برخي شايعات عجيب در اکانت‌هاي توئيتري همگي تهديدهايي به شمار مي‌آيد که لازم است رئيس جمهور منتخب مراقبت بيشتري داشته و اين حواشي او را از متن مشکلات دور ننمايد.
مرتضي افقه، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه چمران اهواز در اين خصوص مي‌گويد: «در زمينه وضعيت فعلي اقتصاد که شاخص‌ها همه چيز را مشخص مي‌کنند و مي‌دانيم که برخي شاخص‌ها از جمله تورم در شرايط بدي قرار دارد. همچنين مي‌دانيم که گرچه دولت قبلي در شرايط سختي قرار داشت، اما يکي از بدترين تيم‌هاي اقتصادي را هم انتخاب کرده بود. شرايط سخت يعني تشديد تحريم‌ها و تضعيف شديد منابع مالي که دولت را تحت فشار قرار مي‌داد. به هر حال با اين تفاسير اکنون در شرايطي قرار گرفته ايم که حتي بعيد مي‌دانم، صندوق توسعه ارزي هم چيز زيادي در چنته داشته باشد يا دولت اندوخته‌اي براي فروش داشته باشد. اميد اصلي در شرايط فعلي اين است که آقاي پزشکيان با نوع ديدگاهي که دارند، بتوانند با آغاز دور جديد مذاکرات، تحريم‌ها را تا حدودي رفع کنند. اما اين را هم در نظر داشته باشيم که اگرچه شايد اثر رواني مذاکره‌ها بتوانند تاثير مثبتي بر بازار‌هاي داخل کشور داشته باشد، همزمان، تحولات آمريکا را هم بايد مدنظر داشته باشيم. همين حالا با ترور نافرجام ترامپ، بازار‌هاي ما تحت تاثير قرار گرفت. بعيد است که چه ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده باشد و چه بايدن، تحول مثبت زودهنگامي به نفع مذاکرات يا رفع تحريم‌ها رخ دهد.»
وي افزود: «با اين چشم انداز، اکنون تصميم گيري‌هاي داخلي آقاي پزشکيان نيز حائز اهميت بسزايي است و بايد ببينيم ايشان در داخل کشور چه برنامه‌هايي خواهد داشت. انتظاري که از آقاي پزشکيان مي‌رود اين است که بيش از هر چيز روي برنامه‌هاي کابينه متمرکز شود و از حواشي موجود فاصله بگيرد. اگر آقاي پزشکيان قصد دارد ظرفيت‌هاي موجود را به حرکت دراورده و توسعه دهد، بايد کابينه‌اي بسيار مجرب را تنظيم کند. اين موضوع را هم مورد تاکيد قرار مي‌دهم که آقاي پزشکيان توجه داشته باشند صرفا کابينه قوي کافي نيست. بلکه تمامي مديران اجرايي زير مجموعه کابينه، به ويژه در شهرستان‌ها حائز اهميت هستند. هرچند متاسفانه بعيد است تا پايان سال شاهد تحول خاصي باشيم. انتظار مي‌رود تا نيمه سال جاري يعني پايان شهريور ماه کابينه شکل گيرد، آن هم در صورتي که مجلس راي اعتماد همه وزيران را اعطا کند.»
در اين مورد احمد زيدآبادي فعال سياسي اصلاح طلب، هم  نوشت:«رياست‌جمهوري مسعود پزشکيان در تداوم رياست جمهوري سيد محمد خاتمي و شيخ حسن روحاني و يا شبيه آنها نيست، نتيجة يک وضعيت بسيار پيچيده و استثنايي و منحصر به فرد در ايران است.
از همين رو، جنس مطالبه‌گري از دولت آقاي پزشکيان نبايد مشابه مطالبه‌گري از دولت‌هاي خاتمي و روحاني باشد. پزشکيان به واقع وارث يک بار شيشه شده است. مطالبه‌گري از او بايد معطوف به حفظ اين بار باشد، وگرنه تحت عنوان مطالبه‌گري، از هر سو بر اين بار ضربتي وارد آوردن، چيزي از آن باقي نمي‌گذارد.
ته ماندة سال جاري براي کشور بي‌نهايت مهم است. دولت پزشکيان بايد قبل از هر چيز صورت‌مسئلة کلان را دريابد و در جهت حل آن گام بردارد و خود را درگير حواشي نکند. ما هم هر کدام به سهم خود بايد صبور و خويشتن‌دار باشيم. موقعيت‌شناسي در سياست والاترين فضيلت است و گرنه طرح مطالبات کمرشکن و پايان‌ناپذير از هرکس برمي‌آيد.»


کد مطلب: 219912

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/219912/لزوم-دوری-حواشی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir