کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» حملات عليه شورای راهبری دولت چهاردهم را بررسی می کند

ظريف خط مقدم حملات تندروها

30 تير 1403 ساعت 22:22

در طي چند روز اخير محمدجواد ظريف آماج بيشترين انتقادهاي گسترده از سوي تندروها و مخالفان ديروز و امروز وي درباره چينش کابينه بوده است.


گروه سياسي- رحمان زين الدين: در طي چند روز اخير محمدجواد ظريف آماج بيشترين انتقادهاي گسترده از سوي تندروها و مخالفان ديروز و امروز وي درباره چينش کابينه بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ظريف که در اولين حضورش در کنار پزشکيان براي شرکت در برنامه کارشناسي سياست خارجي در صداوسيما حضوري طوفاني داشت و توانست بخشي از آراي پزشکيان را با سخنراني قدرتمند خود ساماندهي کند، از آن روز «کت» خود را در آورد و با پزشکيان به سفر اصفهان رفت و سپس به تنهايي سفرهاي گسترده اي را براي تبليغ پزشکيان در استان‌ها و شهرهاي مختلف برنامه ريزي کرد تا بتواند به آنچه فکر مي‌کرد براي کشور صلاح است را به گفته خودش «با خرج آبرويش» بدست آورد.
خرج آبروي ظريف براي کشور
وي در صحبت‌هايي با آقاميري که بصورت آنلاين پخش شد گفت که هيچ چشم داشتي به کابينه دولت چهاردهم ندارد و از رازي پرده برداشت که براي ثبت نام انتخابات رياست جمهوري، فشارهاي گسترده اي براي حضور وي در صحنه انتخابات وجود داشت که آنرا نپذيرفت اما با تصميم خودش حاضر شد که در کنار پزشکيان و دوشادوشش براي سربلندي ايران در انتخابات حضوري گسترده داشته باشد. اما بعد از اعلام نتايج انتخابات و پيروزي مسعود پزشکيان در انتخابات گذشته يکي از مهمترين دغدغه‌هاي تيم رئيس جمهوري منتخب چينش کابينه چهاردهم است که امروز به چالشي اصلي براي پزشکيان و همراهانش تبديل شده است. به همين دليل رئيس منتخب دولت چهاردهم محمدجواد ظريف را مامور انتخاب نامزدهاي نهايي وزراي کابينه خود کرده است.
همين موضوع باعث شده که از روزهاي گذشته بخصوص از چهارشنبه گذشته که ظريف در صداوسيما چگونگي انتخاب وزرا را تشريح کرد، آماج حملات سهمگين دشمنان قديم از جمله حسين شريعتمداري و جديد مانند مجاهدان شنبه قرار گيرد.
همين حضور گسترده و بي تکلف و بدون سهم خواهي ظريف در کنار پزشکيان باعث شد که دشمنانش زبان به تحسين وي بگشايند به شکلي که اميرحسين جعفري از ياران جليلي در توييتي نوشت: «کار سياسي را از ظريف ياد بگيريد: پشت يک شخصيت بي حاشيه ايستاد و براي برد جبهه سياسي اش همه تلاش خود را کرد. به افراد هم سوي خودش برچسب تحجر و... نزد. با مردمي که قرار بود راي دهند دگم و غيرقابل صحبت کردن نبود و در آخر از عالم و آدم طلبکار نبود.» اما جليل محبي از نزديکان قاليباف نيز در طعنه به وي نوشت: «کار سياسي را از ظريف ياد بگيريد: هم سمت مردم مي‌ايسته، هم براي هدفش تلاش زياد مي‌کنه و هم کادرسازي مي‌کنه. شماهم فقط بلديد پروژه تعريف کنيد براي تخريب اين و آن. شرمي به نام اصولگرايي و انقلابي گري.»
يا اينکه عليرضا سليمي سخنگوي هيات رئيسه مجلس در واکنش به انتشار اسامي اعضاي شوراي راهبري از سوي محمد جواد ظريف، در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: «کوه موش زاييد!!! انتشار اسامي شوراي راهبردي آقاي ظريف نشان داد که چه قدر زمخت، بدنبال خالص سازي آن هم با سرعت نور هستند. عاليجناب ظريف تازه اعتراف هم مي‌کنند که قائل به تبعيض مثبت هستند. لطفا مردم را تقسيم نکنيد ... لطفا به پزشکيان بينوا رحم کنيد»
 محمدجواد آذري جهرمي، وزير پيشين ارتباطات و عضو شوراي راهبردي انتخاب اعضاي کابينه دولت چهاردهم نيز به نبرد برخي سياسيون براي سهم‌خواهي از دولت واکنش نشان داد و در همين راستا در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: «اربعين حسيني نزديک است… به زودي خيل مشتاقان حضرت اباعبدالله عليه السلام راهي زيارت اربعين شده و اين رويداد بزرگ همزمان با استقرار دولت جديد خواهد بود. در ميانه نبرد پيرمردهاي پرحاشيه سياست براي اخذ سهم از دولت، اميدوارم رئيس جمهور منتخب توجه ويژه‌اي به برنامه‌ريزي براي خدمت‌رساني به اين زوار عزيز داشته باشند».
و يا شعارهاي هتاکانه بعد از نماز جمعه اين هفته تهران توسط عده اي که کاملا مشخص است يه چه جريان و گروهي وابسته هستند.
برنامه دولت چهاردهم براي کارشناسي دقيق
تمامي اين موارد و موارد ديگر نشان مي‌دهد که سياست اصلاح طلبان براي کادرسازي و ورود نيروهاي جوان به عرصه تصميم گيري دولت، براي اصولگرايان اعلام خطري است که بارديگر در طي يک سال گذشته سياست‌هاي آنها را دچار شکست کرده است.
به همين دليل در ادارات و دستگاه‌هاي دولتي به سرعت درحال استخدام‌هاي غيرقانوني آن هم با مجوزهاي غيرقانوني‌تر سازمان اداري و استخدامي هستند تا بتوانند بر اقدامات خلاف قانون سه سال گذشته خود پوششي هرچند کوچک قرار دهند.
از دلايل اين فحاشي‌ها و توهين‌ها تبعيض مثبتي است که به نفع زنان و اقيلت‌هاي ديني از سوي ظريف براي حضور در کابينه اعلام شد درحاليکه اين موارد از جمله موضوعاتي است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکيد داشته و دارند که مي‌توان به نامه ايشان به مولوي عبدالحميد درباره بکارگيري اهل تسنن در دستگاه‌هاي اداري و همچنين نظرات مترقيانه ايشان در ديدارشان با زنان در سالروز توليد حضرت زهرا(س) اشاره کرد.
البته بخشي از اين مخالفت‌ها نيز در درون ستادهاي رئيس جمهوري منتخب باز مي‌گردد چون براي اولين بار سيستمي جديد براي انتخاب وزرا در نظر گرفته شده است، خواه و ناخواه منتقداني دارد که فکر مي‌کنند حقشان در شرف تضييع شدن است يعني مي‌خواهند به هر شکلي که در دولت آينده حضور داشته باشند که در کنار اين افراد ممکن است مجاهدان شنبه و آنهايي که به تازگي سروکله شان پيدا شده و قبل از انتخابات براي در آمان ماندن زنبيل گذاشته و به گوشه‌اي دور از چشم همه خزيده‌اند، هيزمي در آتش آنها بريزند تا بلکه بتوانند سهمي از کيک قدرت بيابند.
زيربار فشار نرفتن پزشکيان از سوي منتقدان
انتخاب کابينه مهمترين وظيفه اي است که اين روزها رئيس جمهوري منتخب دارد و سعي مي‌کند که با حضور در ميان اقشار مختلف از مردم عادي گرفته تا بازاريان و فعالان اقتصادي به بهترين نتيجه برسد، که البته اين وظيفه مهم را بردوش محمدجواد ظريف گذاشته است و اين وزير اسبق امورخارجه اين روزها سخترين هجمه‌ها را عليه خود تحمل مي‌کند تا به بهترين وجه مسئوليت خود را در قبال کسانيکه حداقل به خاطر وي به پزشکيان راي داده اند، راضي کند. وي اين روزها مانند سدي محکم در برابر غنيمت‌گيران و مهندسان کابينه ايستاده و از کارشناسان و خردورزان را براي تشکيل هرچه بهتر کابينه دعوت کرده است، اما در سخنان خود در صداوسيما از بزرگان ريش سفيدان احزاب و گروه‌ها خواست که سهم خواهي نکنند اما همچنان نوک پيکان حملات به سمت وي است. اما در نهايت اين دکتر مسعود پزشکيان است که حرف آخر را زده و گفت: «اينکه برخي فکر کنند به بنده ديکته مي‌کنند اشتباه است، بنده شاخص‌هايي تعيين کردم و طبق آنها تصميم خواهيم گرفت. وقتي تصميم گرفتيم کاري انجام دهيم بايد طبق آن هدف و آن راه حرف بزنيم و رفتار کنيم و بطور کلي آن راه را برويم اگر کسي نمي‌خواهد بايد کنار برود من اعتقاد دارم بايد طبق قانون که ميثاق مشترک است رفتار کرد، باهم تصميم مي‌گيريم که اينکار را انجام دهيم و اگر کسي قبول ندارد بايد کنار رود.»


کد مطلب: 219911

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/219911/ظريف-خط-مقدم-حملات-تندروها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir