کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روند کاندیداتوری بایدن تعلیق شد

گرفتاری دموکرات‌ها در بلاتکلیفی

29 تير 1403 ساعت 22:15

«جوبایدن» هرگز فکر نمی‌کرد که در حزب دموکرات دست به دعا شوند تا او از قدرت کنار برود اما او در خانه هم به شدت منزوی شده است. حزب دموکرات آمریکا روند کاندیداتوری بایدن را به تعویق انداخت؛ همزمان گفته شده که رئیس جمهوری آمریکا به کرونا مبتلا شده تا احتمالا زمان برای کناره گیری او فراهم شود اما هرچه هست آنها دچار بلاتکلیفی شده اند.


گروه بین الملل – علی ودایع: «جوبایدن» هرگز فکر نمی‌کرد که در حزب دموکرات دست به دعا شوند تا او از قدرت کنار برود اما او در خانه هم به شدت منزوی شده است. حزب دموکرات آمریکا روند کاندیداتوری بایدن را به تعویق انداخت؛ همزمان گفته شده که رئیس جمهوری آمریکا به کرونا مبتلا شده تا احتمالا زمان برای کناره گیری او فراهم شود اما هرچه هست آنها دچار بلاتکلیفی شده اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پس از افتضاح بایدن در نخستین مناظره مقابل «دونالد ترامپ» با سرعت برق و باد بحث کناره گیری او داغ شد. در ابتدا کاهش اقبال چند درصدی دموکرات‌ها سوژه بود‌؛ بایدن تلاش کرد فضا را تلطیف کند و هم حزبی‌ها هم با لحن ملایم بحث تغییر را مطرح کردند. مقاله تند «جورج کلونی» ستاره‌هالیوودی اردوگاه الاغ‌ها‌، رونمایی از نگرانی و اضطراب فراگیر دموکرات‌ها بود.
هفته گذشته‌، بحث درباره برکناری بایدن زمانی داغ تر شد که پولیتیکو هم مدعی تغییر دیدگاه «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا درباره ادامه حضور بایدن شد.همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که در میان دموکرات‌ها، ۳۵ درصد خواستار ادامه فعالیت‌های انتخاباتی جو بایدن و حضورش در رقابت‌ها هستند اما ۶۵ درصد می‌گویند که رئیس‌جمهور باید از رقابت‌ها کنار بکشد.
 دیروز(جمعه) روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از چند نفر از متحدان نزدیک به رئیس جمهور اسبق آمریکا در حزب دموکرات، نوشت که باراک اوباما به دموکرات‌ها درباره ادامه نامزدی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور هشدار داده است.
به این ترتیب تاکنون اوباما مهمترین عضو حزب دموکرات است که به گروه رو به رشد دموکرات‌هایی می‌پیوندد که به دنبال عملکرد فاجعه‌بار رئیس جمهور آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، خواستار کناره‌گیری بایدن از ادامه کارزار انتخاباتی هستند.
بر اساس گزارش واشنگتن پست، فشارها بر رئیس جمهور آمریکا در حال افزایش است و چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا و حکیم جفریس رهبر اقلیت دموکرات در کنگره آمریکا نیز در روزهای اخیر با بایدن ملاقات کردند تا هشدار دهند که نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، شانس پیروزی حزب دموکرات در این انتخابات را تهدید می‌کند.
شانس بالای ترامپ
اگرچه رقابت بایدن و ترامپ حتی پس از فاجعه مناظره‌، شانه به شانه بود اما ماجرای نمایش ترور در پنسیلوانیا به کام اردوگاه فیل‌ها تمام شده است.از طرف دیگر جمهوری خواهان یک فستیوال قدرتمند در کنوانسیون بزرگ برگزار کردند. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت؛ در شرایطی که الاغ‌های گیج به دور خود می‌چرخند‌، فیل‌ها برای بازپس گیری کاخ سفید متحد شده اند.نظرسنجی‌ها احتمال شکست بزرگ دموکرات‌ها را نشان می‌دهد.
به گزارش هیل و  بر اساس نتایج نظرسنجی کالج امرسون ترامپ می‌تواند بایدن را در سطح ملی و در هفت ایالت کلیدی شکست دهد. نظرسنجی کالج امرسون که با حمایت حزب دموکرات آمریکا برگزار شد، نشان داد که ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از ترامپ حمایت ‌می‌کنند در حالی که تنها ۴۲ درصد آنها حامی بایدن رئیس جمهور آمریکا هستند و ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز هنوز در مورد اینکه از کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حمایت خواهند کرد، تصمیم نگرفته‌اند.
اسپنسر کیمبال مدیر نظرسنجی کالج امرسون در بیانیه‌ای، اعلام کرد: نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن حمایت خود را به طور قابل توجهی از زمان سوء قصد به ترامپ از دست داده است.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که به حامیان ترامپ در ایالت‌های جورجیا، پنسیلوانیا و ویسکانسین از ماه مارس تاکنون یک درصد و در ایالت آریزونتا ۲ درصد اضافه شده و رئیس جمهور سابق آمریکا تنها در ایالت میشیگان یک درصد از حامیان خود را در این بازه زمانی از دست داده است.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، ترامپ و بایدن در ایالت میشیگان فشرده‌ترین رقابت با یکدیگر را تجربه می‌کنند، جایی که ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از این ایالت حمایت خود را از ترامپ و ۴۲ درصد آنها حمایت خود را از بایدن اعلام کردند و ۱۳ درصد آنها نیز اعلام کردند که هنوز تصمیم نهایی خود را در خصوص حمایت از کدام نامزد اتخاذ نکرده‌اند.
نتایج این نظرسنجی همچنین مشخص کرد که حامیان ترامپ در ایالت‌های ویسکانسین، پنسیلوانیا و نوادا با ۵ درصد و در ایالت جورجیا با ۶ درصد اختلاف از حامیان بایدن پیش هستند و حامیان رئیس جمهور سابق آمریکا در دو ایالت کارولینای شمالی و آریزونا ۷ درصد از حامیان رئیس جمهور کنونی این کشور پیشی گرفته‌اند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی که تقریباً یک ماه پس از عملکرد متزلزل بایدن در مناظره مقابل ترامپ در ۲۷ ژوئن (۷ تیر) انجام شده است، ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان دموکرات معتقد هستند که بایدن باید از ادامه رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کند، در حالی که ۶۴ درصد آنها معتقد هستند که بایدن باید همچنان به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با ترامپ رقابت کند.
مقدمه چینی برای کناره گیری
تنها نکته امیدوار کننده برای دموکرات‌ها این است که زمان حدودا 4 ماهه تا انتخابات آنها بتوانند سبد رای رفته را بازگردانند. کابوس بزرگ آنها هم این است که جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره و سنا هم به قدرت برسند‌؛ این وضعیت یعنی دموکرات‌ها حداقل برای 2 سال به طور کامل از صحنه سیاسی آمریکا حذف شوند.
چهار منبع آگاه به سی ان ان گفته اند که  «نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی به‌طور خصوصی به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که باتوجه به نتایج نظرسنجی‌ها، او در انتخابات نوامبر در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه این رقابت‌ها پیروز نخواهد شد و اگر از انتخابات کناره‌گیری نکند، ممکن است شانس دموکرات‌ها را برای پیروزی در مجلس نمایندگان هم از بین ببرد.
یک منبع گفت که رئیس جمهور با رد کردن نظر پلوسی به او گفت، نظرسنجی‌هایی را دیده است که نشان می‌دهد او «می‌تواند برنده رقابت‌ها شود.» یکی دیگر از منابع، رویکرد بایدن را نسبت به نظرسنجی‌ها تدافعی توصیف کرد. در جریان این گفت‌وگوی تلفنی پلوسی از مایک دونیلون، مشاور دیرینه بایدن خواست تا برای گفت‌وگو درباره داده‌ها روی خط بیاید.
هیچ کس نمی‌داند در مغز فرسوده بایدن چه می‌گذرد اما نشانه‌هایی کمرنگ از پذیرش کناره گیری در رفتار او وجود دارد. بایدن در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلک انترتینمنت که روز پنج شنبه پخش شد؛ گفت که اگر من یک مشکل پزشکی داشتم و پزشکان متخصص به من توصیه می‌کردند که به دلیل آن مشکل پزشکی مشخص، شرایط حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارم، امکان تجدید نظر در تصمیم من برای شرکت در دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا وجود داشت.
بر اساس گزارش نیوزویک، تنها چند ساعت بعد از این مصاحبه بایدن اعلام شد که آزمایش کرونای او مثبت شده و تا هنگام بهبودی در قرنطینه قرار خواهد گرفت.
کوین اوکانر پزشک معالج رئیس جمهور آمریکا که به ویروس کرونا مبتلا شده است، در این باره اظهار کرد که بایدن علائم خفیف این بیماری را نشان می‌دهد اما علائم حیاتی و دمای بدن او طبیعی است.
یک خانم گزینه جانشینی
در شرایطی که بایدن به کرونا مبتلا شده و  کنوانسیون شیکاگوی دموکرات‌ها در وضعیت ابهام قرار دارد‌؛ بحث پشت درهای بسته شروع شده است. فعلا همه نگاه‌ها معطوف به «کامالا هریس» معاون اول رئیس جمهوری آمریکا است. به نوشته نیوزویک، خانم هریس با 45 درصد بر 40 درصد بایدن غلبه دارد. با توجه به جایگاه حقوقی هریس، بسیاری انتخاب او را کم ریسک‌ترین گزینه ممکن برای مقابله با ترامپ می‌دانند اما او منتقدان جدی هم دارد.
حامیان خانم هریس به معدود نظرسنجی‌هایی استناد می‌کنند که نشان می‌دهد او در یک رقابت فرضی با ترامپ بهتر از خود بایدن عمل خواهد کرد و چنین استدلال می‌کنند که او خصوصیت‌های مثبت، وجهه ملی و جاذبه بیشتری برای رای‌دهندگان جوان دارد که می‌تواند حتی در چهار ماه مانده به روز انتخابات هم جابجایی نامزد حزب را بدون مشکل امکانپذیر سازد.
در مقابل، برخی از دموکرات‌ها با دیده تردید به آن می‌نگرند و معتقدند تلاش هریس برای نامزدی حزب در انتخابات ۲۰۲۰ حتی قبل از اولین رأی‌گیری به شکست منجر شد و اینکه او در طول دوره معاونت ریاست جمهوری تا کنون هم در پایین‌ترین میزان محبوبیت قرار داشته است.
از نگاه مخالفان هریس، صعود به رأس فهرست جایگزین‌های احتمالی بایدن برای زنی که تا چندی پیش مقام‌های ارشد دولت او را نقطه ضعف دولت بایدن می‌دانستند، نتیجه مثبتی نخواهد داد چرا که طبق برخی گزارش‌ها حتی خود بایدن هم در ماه‌های اول ریاست جمهوری، هریس را به‌عنوان «طرح در حال تکمیل» توصیف می‌کرد.از طرف دیگر هریس کارنامه موفقی هم در مقام معاون اولی رئیس جمهوری آمریکا نداشته و در دوئل تن به تن با ترامپ احتمالا توانایی لفاظی خشمگینانه نخواهد داشت.
در این میان‌، «میشل اوباما» فعلا ژست عدم تمایل گرفته است اما او گزینه ای جدی محسوب می‌شود. بر اساس نتیجه نظرسنجی جدید «رویترز» و «ایپسوس» که ۱۳ تیر منتشر شد، میشل اوباما بانوی اول سابق کاخ سفید، تنها نامزد جایگزین ریاست جمهوری برای دموکرات‌ها به جای بایدن است که می‌تواند ترامپ را به عنوان نامزد جمهوری‌خواه به چالش بکشد و شکست دهد.
نتیجه نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد که میشل اوباما حمایت ۵۰ درصد از رأی دهندگان ثبت نام شده را به دست آورده‌است در حالی که تنها ۳۹ درصد گفته‌اند که به ترامپ رأی خواهند داد. سایر نامزدهای فرضی دموکرات یا عملکردی مشابه یا بدتر از بایدن در برابر ترامپ داشته‌اند؛ هریس با ۱ درصد در مقابل ترامپ شکست می‌خورد و ترامپ ۴۳ درصد آرا و هریس ۴۲ درصد را به دست خواهند آورد. چیدمان معادلات رفتاری حزب دموکرات نشان می‌دهد آنها فعلا نیازمند زمان هستند تا وضعیت داخلی اردوگاه را سر و سامان بدهند تا در نهایت قهرمان آنها برای دوئل وارد میدان شود یا این که با هریس به یک شکست حداقلی مقابل ترامپ رضایت بدهند‌؛ گرفتاری بین وضعیت بد و بدتر‌، دموکرات‌ها را دچار بلاتکلیفی سختی کرده است.


کد مطلب: 219852

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/219852/گرفتاری-دموکرات-ها-بلاتکلیفی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir