کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» روند گزينش کانديداهای رياست جمهوری را بررسی می کند

عبور 6 نفر از فيلتر شورای نگهبان

20 خرداد 1403 ساعت 22:03

با اعلام اسامي نامزدهاي انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري از سوي شوراي نگهبان  فضاي سياسي کشور وارد مرحله جديدي شد.


گروه سياسي- رحمان زين الدين: با اعلام اسامي نامزدهاي انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري از سوي شوراي نگهبان  فضاي سياسي کشور وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،آنگونه که سخنگوي ستاد انتخابات اعلام کرد: 6 نفر از 80 کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاييد صلاحيت شدند. براين اساس مسعود پزشکيان، مصطفي پورمحمدي، سعيد جليلي، عليرضا زاکاني، سيدامير حسين قاضي‌زاده‌هاشمي و محمدباقر قاليباف تاييد صلاحيت شدند.
در ميان اسامي تاييد صلاحيت شده، دو نفر يعني مسعود پزشکيان و مصطفي پورمحمدي افزادي هستند که نسبت به انتخابات سه سال گذشته تغيير کرده اند و 4 نفر همان‌هايي هستند که دوره قبل نيز تاييد صلاحيت شده بودند.
با شروع ثبت نام از واجدان شرايط نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري موجي از خوش بيني ميان مردم و صاحبظران ايجاد شده بود که مي‌توان در اين دوره تفاوت را در تصميم شوراي نگهبان ديد اما پس از اعلام اسامي مشخص شد که شوراي نگهبان همانگونه که آيت الله جنتي دبير اين شورا چند روز گذشته در مصاحبه اي اعلام کرده بود: اين شورا خط مشخصي دارد و آنرا تا انتها ادامه مي‌دهد.
برهمين اساس از شامگاه شنبه ياشار سلطاني اولين فردي بود که در توييتي از ردصلاحيت علي لاريجاني خبر داد و بسياري از افراد نيز براساس سوابق انتشار چند پست گذشته اين فعال رسانه اي از جمله درباره کاظم صديقي و تخلف گمرک در ترخيص روغن‌هاي آلوده، آنرا باعث نگراني دانستند.
در انتخابات سال 1400 از ميان 592 داوطلب براي حضور در اين انتخابات شوراي نگهبان صلاحيت هفت نفر را براي نامزدي در انتخابات سيزدهم رياست‌جمهوري تأييد کرد که شامل محسن رضايي، شهيد سيد ابراهيم رئيسي، سيد اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، عبدالناصر همتي، محسن مهرعليزاده، عليرضا زاکاني و سعيد جليلي بود.بعد از آن جليلي و زاکاني به نفع شهيد رئيسي و مهرعليزاده به نفع همتي کناره‌گيري کردند.
براين اساس دو نامزد اصلاح طلب يعني محسن مهرعليزاده و عبدالناصر همتي که هر دو افرادي بودند که بيشتر چهره اي اقتصادي داشتند نتوانستند در برابر 5 کانديداي ديگر که 4 نفر آنها پوششي بود حرفي براي گفتن داشته باشند و با عدم اقبال مردم مواجه شدند.
با اينکه شوراي نگهبان مي‌دانست که مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه گذشته يعني 4 ماه قبل از برگزاري انتخابات جديد کمترين ميزان مشارکت در تاريخ انقلاب اسلامي است اما بازهم به نوعي ترکيبي از افرادي را تاييد صلاحيت کرد که همانند انتخابات رياست جمهوري پيش از اين باشد و براي هميشه خوشبيني مردم درباره تغيير در انتخابات پيش رو را به ياس تبديل کرد.
 در ادامه به بررسي سوابق و برنامه‌هاي نامزدهاي اعلام شده از سوي شوراي نگهبان مي‌پردازيم.
1- مسعود پزشکيان
مسعود پزشکيان متولد 7 مهر ماه 1333 در مهاباد و هم اکنون نماينده مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو است. او سابقه نمايندگي در ادوار هشتم، نهم، دهم (نايب رئيس) و يازدهم مجلس و همچنين سابقه فعاليت به عنوان وزير وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در دولت هشتم (اصلاحات) و رياست بيمارستان قلب شهيد مدني تبريز را در کارنامه سوابق خود دارد. پزشکيان داراي مدرک دکتراي حرفه‌اي پزشکي و تخصص جراحي عمومي از دانشگاه علوم پزشکي تبريز و همچنين فوق تخصص جراحي قلب از دانشگاه علوم پزشکي ايران است.
وي پيشتر دو مرتبه براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري در دوره‌هاي يازدهم (سال 1392) و سيزدهم (سال 1400) نام نويسي کرده بود که در سال 1392 پيش از اعلام اسامي افراد احراز صلاحيت شده، به نفع آيت الله اکبر‌هاشمي رفسنجاني ديگر داوطلب نامزدي اين انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي انصراف داد و در سال 1400 نيز از سوي شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشد. پزشکيان پيش از اين وزير بهداشت دولت اصلاحات و نماينده چندين مجلس و نايب رئيس اول مجلس دهم بوده است.
وي که منتسب به جريان اصلاح طلبي است پيش از اين اعلام کرد که استفاده از کساني  که علم و مهارت و تجربه دارند، پيگيري سياست‌هاي کلي نظام و ايجاد امکانات عادلانه و فرصت‌هاي برابر و رفع تبعيض ناروا از جمله مهترين برنامه‌هايش براي رياست جمهوري است.
2- مصطفي پورمحمدي
مصطفي پورمحمدي متولد يکم دي‌ماه 1338 در قم که هم‌اکنون به‌عنوان دبيرکل جامعه روحانيت مبارز نيز شناخته مي‌شود، از جمله روحانيوني است که با عهده‌دار شدن مسئوليت دادستان انقلاب اسلامي در استانهاي خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان طي سالهاي 58 تا 65، تجربه رياست بر بخش اطلاعات خارجي وزارت اطلاعات از سال 69 تا 76 و پذيرش جايگاه قائم‎ مقام اين وزارتخانه در سالهاي 76 تا 78 بدل به يکي از چهره‌هاي شناخته‌شده در سياست ايران شد.
حضور او در دولت نهم و در قامت وزير کشور از سال 87 با پايان مسئوليتش در اين وزارتخانه به آغاز رياستش بر سازمان بازرسي کل کشور و تداوم آن تا سال 92 منجر شد. او در دولت نخست يازدهم نيز حضور در راس وزارت دادگستري را تجربه کرد. عضويت و رياست هيئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامي از 1375 تاکنون که پس از گذشت 25 سال به آغاز رياست پورمحمدي بر اين مجموعه از سال 1400 انجاميد.
3- سعيد جليلي
سعيد جليلي متولد سال 1344 در مشهد و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) در رشته علوم سياسي است. پدر او بيرجندي و مادرش اردبيلي است. او در سال 1373 ازدواج کرد و يک فرزند پسر دارد. او در دفاع مقدس ديدبان لشکر نصر خراسان بود و در عمليات کربلاي 5 از ناحيه پاي راست مجروح و جانباز شد. دو دوره به عنوان رئيس اداره بازرسي وزارت خارجه مشغول فعاليت بوده است. با آغاز دهه 80 جليلي به دفتر رهبر معظم انقلاب رفت و مسئوليت مديرکل بررسي‌هاي جاري دفتر رهبري را برعهده گرفت. او در اين مدت نقش پايش و گزارش و پيشنهاد راهبردهاي کلان در کشور در حوزه‌هاي مختلف به رهبر انقلاب را برعهده داشته است. با روي کار آمدن دولت نهم، معاون اروپا و آمريکاي وزارت خارجه شد و پس از آن در سال 86 به دبيري شوراي عالي امنيت ملي منصوب شد.
جليلي در انتخابات 92 شرکت کرد ولي موفقيتي بدست نياورد. او در انتخابات سال 96 نيز با حضور آيت‌الله شهيد رئيسي در صحنه انتخابات، ضمن انصراف از کانديداتوري و حمايت تمام قد از او، تمام برنامه‌هاي خود در دولت سايه را در اختيار وي قرار داد.
4- عليرضا زاکاني
عليرضا زاکاني متولد 12 اسفند 1344 در شهرري که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمين شهردار تهران فعاليت مي‌کند، از چهره‌هاي شناخته‌شده جريان اصولگرايي است.زاکاني هم تجربه نمايندگي مجلس در دوره‌هاي هفتم، هشتم، نهم و يازدهم را در کارنامه و در دولت سيزدهم به سمت دستيار رئيس‌جمهوري در مديريت آسيب‌هاي اجتماعي تهران نيز منصوب شد.
زاکاني عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و دانشيار پزشکي هسته‌اي است که در بيمارستان امام خميني (تهران) و مجتمع درماني ولي‌عصر نيز فعاليت پزشکي دارد. او همچنين در دوران جواني و از اواخر دهه هفتاد مسئوليت بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران را برعهده داشت و از سال 1379 نيز در سمت رئيس سازمان بسيج دانشجويي کشور فعاليت کرد که پس از چهار سال و در 1382 با استعفا، از مسئوليتش کناره ‌گيري کرد.
او در سال 1387 با همکاري جمعي از فعالان سياسي اصولگرا، جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي را تأسيس کرد که در سه دوره نخست برگزاري کنگره تشکل متبوع خود از سوي اعضاي شوراي مرکزي به‌عنوان دبيرکل انتخاب شد. زاکاني پس از راهيابي به مجلس هفتم براي يک‌سال در هيئت رئيسه مجلس عضويت داشت و علاوه بر آن در کميسيون آموزش و تحقيقات فعاليت کرد. در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضويت در کميسيون آموزش و تحقيقات به عضويت کميسيون اصل نود درآمد و در دوره نهم در کميسيون شوراها و امور داخلي عضويت داشت که به رياستش بر کميسيون ويژه بررسي برجام هم رسيد. او در دوره يازدهم مجلس عضويت در کميسيون اصل 90 و رياست بر مرکز پژوهش‌هاي مجلس را هم کارنامه خود افزود.
5- اميرحسين قاضي ‌زاده‌هاشمي
سيد اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي‌زاده 25 فروردين 1350 در فريمان است. او از سال 1400 سمت معاونت رئيس‌جمهور و رياست بنياد شهيد و امور ايثارگران را در دولت سيزدهم بر عهده دارد. وي که سابقه 4 دوره نمايندگي مجلس را در کارنامه دارد، قبل از حضور در بنياد شهيد و انتصاب به عنوان معاون رئيس جمهور، نايب رئيس مجلس يازدهم بود.
وي متخصص گوش و حلق و بيني است و پيش از ورود به عرصه سياست ضمن طبابت، رياست دانشگاه علوم پزشکي سمنان را بر عهده داشت. او در انتخابات رياست جمهوري دوره سيزدهم نيز به عنوان نامزد نهايي حضور داشت و توانست رتبه چهارم را در ميزان آراي مردم کسب کند.
وي نيز مانند عليرضا زاکاني در انتخابات 1400 بصورت پوششي براي نامزد اصلي وارد عرص انتخابات شد اما تا آخر حضور داشت و حدود يک ميليون راي نيز کسب کرد، ولي بعد از پيروزي رئيس جمهوري شهيد، به عنوان معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد منصوب شد.
از جمله شعارهايش مي‌توان به رفع فقر مطلق، رشد اقتصادي 6 تا 8 درصدي، افزايش دوبرابري اميد به آينده و کاهش محسوس آسيب‌هاي اجتماعي اشاره داشت. قاضي زاده‌هاشمي مدت مديدي سخنگوي جبهه پايداري و اصولگرايان تندرو بود و از درون اين جريان رشد کرد.
6- محمدباقر قاليباف
محمدباقر قاليباف متولد 1 شهريور 1340 در طرقبه و هم اکنون نماينده مردم تهران و رئيس مجلس شوراي اسلامي (دوره دوازدهم) است. او سابقه عضويت و رياست مجلس يازدهم را دارد و در کارنامه او فعاليت به عنوان شهردار تهران (از شهريور 1386 تا شهريور 1396)، فرماندهي نيروي انتظامي و فرماندهي نيروي هوافضاي سپاه وجود دارد. وي پس از انتصاب به عنوان فرمانده نيروي هوايي سپاه در سال 1376 توسط مقام معظم رهبري، دوره‌هاي فشرده خلباني را سپري کرد و همزمان نيز پس از شرکت در آزمون ورودي دکتري تخصصي، در رشته جغرافياي سياسي در دانشگاه تربيت مدرس پذيرفته شد. قاليباف داراي درجه نظامي سرتيپ پاسدار و مرتبه علمي دانشيار و عضو هيات علمي گروه جغرافيايي سياسي دانشگاه تهران است. وي سه مرتبه تجربه نامزدي انتخابات رياست جمهوري در دوره‌هاي نهم (سال 1384) و يازدهم (سال 1392) و دوازدهم (1396) را دارد که در سال 1384 در رقابت با محمود احمدي نژاد، اکبر‌هاشمي رفسنجاني، مهدي کروبي، مصطفي معين، علي لاريجاني و محسن مهرعلي‌زاده با کسب 4 ميليون و 95 هزار و 827 رأي چهارم شد.
قاليباف همچنين در انتخابات سال 1392 در رقابت با حسن روحاني، سعيد جليلي، محسن رضايي، علي اکبر ولايتي و محمد غرضي با کسب 6 ميليون و 77 هزار و 292 راي دوم شد و در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي سال 1396 نيز در حمايت از ابراهيم رئيسي ديگر نامزد اين انتخابات کناره‌گيري کرد. وي در طي هفته‌هاي گذشته براي بار دوم رئيس مجلس شوراي اسلامي شد و برخلاف قولي که به نمايندگان اقليت مجلس براي عدم حضور در انتخابات رياست جمهوري داده بود، در انتخابات ثبت نام کرد و نشان داد که برهمان مسيري در سال‌هاي 84، 92 و 96 داشته پابرجاست و مي‌خواهد به نتيجه مورد نظر خود برسد.
 


کد مطلب: 217554

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/217554/عبور-6-نفر-فيلتر-شورای-نگهبان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir