کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» بررسی می‌کند

زاکانی زیر گیوتین شورای شهر

27 تير 1403 ساعت 1:59

از زمانیکه زاکانی بدون اطلاع اعضای شورای شهر عزم سفر به سرزمین اژدها را کرد و بطور مخفیانه قراردادی بسیار هنگفت با آنها بر سر تولید اتوبوس و واگن مترو را بست، اعضای شورای شهر تهران تازه فهمیدند که با موجودی طرف هستند که در ظاهر بسیار زیباست اما در باطن چیز دیگری است.


گروه سیاسی- فخری سادات مسچی: از زمانیکه زاکانی بدون اطلاع اعضای شورای شهر عزم سفر به سرزمین اژدها را کرد و بطور مخفیانه قراردادی بسیار هنگفت با آنها بر سر تولید اتوبوس و واگن مترو را بست، اعضای شورای شهر تهران تازه فهمیدند که با موجودی طرف هستند که در ظاهر بسیار زیباست اما در باطن چیز دیگری است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،هرکدام شروع به انتقاد از کسی کردند که خود نصب کرده بودند و خواستار شفاف سازی قرارداد یا چین شدند.
وی نیز در جلسه شورای شهر از عملکرد خود دفاع کرد و گفت که خود چین قرار است که هزینه ساخت اتوبوس های سفارش داده شده را می‌پردازد! و بازهم از شفاف سازی در این زمینه طفره رفت و قبل از شروع سخنرانی اش مهدی عباسی، ناصرامانی،علی اصغر قائمی، مهدی اقراریان، سوده نجفی، سیدجعفر تشکری هاشمی صحن شورای شهر را ترک کردند.
همین موضوع باعث شد که بعدها وقتی وی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شد و وارد کارزار انتخاباتی شد، اعتراف کند که چین بجای پول های بلوکه شده ایران در این کشور می‌خواهد اتوبوس برایمان بسازد.
اقدامات نمایش شهردار تهران در قطع درختان بوستان ها
اما همینکه صدای قطع درختان بوستان های قیطریه و لاله برای ساخت مسجد به صدا در آمد، انتقادات تندی از وی درباره این موضوع صورت گرفت و کمپین حمایت از درختان در بوستان ها به راه افتاد.
وی در حاشیه دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه با بیان اینکه این موضوع که جزو مصوباتی است که از سابق بوده و سابقه‌اش به دهه ۷۰ برمی‌گردد گفت که پارک‌ها را به عنوان جاهایی که نیازهای عمومی مردم را جبران کند، مدنظر قرار می‌دادند که یکی از نیازها مسجد است این موضوع عملاً هیاهو بر سر هیچ است.
اما بعد از شهادت سید ابراهیم رییسی و به تبع آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، وی که عضو کابینه دولت سیزدهم بود و نقش پوششی در انتخابات 1400 داشت و امتیاز شهرداری را برای خوش خدمتی خود کسب کرده بود، فکر کرد که می‌تواند این بار نیز با ورود به بازی انتخابات و حمایت از جلیلی به جایگاه بالاتری برسد و یا حداقل پست و مقام خود را حفظ کند. به همین دلیل چندین بار از سوی رقبای خود بخصوص پزشکیان به عنوان پوششی مورد خطاب قرار گرفت. اما هربار آنرا رد کرده و حتی خود را رییس جمهور نامید که نمی‌گذارد پزشکیان رییس جمهور شود.
اما بعد از عدم اجماع میان اصولگرایان در انتخابات، و راه یابی جلیلی به مرحله دوم، وی و قاضی زاده هاشمی تمامی توان خود را برای حمایت از وی بکار بردند اما در یکی مناظرات که بین محسن هاشمی و علی خضریان نمایندگان دو نامزد در شبکه خبر انجام شد، محسن هاشمی انتقادی تند به زاکانی کرد که در واکنش خضریان گفت که تمامی رفتارهای زاکانی ضد تبلیغ بود و در راستای منافع اصلاح طلبان قرار گرفت.
شروع منازعه میان یاران قالیباف و تندروها
این شروع داستان بود و یاران قالیباف در شورای شهر شمشیرهای خود را از نیام کشیده و برگردن زاکانی گذاشتند.
پس از برگزاری انتخابات کارزاری به برای برکناری شهردار تهران به راه افتاد که حدود 150 هزار امضا جمع شد که زاکانی در واکنش آنرا سراسر دروغ و غیرقانونی دانست. پس از آن بود که ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد در شهرداری تهران پست فروشی می‌شود، یعنی در قبال دادن پست به افراد چندهزار دلار پول گرفته می‌شود.
این موضوع باعث سروصدا در شورای شهر تهران شد. تا جایی که نرگس سلیمانی فرزند شهید حاج قاسم سلیمانی از اعضای شورای شهر این موضوع را تایید کرد و یکی از همین اعضا شروع به فاش کردن اقدامات شهرداری زاکانی در پس شورای شهر می‌کنند. وی در جلسه شورای شهر گفته بود: وقتی مقبولیت از بین می‌رود مشروعیتی باقی نمی‌ماند. اصلاح امروز منتج به نتیجه نخواهد شد. شهر نیازمند عطاری دانا و خاموش است تا در سکوت تلاش کند بدون هیاهو هر دم در هوس جای دیگر نباشد.
از سوی دیگر اقراریان دیگر عضو شورای شهر نیز گفت که امروز حلقه مفقوده سپهر سیاسی کشور اخلاق سیاسی است، شما بی‌اخلاقی سیاسی را در مناظره‌های ریاست جمهوری دیدید، یعنی نامزد پوششی به خودش اجازه داد به صراحت به نامزد دیگر بگوید من اجازه نمی‌دهم شما منتخب مردم شوی و مردم هم به این نامزد تو دهنی محکمی زدند. از طرف دیگر سوده نجفی عضو دیگر شورای شهر تهران درباره قرارداد چند هزار میلیاردی دیگری در شهرداری تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: این قرارداد در ۸ اردیبهشت در زمینه خرید ۹۵۰ دستگاه شارژ AC و DC با عنوان خرید خدمات طراحی مهندسی و بدون مجوز شورا و تشریفات، توسط یک موسسه زیرمجموعه دفتر شهردار (‎زاکانی) منعقد شده است. اما مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به رفتارهای این روزهای اعضای شورای شهر در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران می‌گوید: هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد. موضوعاتی که در مورد انتصابات اعلام شده و مطرح‌ کردن انتخاب آقای مخبر برای شهردار جز شایعه و حدس و گمان چیزی نیست. از سوی دیگر اقراریان درباره شایعات درباره برکناری زاکانی به دیده بان ایران گفت: شایعه امروز بیش از هر روز دیگری صندلی در زیر آقای زاکانی متزلزل است را، به فرد دیگری بسپاریم و به هر حال این شهروندان خوب تهرانی هستند که باید مراقب باشند و آن‌ها هستند که با انتخاب نمایندگان خودشان این خطر را مرتفع می‌کنند که خدایی نکرده شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نهاد ناظر و سیاستگذار تبدیل بشود به جایی که صرفا به دنبال منویات شهردار تهران باشد بدون در نظر گرفتن سایر ابعاد و مسائل موضوع.
انتخابات سال آینده نقطه عطف برکناری زاکانی
به نظر می‌رسد که طرفداران قالیباف از سویی و دیگر اعضای اصولگرا که بعضا تندرو بوده و عضو جبهه پایداری هستند از سوی دیگر فضای شورای شهر تهران را بیش از هر زمان دیگری به سمت دو قطبی شدن برده اند، یعنی به نظر می‌رسد که یاران قالبیاف در شورای شهر تهران به دنبال تسویه حساب با نامزد پوششی انتخابات هستند که عملکرد بسیار بدی از خود در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برجای گذاشت و باعث پیروزی رقیب آنها در انتخابات شد و هم می‌خواهند نقش خود را در شهرداری و شورای شهری که یک سال دیگر باید انتخابات شوراهای اسلامی برگزار شود، داشته باشند و چون این بار مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور دولت پزشکیان برگزار کننده این انتخابات خواهند بود، قطعا با انتخابات پیشین تفاوت فراوانی خواهد کرد و می‌خواهند از امروز برای سال آینده رفتارهای انتخاباتی خود را مشخص و تبیین کنند اما اینگونه که به نظر می‌رسد قطعا زاکانی در دولت چهاردهم جایگاهی حتی به عنوان عضو هیات دولت نخواهد داشت و از حضور در جلسات دولت منع خواهد شد. اما امانی عضو دیگر شورای شهر گفت که با افتخار به شهردار شدن غیرقانونی زاکانی رای ندادم و ساکت نخواهم شد. همین سخنان نشان می‌دهد که اعضای شاکی شورای شهر به این اتفاقات اخیر بسنده نخواهند کرد و این قصه سر دراز خواهد داشت.


کد مطلب: 219692

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/219692/زاکانی-زیر-گیوتین-شورای-شهر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir