کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمريکا و بريتانيا به اهدافی در صنعا حمله کردند

حمله به يمن در نيمه‌شب

22 دی 1402 ساعت 22:20

رسانه‌ها و مقامات يمن از حملات تجاوزکارانه آمريکا و بريتانيا عليه اهدافي در اين کشور خبر دادند. مسکو خواستار تشکيل جلسه فوري شوراي امنيت درباره حملات آمريکا و متحدانش به يمن شد.


گروه بينالملل- هديه گلمحمدي: رسانه‌ها و مقامات يمن از حملات تجاوزکارانه آمريکا و بريتانيا عليه اهدافي در اين کشور خبر دادند. مسکو خواستار تشکيل جلسه فوري شوراي امنيت درباره حملات آمريکا و متحدانش به يمن شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«مائو نينگ»، سخنگوي وزارت امور خارجه چين اظهار کرد: «چين نسبت به تشديد تنش‌ها در درياي سرخ نگران است.» اين مقام دولت چين ادامه داد: «ما از طرف‌هاي مربوطه مي‌خواهيم آرامش را حفظ کرده، خويشتنداري به خرج داده و جلوي گسترش درگيري را بگيرند.»  در واکنش به اين اقدام،  استان صعده يمن صبح ديروز جمعه شاهد تظاهرات مردمي گسترده‌اي با شعار پيروزي موعود و جهاد مقدس در حمايت از ملت فلسطين و مخالفت با تجاوز آمريکا و بريتانيا به يمن بود. به نقل گزارش المسيره، شرکت کنندگان در اين تظاهرات پرچم‌هاي يمن، فلسطين و تصاوير شهداي نيروي دريايي ارتش يمن و تصاوير عبدالملک الحوثي، فرمانده کل نيروهاي مسلح يمن را در دست داشتند. يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در بيانيه‌اي درباره حمله ديروز (جمعه) آمريکا و بريتانيا به يمن گفت: دشمن آمريکايي و بريتانياي تجاوزي را با 73 حمله به يمن انجام داد. اين تجاوز منجر به شهادت 5 تن و زخمي شدن 6 تن از نيروهاي مسلح يمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هايي که از سوي آن تهديد مي‌شويم ترديد نخواهيم کرد. اين تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمايت از مظلوميت ملت فلسطين باز نخواهد داشت.
در بيانيه ارتش يمن آمده است: دشمن آمريکايي-بريتانياي مسئوليت اين تجاوز جنايتکارانه عليه ملت يمن را بر عهده دارد. حمله آمريکا و بريتانيا بدون پاسخ و مجازات باقي نخواهد ماند. ما در هدف قرار دادن تمام منابع تهديد و تمام اهداف متخاصم در زمين و دريا در راستاي دفاع از يمن و حاکميت آن ترديد نخواهيم کرد. ما همچنان به ممانعت از عبور کشتي‌هاي اسرائيلي يا کشتي‌هايي که در درياي سرخ و بحرالعرب به سمت بنادر اراضي اشغالي مي‌روند، ادامه خواهيم داد.
نگراني عربستان و عمان
وزارت خارجه عربستان سعودي با صدور بيانيه‌اي درباره افزايش تنش‌ها در منطقه درياي سرخ هشدار داد. وزارت خارجه عربستان سعودي در بيانيه‌اي که بامداد جمعه منتشر کرده، آورده است: «با نگراني عمليات‌هاي نظامي در درياي سرخ و حملات به مکان‌هايي در يمن را دنبال مي‌کنيم.»
رياض در ادامه گفته «بر حفظ امنيت و ثبات در منطقه درياي سرخ تاکيد مي‌کنيم و خواستار خويشتن‌داري و پرهيز از افزايش تنش هستيم.» وال‌استريت‌ژورنال همچنين به نقل از يک ديپلمات آمريکايي نوشته عربستان سعودي به‌دليل تاثير بالقوه بر مذاکرات صلح، قويا مخالف عمليات نظامي در يمن بود.
در خبري جداگانه ، سخنگوي وزارت دفاع عربستان اعلام کرد: «اخبار رسانه‌ها درباره ورود نيروهاي خارجي به پايگاه هوايي ملک فهد در استان طائف صحت ندارد.» گفته شده‌بود که نيروهاي نظامي خارجي براي مشارکت در حمله به يمن وارد خاک عربستان شده‌اند.
وزارت خارجه عمان «متوسل شدن کشورهاي دوست به اقدام نظامي» در سايه ادامه جنگ ظالمانه رژيم صهيونيستي را محکوم کرد. وزارت خارجه عمان در بيانيه‌اي اعلام کرد: ما متوسل شدن کشورهاي دوست به اقدام نظامي در سايه ادامه جنگ ظالمانه اسرائيل را محکوم مي‌کنيم. ما نسبت به گسترش دايره نزاع در منطقه به دليل تجاوز اسرائيل به اراضي فلسطين هشدار مي‌دهيم.
در اين بيانيه آمده است: «ما به شدت نگران حملات آمريکا و بريتانيا به شهرهاي يمن هستيم.»
واکنش تند جهاد اسلامي
جنبش جهاد اسلامي فلسطين در بيانيه‌اي اعلام کرد: اين تجاوز در راستاي حمايت نظامي است که کشورهاي استعمارگر غربي از تجاوز نظامي به فلسطين به عمل مي‌آورند و اين مسئله نشان مي‌دهد که حمله به يمن بخشي از حمله به فلسطين است.
به نقل از الميادين، در اين بيانيه آمده است: ما از موضع جسورانه ملت يمن قدرداني و تاکيد مي‌کنيم که مقاومت ملت‌هاي امت اسلامي در نهايت پيروز خواهد شد. ما از امت عربي و اسلامي مي‌خواهيم در مخالفت با تجاوز به يمن به پا خيزند. گردان‌هاي سيدالشهداي عراق هم در بيانيه‌اي اعلام کرد: ما حمله متجاوزانه آمريکا و بريتانيا به يمن را محکوم مي‌کنيم. اين حملات منجر به افزايش همبستگي ملت‌ها با محور مقاومت و اثبات برحق بودن مسئله مقدس آن شد.
انتقاد و هشدار ايران
«ناصر کنعاني» حملات آمريکا و بريتانيا به چند شهر يمن را شديداً محکوم کرد و آن را اقدامي خودسرانه، نقض آشکار حاکميت و تماميت ارضي يمن و نقض قوانين و مقررات و حقوق بين‌الملل دانست.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين حملات نظامي در راستاي استمرار حمايت کامل آمريکا و بريتانيا در حدود صد روز گذشته از جنايات جنگي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت مي‌گيرد.
وي با تأکيد بر اينکه اين حملات خودسرانه نتيجه‌اي جز دامن زدن به ناامني و بي‌ثباتي در منطقه نخواهد داشت، تصريح کرد: در حالي‌که رژيم صهيونيستي همچنان به حملات و جنايات جنگي خود در نوار غزه و کرانه باختري در فلسطين ادامه مي‌دهد، آمريکا و بريتانيا در صدد هستند با گسترش چتر حمايتي خود از رژيم صهيونيستي، توجه مردم جهان را از جنايات اين رژيم جعلي، جنايتکار و متجاوز عليه مردم فلسطين منحرف سازند.
کنعاني با ابراز نگراني نسبت به پيامدهاي تکرار اين‌گونه حملات خودسرانه براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي، از جامعه جهاني خواست که با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌هاي جنگ، بي‌ثباتي و ناامني در منطقه جلوگيري کنند.
حمله بدون مجوز
رسانه‌هاي بين‌المللي بامداد جمعه از حملات مشترکي آمريکا و بريتانيا عليه اهدافي در چند استان يمن خبر دادند. خبرگزاري اسپوتنيک به نقل از منابع محلي گزارش داد که پايگاه‌هايي در شهر الحديده يمن هدف حملات هوايي قرار گرفتند.
منابع خبري از وقوع انفجارهايي در الحديده و صنعا يمن نيز خبر دادند. جو بايدن، رئيس‌جمهور آمريکا و ريشي سوناک، نخست‌وزير بريتانيا بامداد جمعه از حملات مشترک هوايي-دريايي به اهدافي در يمن خبر دادند.
بايدن گفته هلند، استراليا، کانادا و بحرين هم در حملات به يمن، به آمريکا و بريتانيا کمک کردند.
يک مقام آمريکايي به وال استريت ژورنال گفته آمريکا و متحدانش به 12 هدف متعلق به انصارالله حمله کرده‌اند.شبکه الجزيره نيز به نقل از يک مقام ارشد انصارلله گزارش داد که چهار شهر صنعا، الحديده، صعده و ذمار مورد هدف قرار گرفتند.خبرگزاري رسمي سباء در صنعا هم حمله هوايي به چهار شهر يمني را تاييد کرد.
يک مسئول دفاعي آمريکايي در گفت‌وگو با شبکه الجزيره تاکيد کرد: با استفاده از کشتي، جنگنده و زيردريايي حمله عليه پايگاه‌هاي حوثي‌ها(انصارالله يمن) را آغاز کرديم.
يک مسئول آمريکايي ديگر در گفت‌وگو با شبکه سي ان‌ان اعلام کرد که ارتش آمريکا در حمله به پايگاه‌هاي انصارالله علاوه بر جنگنده از موشک‌هاي تاماهاوک نيز استفاده کرد. دقايقي بعد نيز يک مسئول آمريکايي به الجزيره گفت حملات عليه اهداف انصارالله پايان يافت اما «اگر تهديدات ادامه داشت باشد، حق پاسخ محفوظ است».
نکته جالب اينجاست که روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال به نقل از يک مقام نظامي آمريکايي و يک شخص نزديک به انصارالله گزارش داد، نيروهاي انصارالله پيش از حملات بامداد امروز آمريکا و متحدانش به مواضع نظامي در يمن، بخشي از تسليحات و تجهيزات خود را به مکان‌هاي ديگري منتقل و پنهان کرده‌اند.
انتقاد کنگره
اعضاي جمهوري‌خواه و دموکرات کنگره ايالات متحده نسبت به حملات ائتلاف کشورهاي تحت رهبري آمريکا به يمن ابراز نگراني کردند. اين نمايندگان کنگره پس از حمله بامداد امروز به يمن اعلام کردند: «اين حملات هوايي توسط کنگره تاييد نشده است. قانون اساسي روشن است: تنها کنگره اختيار دارد که اجازه دخالت نظامي در درگيري‌هاي خارج از کشور را بدهد.»
«وال هويل» نماينده دموکرات کنگره آمريکا در بيانيه‌اي از طريق پلتفرم شبکه اجتماعي X گفت: هر رئيس‌جمهوري بايد ابتدا به کنگره بيايد و بدون در نظر گرفتن حزب، مجوز نظامي بخواهد.
«رو خانا» دموکرات مجلس نمايندگان نيز در بيانيه‌اي نگراني‌هاي «هويل» را تکرار کرد. خانا گفت، بايدن قبل از درگير کردن ايالات متحده در يک درگيري ديگر در خاورميانه، بايد به دنبال تاييد کنگره باشد. «مايک لي» سناتور جمهوري خواه ايالات متحده نيز به بيانيه «خانا» پاسخ داد و موافقت خود را اعلام کرد. لي گفت که قانون اساسي ايالات متحده بدون توجه به وابستگي سياسي اعمال مي‌شود.
گزينه متناقض بلينکن
«آنتوني بلينکن» وزير امور خارجه آمريکا در ادعايي متناقض با حملات اخير کشورش به يمن گفت واشنگتن و متحدانش در غرب آسيا آماده تلاش براي صلح هستند!
بلينکن ديروزجمعه به دنبال اين حملات در اشاره به سفر اخيرش به چند کشور حوزه غرب آسيا مدعي شد در جريان اين سفر با سران کشورهاي منطقه که مايل به کار در جهت برقراري صلح هستند ديدار کرده و واشنگتن مايل به استفاده از ديپلماسي براي حل بحران است.
بلينکن در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: «من به تازگي سفري که شامل 10 توقفگاه از ترکيه گرفته تا يونان،‌ اردن، قطر، امارات متحده عربي، عربستان سعودي، اسرائيل(سرزمين اشغالي)، کرانه باختري، بحرين و مصر بود را به پايان رساندم. من در سراسر اين منطقه با رهبراني ديدار کردم که آماده اتخاذ گام‌ها و دادن تعهدات لازم هم براي آينده غزه و هم براي صلح و امنيت بلند مدت منطقه بودند – مسيري که امنيت اسرائيل را تضمين مي‌کند و شامل کشور مستقل فلسطين مي‌شود.»
وزير خارجه آمريکا همچنين در ويديويي از صحبتهايش که منتشر کرد ادعا کرد، کشورهاي منطقه غرب آسيا مسيري را مي‌بينند که «به اسرائيل امنيتي را که لازم دارد مي‌دهد»، به فلسطين کشور خودش را مي‌دهد و همچنين منطقه را متحد ساخته و ايران و متحدانش را منزوي مي‌کند.
استفاده ابزاري از شوراي امنيت
پيش از حمله آمريکا ، شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه به وقت محلي برابر با 10 ژانويه 2024 و 20 دي ماه جاري، قطعنامه پيشنهادي ايالات متحده آمريکا و ژاپن را با شماره 2722 عليه انصارالله يمن درباره حملات در درياي سرخ بدون اشاره به دليل اصلي اين حملات و حمايت‌هاي واشنگتن از رژيم اسرائيل در بمباران غزه، تصويب کرد.
اين قطعنامه، 11 راي موافق 15 عضو شوراي امنيت را بدست آورد و بدون هيچ مخالفتي انجام شد و چهار عضو شوراي امنيت از جمله روسيه و چين و الجزاير به آن راي ممتنع دادند. روسيه و چين از حق وتوي خود استفاده نکردند.قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل از انصارالله يمن خواسته است حملات به محموله‌هاي تجاري و خطوط کشتيراني را متوقف کند. اين قطعنامه همچنين خواستار آزادي فوري کشتي باري گلکسي ليدر است که اگرچه تحت نظارت شرکت ژاپني فعاليت مي‌کرد اما فعاليت اصلي آن براي شرکتي اسرائيلي است. اين کشتي از 19 نوامبر در اختيار انصارالله يمن است.
اين قطعنامه خواستار خويشتنداري براي جلوگيري از تشديد تنش‌ها در درياي سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها مي‌خواهد تلاش‌هاي ديپلماتيک براي پايان دادن به بحران شامل حمايت از گفت‌ وگو و روند صلح يمن را تقويت کنند.


کد مطلب: 209782

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/209782/حمله-يمن-نيمه-شب

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir