کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفتکش نيکولاس به جرم سرقت نفت ايران توقيف شد

اعمال قانون نفتکش آمريکايی

22 دی 1402 ساعت 22:15

نفتکش متخلف سوئز راجان که در سال جاري محموله نفت متعلق به ايران را با هدايت آمريکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختيار امريکا قرار داده بود ؛توسط نيروي دريايي کشورمان توقيف شده‌است.


گروه ديپلماسي- سميرا عبدالملکي: نفتکش متخلف سوئز راجان که در سال جاري محموله نفت متعلق به ايران را با هدايت آمريکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختيار امريکا قرار داده بود ؛توسط نيروي دريايي کشورمان توقيف شده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دو مقام نظامي‌آمريکايي روز پنجشنبه به وقت محلي در گفتگو با شبکه خبري فاکس نيوز تاييد کردند که نيروهاي نظامي‌ايران يک نفتکش را در خليج عمان توقيف کرده‌اند.
شبکه خبري فاکس نيوز آمريکا گزارش داد: کشتي توقيف شده که قبلاً به نام سوئز راجان شناخته مي‌شد، زماني در مرکز اختلافات ديگري بين آمريکا و ايران قرار داشت که در نهايت منجر به توقيف بيش از يک ميليون بشکه نفت خام ايران توسط آمريکا شد. بنا بر گزارش‌ها، نيروهاي مسلح ايراني صبح پنجشنبه سوار اين کشتي شده و آن را توقيف کردند.
 بر اساس اين گزارش، توقيف اين کشتي از سوي ايران تنها يک روز پس از آن صورت مي‌گيرد که حوثي‌ها ( انصارالله يمن) بزرگترين حمله خود را تا امروز به خطوط کشتيراني بين‌المللي در جنوب درياي سرخ انجام دادند.
فرماندهي مرکزي آمريکا در منطقه موسوم به سنتکام در بيانيه‌اي اعلام کرده بود: حوثي‌ها (انصارالله) روز 9 ژانويه، تقريباً ساعت 9:15 شامگاه به وقت صنعا در حمله‌اي پيچيده‌، خطوط کشتيراني بين‌المللي و ده‌ها کشتي تجاري در حال تردد را هدف قرار دادند.
سنتکام با تکرار ادعاهاي ضد ايراني، مدعي شد: «حوثي‌ها در اين تهاجم به طور همزمان از پهپادهاي تهاجمي‌ساخت ايران، موشک‌هاي کروز ضد کشتي و يک موشک بالستيک ضد کشتي استفاده کردند اما همه 18 پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتي و يک موشک بالستيک ضدکشتي با تلاش مشترک ناوگان دريايي ايالات متحده و انگلستان سرنگون شدند و هيچ تلفات يا خسارتي به کشتي‌هاي تجاري و ناوهاي جنگي وارد نشد.»
ستاد فرماندهي مرکزي آمريکا، اين حملات را بيست و ششمين حمله نيروهاي مسلح يمني به خطوط کشتيراني تجاري در درياي سرخ از 19 نوامبر (28 آبان) عنوان کرده است.
تاکيد کاخ‌سفيد بر تقابل با تهران
«جان کربي» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در واکنش به توقيف نفتکش آمريکايي از سوي ايران گفت: ما اين اقدام را محکوم مي‌کنيم و دولت ايران بايد اين کشتي و خدمه آن را فورا آزاد کرده و اين اقدامات تحريک آميز را متوقف کند. سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي آمريکا در جمع خبرنگاران افزود: ايران يک کشتي تجاري نفتکش سنت نيکلاس را که به صورت قانوني درحال عبور در آب‌هاي بين المللي بوده توقيف کرده است. ما اين اقدام را محکوم مي‌کنيم و دولت ايران بايد اين کشتي و خدمه آن را فورا آزاد کرده و اين اقدامات تحريک آميز را متوقف کند. اين سخنگوي دولت بايدن افزود: ما به همکاري با شرکاي آمريکا براي جلوگيري از مجموعه کامل اقدامات بي ثبات کننده ايران ادامه خواهيم داد. کربي در پاسخ به سوال خبرنگاري که مدعي شد ايران اعلام کرده است، توقيف اين کشتي در واکنش به توقيف يک نفتکش ايران در سال گذشته است، گفت: از نظر من اظهاراتي که از تهران منتشر مي‌شود، اعتبار کمي‌دارند. اين نفتکش در آب‌هاي بين المللي درحال حرکت بود و هيچ توجيهي براي توقيف آن وجود ندارد و ايران بايد آن را آزاد کند. وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) اعلام کرد: نيروي دريايي ايران امروز يک نفتکش را به طور غيرقانوني توقيف کرد و وضعيت خدمه آن مشخص نيست. وزارت دفاع آمريکا ادعا کرد: توقيف نفتکش توسط ايران نقض قوانين بين‌المللي و شواهد ديگري از فعاليت‌هاي مخرب ايران است. پيش از اين، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در پي توقيف نفتکش آمريکايي از سوي ايران در درياي عمان اعلام کرد: دولت ايران بايد فوري اين کشتي و خدمه آن را آزاد کند. ودانت پاتل معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا روز پنجشنبه به وقت محلي در جمع خبرنگاران ادعا کرد: ايران يک نفتکش متعلق به جزاير مارشال با پرچم يونان را درحالي که در آب‌هاي بين‌المللي حرکت مي‌کرد، توقيف کرد.  وي با محکوم کردن اين اقدام گفت: دولت ايران بايد فوري اين کشتي و خدمه آن را آزاد کند. توقيف غيرقانوني يک کشتي تجاري جديدترين رفتار ايران با هدف ايجاد اختلال در کشتيراني بين المللي است.
اين مقام آمريکايي مدعي شد: اين اقدام به بي ثباتي براي کشتيراني جهاني و اقتصاد جهاني مي‌افزايد. اين اقدامات تحريک آميز ايران براي اقتصاد جهاني مضر است و بايد متوقف شود. آمريکا به همراه شرکاي خود به مقابله با مجموعه اي از اقدامات بي ثبات کننده ايران ادامه خواهد داد.
معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در ادامه ادعاهاي واشنگتن عليه جمهوري اسلامي‌ايران افزود:  مساله مقابله با اقدامات بي ثبات کننده ايران همچنان موضوعي است که ما با شرکاي خود در سراسر جهان در مورد آن گفتگو مي‌کنيم. وي همچنين گفت: 30 درصد از حمل و نقل بين‌المللي از طريق درياي سرخ انجام مي‌شود بنابراين حملات حوثي‌ها (انصارالله يمن)  بر کشتيراني جهاني فشار وارد مي‌کند و براي اقتصاد جهاني بي ثباتي ايجاد مي‌کند.  آمريکا به صورت جدي به اجراي تحريم‌هاي خود عليه ايران ادامه مي‌دهد.
اقدام مقتدرانه نيروي دريايي ايران
ارتش جمهوري اسلامي‌ايران روز پنجشنبه اعلام کرد: يک نفتکش آمريکايي توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران با حکم قضايي توقيف شد. به گزارش روابط عمومي‌نيروي دريايي ارتش، نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاري محموله نفت متعلق به جمهوري اسلامي‌ايران را با هدايت آمريکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختيار امريکا قرار داده بود . اين نفتکش با تغيير نام به نيکولاس ST در حال حمل نفت در درياي عمان بود که صبح امروز با حکم قضايي و تاييد سازمان بنادر و کشتيراني توسط نيروي درياي راهبردي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران، به تلافي سرقت نفت توسط رژيم آمريکا توقيف شد و در حال انتقال به بنادر جمهوري اسلامي‌جهت تحويل به مقامات قضايي مي‌باشد.


کد مطلب: 209781

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/209781/اعمال-قانون-نفتکش-آمريکايی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir