کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» رفتار «سهم خواهان» را بررسی می کند

مخاطره سريالی مجاهدان شنبه

آنهايی که زنبيل گذاشتند؛ رفتند و حالا برگشتند

29 تير 1403 ساعت 22:05

بعد از هر انتخاباتي افرادي وجود دارند که با ارائه هزاران دليل مي‌خواهند که وارد حلقه‌هاي نزيدک فرد برنده در انتخابات شوند تا در ادامه مسير بتوانند از رانت‌هايي که ممکن است ايجاد شود به بهترين شکل استفاده کنند.


گروه سياسي- مانيا شوبيري: بعد از هر انتخاباتي افرادي وجود دارند که با ارائه هزاران دليل مي‌خواهند که وارد حلقه‌هاي نزيدک فرد برنده در انتخابات شوند تا در ادامه مسير بتوانند از رانت‌هايي که ممکن است ايجاد شود به بهترين شکل استفاده کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين افراد اگر خودشان وارد حلقه‌هاي نزديک نشوند، سعي مي‌کنند افرادي را به بصورت غيرمستقيم بههر شکل و نحوي وارد اين حلقه‌ها کنند تا به اهداف خود برسند.
اين افراد چه کساني هستند؟ اينها همان‌هايي هستند که تا پيش از برگزاري انتخابات به تمامي يا حداقل به ستادهاي نامزدهايي که بيشترين بخت پيروزي را دارند رفت و آمد مي‌کنند و برايشان جناح سياسي به هيچ عنوان اهميتي ندارد بلکه پيروزي فرد در انتخابات براي آنها مهم است. خود را با حضور در ستادهاي انتخاباتي اين افراد نشان مي‌دهند و بدون اينکه به نامزدها بگويند که چه کارهايي انجام يم دهند به ستادهاي رقيب هم مي‌روند و در انجا نيز زنبيل مي‌گذارند و چاي مي‌خورند. نظرات شگفت انگيز مي‌دهند و خود را براي حضور در دولت آينده که ممکن است هرکدام از اين نامزدها پيروز ميدان شوند، پرزنت(کانديدا) مي‌کنند.
اين افراد تا قبل از اعلام نتايج نهايي انتخابات تنها کارشان خوش بش کردن و خوردن چاي در ستادهاي انتخاباتي است و حاضر نيستند هزينه اي براي پيروزي آن کانديدا در انتخابات داشته باشند ولي مي‌خواهند حداکثر بهره را بعد از اعلام نتايج از آن خود کنند.
اين افراد با نزديک شدن به ياران اصلي نامزد مورد نظر در انتخابات به آنها قول و وعيدهايي مي‌دهند که اگر يتواني بعد از پيروزي براي من يک امضا يا چيزهاي ديگري بگيري، من هم سهمت را مثلا يه ميزاني مشخص مي‌دهم.
اين افراد اصلي ترين کساني هستند که بعد از انتخابات و حضور در قدرت نامزدها، عامل شکست وي در کشور داري خواهند شد و بعد از چند سال مانند موضوع چاي دبش اتفاقات ناگواري براي دولت، مردم و کشور را رقم خواهند زد.
اين افراد بدتر موريانه هستند که به جان سياست‌هاي اعلامي نامزد پبروز در انتخابات که با صداقت به مردم در زمان تبليغات داده شده بود، مي‌افتند و پايه‌هاي دولت وي را از بنيان مي جوند.
اينها همان‌هايي هستند که برايشان اهميتي ندارد اين فرد در برابر ملت مسئول است يا خير بلکه تنها منافع شخصي خود برايشان مهم است و لاغير.
در کوران انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري فرد پيروز ميدان يعني مسعود پزشکيان از اصلي ترين شعارها و برنامه‌هاي خود حکومت داري براساس عدل و انصاف را سرلوحه کار خود قرار داد و به شدت از رانت و قائل شدن امتياز براي افراد انتقاد کرد. اما اين روزها درباره اين افراد صحبت‌هاي فراواني شده است و نظرات مختلفي درباره آنها داده شد که سعيد ليلاز فعال سياسي نام انها را مجاهدان شنبه گذاشته است و درباره آنها مي‌گويد: مجاهدان شنبه از آن‌جا که با هدف بهره‌مندي از منافع و منابع آمدند و نه‌تنها سهم‌خواهي مي‌خواهند بکنند، بلکه رانت‌جويانه به اين کار مبادرت مي‌ورزند، ممکن است به اصل جنبش ضرر بزنند، ممکن است به اصل حرکت بزرگي که آقاي پزشکيان مامور به اجراي آن است از طرف قاطبه ملت ايران، آسيب بزنند.
پس از وي محسن رناني در اين زمينه مي‌گويد: به‌گمان من «مجاهدين شنبه» را پزشکيان بايد از خود دور کند و «مجاهدان جمعه» خود بايد فضاي اطراف پزشکيان را خالي کنند تا در صدقشان تشکيک نشود. شنيده‌ام دکتر پزشکيان براي پرهيز از تبارگماري و جلوگيري از چانه‌زني و سهم‌خواهي، کميته‌اي را مأمور کرده است تا معيارهاي انتخاب اعضاي دولت (وزرا و معاونان) را استخراج کند و سپس کميته‌هاي تخصصي انتخاب وزير به صورت جداگانه براي هر وزارتخانه تشکيل شود. کار بسيار درستي است به شرط آن که تا آخر شفاف پيش برود.
وي ادامه مي‌دهد اگر پزشکيان انتخاب مقامات ارشد دولتش را از انحصار خويش و نزديکان خويش خارج کند و به يک سازوکار شفاف غيرشخصي بسپارد، هم امروز از فشارها و سهم‌خواهي‌ها آزاد مي‌شود و هم فردا همه مسئوليت شکست‌هاي احتمالي به پاي او نوشته نخواهد شد. پزشکيان اگر نيامده است که رانتي ببرد و رانتي بدهد، بايد مواضع توزيع رانت را شفاف کند و انتخاب وزرا يکي موقعيت‌هاي توزيع رانت است.
از سوي ديگر علي مطهري که زماني با مسعود پزشکيان در مجلس دهم نواب رئيس بودند نيز در اين زمينه گفت که به نظرم آقاي پزشکيان بايد استقلال خود را حفظ کند و همانگونه که خودشان در مناظرات گفتند حزبي نبودن خود را نشان دهند و تحت تاثير گروهها و جناح‌هاي سياسي واقع نشوند. همانگونه که خودشان گفتند فقط از افراد کارشناس اصلح براي هر پستي استفاده کنند، چه اصلاح طلب باشد چه اصولگرا. به هر حال يک دولت جناحي تشکيل ندهند.
وي خاطر نشان کرد: آنگونه که من از شخصيت ايشان آگاه هستم، آقاي پزشکيان اين ظرفيت را دارد و تابع جريان اصلاح طلبي که از آنجا دستور بگيرد يا تابع جريان دولت دوازدهم نيست و معمولا راه خودش را مي‌رود و اميدواريم که درتشکيل کابينه هم همين روش را در پيش گيرد و از صالح‌ترين افراد از هر دو گروه سياسي استفاده کند.
در نهايت پير اصلاح طلبان يعني بهزاد نبوي نيز درخواستي عاجزانه از ياران اطراف پزشکيان دارد و مي‌گويد: از همه اعضاي کميته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به خاطر ايران و به خاطر دکتر پزشکيان بينوا، دست از سهم‌خواهي از اين گوشت قرباني بردارند.
همين مسايل باعث شد که براي تعيين پست‌هاي وزارت و معاونين وزرا با اينکه تا مراسم تحليف و تنفيذ دو هفته زمان باقي مانده و بعد از آن هم رئيس جمهوري دو هفته مهلت دارد تا اسامي وزرا را به مجلس بدهد(حدود يک ماه) اما به دليل برخي اقدامات خلاف قانون وزرا و مديران رانتي سازمان‌ها و نهادهاي اداري در سراسر کشور به دليل نبود رئيس جمهوري، پزشکيان اصرار بر اين دارد که هرچه سريعتر دولت جديد مستقر شود، بنابراين براي تعيين اعضاي دولت شوراهايي را تشکيل داده و مسئوليت آنرا برعهده محمدجواد ظريف گذاشته است. وي که به شفافيت در کارها اعتقاد دارد شامگاه چهارشنبه گذشته در گفت وگوي ويژه خبري حاضر شد و سازوکارهاي انتخاب وزرا را تشريح کرد و گفت: من تحت هر شرايطي با سهم خواهي مخالفم و معتقدم روند انتخاب کابينه بايد کاملا شفاف باشد به همين خاطر در نظر داريم بخش خصوصي را در انتخاب تيم اقتصادي دولت دخيل کنيم. بايد اين مسير را با هم طي کنيم و تا جايي که مي‌توانيم به دولت در کاهش مشکلات اقتصادي و رفع موانع کمک کنيم.  بزرگان و ريش‌سفيدان احزاب و سياسيون سهم‌خواهي نکنند. وي در عين حال تشکيل دولت ائتلافي را رد کرد و گفت در دولت وحدت ملي خواهد بود اما اصلاحات به دليل حمايت همه جانبه از رئيس جمهوري منتخب و معرفي وي به عنوان نامزد رسمي اين جبهه قطعا نقشي اساسي در دولت خواهد داشت.
به هرحال اينکه دکتر پزشکيان براساس شايستگي‌ها، سلامت روح و خواست مردم افراد برگزيند و براي راي اعتماد به مجلس معرفي کند قطعا ثمرات و پيامدهاي بسيار مبارکي براي کشور خواهد داشت و قطعا زمزمه‌هاي اخير درباره اينکه مجلس کمر به ارايه عدم کفايت رئيس جمهوري تا پيش از پايان سال را بسته است را در نطفه خفه خواهد کرد.


کد مطلب: 219850

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/219850/مخاطره-سريالی-مجاهدان-شنبه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir