کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مخالفان و موافقان صف‌آرايی کرده‌اند

جنجال سوپرليگ اروپا

1 دی 1402 ساعت 22:00

مخالفان سوپرليگ اروپا معتقدند که ايده برگزاري اين ليگ براي جبران ضررهاي مالي دو غول اسپانيايي است و باشگاه‌هاي ديگر مجبور نيستند که بهاي بهاي سوء‌مديريت مالي بارسا و رئال را بپردازند.


گروه ورزشي- محمدحسين يزدي: مخالفان سوپرليگ اروپا معتقدند که ايده برگزاري اين ليگ براي جبران ضررهاي مالي دو غول اسپانيايي است و باشگاه‌هاي ديگر مجبور نيستند که بهاي بهاي سوء‌مديريت مالي بارسا و رئال را بپردازند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،منچستريونايتد، ليورپول، تاتنهام، چلسي و منچسترسيتي از ليگ برتر انگليس، ميلان، اينتر و يوونتوس از سري آ، رئال مادريد، بارسلونا و اتلتيکومادريد از لاليگا تيم‌هاي آماده حضور در سوپرليگ اروپا بودند. تاکنون هيچ باشگاهي از آلمان، فرانسه يا ساير کشورهاي اروپايي موافقتش را براي حضور در سوپرليگ اعلام نکرده است.
حکم دادگاه عالي اروپا درباره غيرقانوني بودن فشار يوفا و فيفا براي باشگاه‌ها براي عدم حضور در سوپرليگ، سبب شد تا بار ديگر ايده برگزاري اين رقابت‌ها مطرح شود.
ايده سوپر ليگ اروپا به سال 2021 بر مي‌گردد که 12 باشگاه مطرح اروپا به رهبري رئال، بارسا و يوونتوس تصميم به ايجاد يک ليگ جديد براي درآمدزايي عادلانه‌تر گرفتند اما با توجه به مخالفت‌هاي گسترده و کنار کشيدن اکثر باشگاه‌ها از اين پروژه، برگزاري سوپرليگ اروپا منتفي شد.
2 سال پس از مطرح شدن آن ايده و مخالفت‌هايي که صورت گرفت،حکم دادگاه عالي اروپا نشان داد که يوفا و فيفا برگزاري هر گونه رقابت جديد را منوط به تائيد خود مي‌دانند و از موقعيت برترشان سوء استفاده مي‌کنند. در اين راستا دادگاه عالي اروپا، حکم داد که تلاش براي ممنوع کردن باشگاه‌ها و بازيکنان از شرکت سوپرليگ، «غير قانوني» بود.
البته اين حکم، برگزاري سوپرليگ اروپا را تائيد نکرد زيرا اين دادگاه «زمينه خاص فوتبال حرفه‌اي» را با اهميت «شايستگي ورزشي» و «تضمين سطح مشخصي از فرصت‌هاي برابر» به رسميت مي‌شناسد.
با اين حال اين موضع‌گيري باعث نشد که مروجين سوپرليگ، در قالب شرکتي به نام A22 Sports Management، به سرعت پيشنهاد خود را براي رقابت 64 تيمي که به سه بخش تقسيم شده بود، مطرح نکنند.
به گفته برند رايچارت، مدير عامل A22، حضور تيم‌ها در اين ليگ، بر اساس «شايستگي‌هاي ورزشي» خواهد بود، حضور هيچ تيمي دائمي نخواهد بود و باشگاه‌ها به ليگ‌هاي داخلي خود متعهد مي‌مانند.
با اين حال به غير از غول‌هاي اسپانيايي بارسلونا و رئال مادريد که در گروه 12 باشگاه اوليه سوپرليگ بودند، تيم‌هاي مطرح ديگر از اين ايده حمايت نکرده‌اند.
البته پس از اينکه ليگ‌ها، باشگاه‌ها، نمايندگان بازيکنان و گروه‌هاي هواداري بلافاصله مخالفت خود را با هر گونه سوپرليگ پيشنهادي تکرار کردند، به نظر مي‌رسد حکم روز پنجشنبه دادگاه دادگستري اروپا منجر به تغييري در چشم انداز فوتبال در اين قاره در آينده نزديک نشود.
رونان اوين مدير اجرايي FSE (جبهه متحد حمايت‌کنندگان فوتبال اروپا ) در يک کنفرانس مطبوعاتي مجازي به ميزباني يوفا در روز پنجشنبه برگزار شد، گفت: رئال مادريد و بارسلونا فوتبال اروپا را نجات نخواهند داد و ما مجبور نيستيم بهاي سوء‌مديريت مالي آنها را بپردازيم.
خاوير تباس رئيس لاليگا در واکنش به اين موضوع گفت: ما قبلاً واکنش خودمان را نشان داده‌ايم. هر يک از ما بايد در چارچوب اختياراتمان عمل کنيم. واکنش ما اين است که اکثريت قريب به اتفاق باشگاه‌ها مخالف سوپرليگ‌اند. نبايد حقوق باشگاهي به خاطر زياده‌خواهي باشگاه‌هاي ديگر ضايع شود. حداقل در هشت سال آينده سوپرليگ را نخواهيد ديد. مي‌گويند سوپرليگ رايگان خواهد بود. به نظر شما ممکن است؟
در حالي که دو باشگاه رئال مادريد و بارسلونا به ايجاد سوپرليگ تاکيد ويژه‌اي دارند باشگاه اتلتيکومادريد مخالفتش را اعلام کرد. در بيانيه اين باشگاه آمده است: «يوفا نمي‌تواند يک انحصار در نظر گرفته شود، زيرا در چارچوب توافقنامه منعقدشده بين اين سازمان و باشگاه‌هاي اروپايي يکسان تصميم‌گيري و عمل مي‌کند. خانواده فوتبال اروپا خواهان ايجاد سوپرليگ نيستند. آلمان، فرانسه، انگليس، ايتاليا، اسپانيا (به جز رئال مادريد و بارسلونا) و ساير کشورها نيازي به سوپرليگ ندارند.»


کد مطلب: 208556

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/208556/جنجال-سوپرليگ-اروپا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir