کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد

ایران چشم انتظار نتیجه حضور مردم

16 تير 1403 ساعت 2:08

فرآیند اخذ رای از رای‌دهندگان مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح روز گذشته (جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳) در شعب اخذ رای سراسر کشور آغاز شد.


گروه سیاسی: فرآیند اخذ رای از رای‌دهندگان مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح روز گذشته (جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳) در شعب اخذ رای سراسر کشور آغاز شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته؛ با رقابت میان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد، اما هیچ یک از نامزدها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شد؛ مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای و سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به مرحله داوم راه یافتند. روز گذشته بسیاری از سیاسیون ضمن شرکت در انتخابات مردم را نیز دعوت به مشارکت کردند.
امروز را به جشنی ملی تبدیل کنیم
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی پس از شرکت در انتخابات در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: حقیقتا بسیار امیدوارم که مشارکت در دور دوم انتخابات بسیار بیشتر از قبل بشود و طبق گزارشات رسیده نیز همین طور است.
یادگار امام ادامه داد: امیدوارم مردم در انتخابات شرکت کنند و با انتخاب یک رئیس جمهور قوی بتوانند انشاءالله آینده خودشان را بهتر بسازند. امروز را به جشن ملی تبدیل کنیم، فردا روز وفاق است، همه باید اختلافات را کنار بگذارند و کمک کنند.
آخرین توصیه انتخاباتی سید محمد خاتمی
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی نیز پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت گفت: امیدوارم همه ملت ایران، با هر گرایشی، با هر رویکردی در این انتخابات سرنوشت ساز شرکت کنند. امروز جوری نباشد که بعدا افسوس بخوریم از اینکه فرصت را از دست دادیم؛ همه بیایند و با شوق و به امید بهبود و به امید سربلندی ایران و انشاءالله که موفق باشند.
پیش بینی کواکبیان از میزان مشارکت
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری بعد از شرکت در انتخابات چهاردهم، گفت: با توجه به تمام گزارش‌های میدانی که ما از دبیران حزب مردم سالاری استان‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور داریم نشان می‌دهد که یک مقداری میزان مشارکت نسبت به هشتم تیر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: امیدواریم که این مشارکت تا آخر انتخابات ادامه داشته باشد. اگر کسانی که تردید دارند تردیدشان را حل نکنند مطمئنا رقیب پیروز می‌شود. اگر کسی می‌خواهد نظرش پیروز بشود حتما پای صندوق رای بیاید. باید در رفع تنگناهای معیشتی و وضعیت اقتصادی مردم شاهد تغییر باشیم و شخص پیروز از روز اول این تغییرات را رقم بزند.
بی اخلاقی‌های شب انتخابات به روایت عارف
محمدرضا عارف در حاشیه حضور در مرحله دوم‌ چهاردهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: برخی پرداختی‌های دولت به برخی افراد شب انتخابات صورت گرفت و این بی‌اخلاقی بزرگی است اما این مسائل شاید در کوتاه مدت به افراد کمک کند، اما در بلندمدت تاثیری ندارد و مردم آگاه هستند.
وی افزود: رأی دادن یک وظیفه است‌ و به نظر من بهتر است که آدم هرچه زود‌تر وظیفه‌اش را انجام بدهد. در کنار این وظیفه شخصی، احساس می‌کنم اگر مسئولین زود‌تر رأی بدهند، جوانان انگیزه بیشتری برای‌ مشارکت و حضور پیدا می‌کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز امیدواری از اینکه امروز مشارکت بیش از جمعه گذشته را شاهد باشیم، افزود: ۶۰ درصدی که نیامدند، باید علت نیامدنشان بررسی شود؛ طبیعتا حرف‌هایی دارند. ان شاءالله بتوانیم با تعامل با آنها و پیگیری مطالباتشان که قطعا مطالبات به حقی هست، در انتخابات‌های آینده حضور آنها را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه همیشه اعتقاد به یک رقابت جدی و اخلاق مدارانه داشتیم، گفت: در رقابت در همه زمینه‌ها باید با رعایت اخلاق دیدگاه‌های خودمان را مطرح کنیم تا مردم انتخاب کنند. فردای انتخابات ما وارد فاز رفاقت می‌شویم و انتظار ما این است که از فردا شاهد یک همبستگی و یک صمیمیت بین رقبای دیروز باشیم.
عارف یادآور شد:‌ رئیس جمهور هر کس باشد باید خود را رئیس جمهور ۸۰ میلیون نفر بداند و موظف به پیگیری منویات و نظرات همه ۸۰ میلیون نفر هست که به اعتقاد من اتفاقاً باید اولویت داد به کسانی که به او رای ندادند.
وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید مطالبات مردم را گوش کند و حرکت رئیس جمهور باید طبق قانون باشد و خودش را به هیچ وجه فراقانون نداند و قوانین و اسناد بالادستی داریم و هم مطالبات مردم هست که باید در چهارچوب قانون این‌ها ملاک عمل قرار بگیرد.
تاکید جهانگیری بر اهمیت مشارکت
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پس به صندوق انداختن رأی خود در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است پزشکیان دولت سوم روحانی را تشکیل دهد»، گفت: این از آن حرف‌های بداخلاقی‌ست، آقای پزشکیان یک‌ شخصیت بزرگ و مستقلی است که با فکر و اندیشه خودش به انتخابات آمده است و دولت هیچکس را تشکیل نمی‌دهد.
وزیر صنعت و معدن دولت اصلاحات درخصوص‌ توصیه به افراد مردد، اظهار داشت: من واقعا مکرر گفتم که انتخابات این دوره بسیار حساس است به دلایلی که کشور با مسائل حساسی روبه‌رو است، از مسائل معیشت مردم تا مسائل اقتصادی مهمی مانند ناترازی جدی در حوزه آب، هوا، بودجه، انرژی همین‌طور در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حوزه جوانان و زنان موضوعات جدی داریم، مباحث آموزشی هم از همین دست است. وی ادامه داد: همچنین در بحث روابط بین‌المللی با تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن مواجه هستیم، منطقه ما در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته باید با دقت بالا مباحث رصد شود و تصمیمات اتخاذ شود. الان دو تفکر در انتخابات حضور دارد مردم باید بررسی کنند که با کدامیک از این دو کاندیدا می‌شود مسال کشور را حل کرد و ایران را در مسیر خوبی قرار داد. جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: به هرحال من فکر می‌کنم هرکسی به ایران و سرنوشت مردم علاقمند است الان باید بیاید به صحنه چون نیامدنش ممکن است باعث شود آن فکر و نظری که قبول ندارد، حاکم شود.
توصیه علی مطهری به مرددین
علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در جریان حضور در حسینیه ارشاد گفت: هرچقدر مشارکت در انتخابات بیشتر باشد به نفع کشور است و هر چقدر رئیس‌جمهور آرای بیشتری داشته باشد با پشتوانه اجتماعی بیشتری می‌تواند کارهایش را انجام دهد.
وی افزود: ممکن است برخی مرددین فکر کنند «رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست و کاری نمی‌تواند کند» در حالیکه اینطور نیست. اینکه چه کسی رئیس جمهور باشد خیلی در وضع کشور موثر است ممکن است رئیس جمهور خیلی از کارها را نتواند انجام دهد ولی خیلی از کارها را هم می‌تواند بکند.
این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: هرچه مشارکت بیشتر باشد هم برای جایگاه کشور در دنیا مهم است و هم برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی در آینده مهم است و به نفع خود مردم است مردم تحت تأثیر تبلیغات خارجی قرار نگیرند و ان‌شاءالله خیلی فعال در انتخابات شرکت کنند.
پیام شما با رای دادن شنیده می‌شود
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت دوازدهم پس از حضور در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: معمولا آخر شب مردم می‌آیند و صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند و ساعت ۱۲ به بعد هم مشکلاتی به وجود می‌آید این بار همه خواهش کرده‌اند که مردم از صبح زود بیایند به دلیل اینکه در آرامش رای خود را بدهند.
وی افزود: از طرف دیگر آمدن صبح برای کسانی که مردد هستند پیام دارد و من به مردمان عزیزی که در هفته گذشته رای نداده‌اند، احترام می‌گذاریم عرض می‌کنم که این مملکت مال خود شما هست و شما سرنوشت خود را با رای دادن تعیین می‌کنید و اگر شما رای ندهید کسانی که می‌آیند و به کاندیدای خود رای می‌دهند و شما مجبورید که همان سیاست را بپذیرید بنابراین من خواهش می‌کنم که بیایید؛ یک دولت قوی با مشارکت بالا می‌تواند همه مشکلات را حل کند. واعظی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقتی اکثریت مردم ایران در انتخابات شرکت کنند بسیاری از مشکلات اقتصادی و مسائل دیگر با کمک خود مردم حل می‌شود. وی یادآور شد: اگر مردم راضی باشند و بدانند که رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور خودشان هست طبیعی است که همکاری می‌کنند، البته رئیس جمهوری هم که انتخاب می‌شود وظیفه دارد رئیس جمهور همه مردم باشد هم کسانی که به خودش رای دادند و هم کسانی که به رقیبش رای دادند و یا حتی کسانی که رای ندادند.
عضو حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: من از همه چه کسانی که در انتخابات شرکت کردند و چه آنها که شرکت نکردند باید سپاسگزاری کنم و باید به نظراتشان احترام بگذاریم خواهش می‌کنم که اگر می‌خواهید مشکلات کشور حل شود و اگر می‌خواهید که صدا و پیام شما شنیده شود، بیایید رای دهید.
عدم مشارکت ما را به جایی نمی‌رساند
سعید لیلاز، فعال اقتصادی طی حضور در شعبه رای‌گیری جماران برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر حضور مردم در این رویداد مهم تاکید کرد.
او گفت: مرددین محترم در دور اول انتخابات نتیجه‌ عدم حضور را دیدند و اگر ادامه دهند و حضور پیدا نکنند در دور دوم هم شاهد همان نتایج خواهند شد. لیلاز گفت: به طور کلی تجارب ده، پانزده سال اخیر نشان می‌دهد ما با عدم مشارکت به جایی نمی‌رسیم. جمهوری اسلامی آلترناتیو ندارد و بهترین راه مشارکت و دخالت در روند سیاسی کشور است.
اهمیت انتخابات چهاردهم در 8 سال آینده
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، پس از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در گفتگویی کوتاه گفت: رای ما به انتخاب ریل مسیر ادامه زندگی در چهار و یا هشت سال آینده بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: اتفاقاتی تلخی برای کشور ما رخ داده است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و عده ای ناراحت و دلزده شده اند که پیام خود را رساندند و حاکمیت نیز این پیام را دریافت کرد.
تاثیر رای مردم در قوام نظام سیاسی کشور
محمود صادقی نماینده سابق تهران، پس از شرکت در انتخابات در حسینیه ارشاد تهران، بیان کرد: خیلی واضح است که حضور مردم اساسا پایه مشروعیت یک نظام جمهوری است. نظام جمهوری بدون مردم فاقد مشروعیت است؛ بنابراین در درجه اول رای مردم قوام نظام سیاسی کشور بوده و پشتوانه خوبی برای دولت آینده هم در سیاست‌های داخلی و هم در چالش‌هایی که دولت آینده با آن مواجه است، می‌باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: هر چقدر رئیس جمهور با پشتوانه قوی تری در صحنه حاضر شود، این پشتوانه به دولت کمک خواهد کرد. در عرصه بین‌المللی نیز هر چقدر رئیس جمهور پشتوانه مردمی قوی تری داشته باشد می تواند در عرصه بین‌المللی موثرتر و کارآمدتر ظاهر شود.
امنیت از دل صندوق‌های رای بیرون می‌آید نه با زور
حجت الاسلام علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در حسینه جماران گفت: ملت ایران فرصتی پیدا کرده تا با تمام احساس و قدرت بیاید و دولت آینده خودش را شکل بدهد و مردم می‌دانند این مشارکت است که می‌تواند آینده آنها را تامین و تضمین کند و امنیت، منافع و آزادی آنها با مشارکت تضمین می‌شود.
وزیر اطلاعات دولت اصلاحات ادامه داد: قبلا گفته بودم که امنیت از دل صندوق‌های رای بیرون می‌آید و نه با زور، و نه از شرکت نکردن در انتخابات و نه با لوله تفنگ و قدرت؛ بلکه از صندوق‌های رای است که امنیت و توسعه و آزادی درمی‌آید.
وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهم که همه در انتخابات شرکت کنند، اظهار داشت: هفته گذشته شرکت نکردن مردم پیام مهمی داشت، فکر می‌کنم مسئولین جمهوری اسلامی این پیام را دریافت کردند و امروز مردم با مشارکت‌شان می‌توانند پیام جدید خودشان را به مسئولین ابلاغ کنند.
رای مردم می‌تواند تاریخ را عوض کند
فرزند آیت الله‌هاشمی گفت: از مردمِ ناراحت از حاکمیت، می‌خواهم در خانه‌ها ننشینند چرا که رای آنها می‌تواند تاریخ را عوض کند.
فاطمه‌هاشمی پس از انداختن رای خود در صندوق در حسینیه جماران گفت: من وظیفه‌ام هست که برای کشور بیایم و رای بدهم ولی از مردمِ ناراحت از حاکمیت، می‌خواهم در خانه‌ها ننشینند چرا که رای آنها می‌تواند تاریخ را عوض کند و می‌تواند سرنوشت یک ملت را تغییر دهد.


کد مطلب: 219046

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/219046/ایران-چشم-انتظار-نتیجه-حضور-مردم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir