کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دمای مناسب یخچال برای نگهداری مواد غذایی

17 تير 1402 ساعت 13:19

در حین کار یخچال اغلب سوالاتی برای کاربران در مورد نحوه مراقبت از دستگاه ،نیاز به یخ زدایی ، تنظیمات دستگاه و... ایجاد می شود.


در این مقاله به دمای مناسب یخچال برای دستیابی به نتایج مطلوب پرداخته شده است.
زیرا  دستیابی به دمای مطلوب در یخچال به دلایل زیر اهمیت دارد:
- طولانی تر نگه داشتن مواد غذایی
- حفظ خواص و ویژگی های مفید محصولات
- افزایش عمر یخچال
- کاهش تعداد دفعات نیاز به یخ زدایی دستگاه
- جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع یخچال
چندین نشانه وجود دارد که دمای یخچال شما به درستی تنظیم نشده است:
- مواد غذایی در یخچال منجمد یا تا حدی منجمد می شوند.
- محصولاتی که تازه از محفظه خارج شده اند  ، گرم به نظر می رسند.
- مواد غذایی داخل یخچال به سرعت خراب می شوند.
- یخ در  محفظه فریزر در حال آب شدن است.
اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا تنظیم دما درست است و در صورت لزوم، از دماسنج استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا دستگاه واقعاً تنظیمات داده شده را پشتیبانی می کند یا خیر.

دمای یخچال و فریزر چقدر باید باشد؟

دمای کلی یخچال باید بین 3+ تا 5+ درجه سانتی گراد باشد.
دمای فریزر باید 18- درجه سانتیگراد یا کمتر باشد.
در منطقه تازه نگهدار یخچال (در صورت وجود)، دما در حدود 0-1 درجه سانتیگراد تنظیم می شود.
این استانداردها برای نگهداری بیشتر محصولات مناسب هستند، اما باز هم برای همه  مواد مناسب نیستند ، زیرا برخی از محصولات باید در دمای صفر نگهداری شوند، در حالی که برخی دیگر  در دمای 5 الی10 درجه سانتیگراد. علاوه بر این، در مناطق مختلف محفظه، با وجود حالت کلی داده شده، سرما به طور متفاوتی توزیع می شود. در جایی آب و هوا گرمتر است و در بخش هایی بسیار سردتر.
بنابراین معلوم می شود که حتی با تنظیم صحیح ترموستات، می توانیم شیر با یخ در یخچال، تخم مرغ های فاسد شده یا برگ های کاهو را که پژمرده شده اند، پیدا کنیم. البته، مصرف کننده معمولی نیازی به دانستن پیچیدگی های شرایط نگهداری انواع محصولات ندارد، اما توصیه هایی وجود دارد که به خاطر سپردن و اعمال آنها در زندگی دشوار نیست. راهنمای کوچک ما در بخش بعدی مقاله به شما در این مورد کمک می کند.

چگونه مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنیم؟

یخچال را می توان به مناطق گرم و سرد تقسیم کرد.  مناطق سرد برای نگهداری محصولات فاسد شدنی و مناطق گرم تر برای نگهداری سبزیجات، میوه ها و هر چیز دیگری مناسب است.

مناطق گرم یخچال عبارتند از: 

1 - درب، یکی از گرم ترین مکان های محفظه است، در اینجا دما در قفسه های بالایی 10 درجه سانتیگراد و در قفسه های پایین 5 درجه سانتیگراد تنظیم شده است.  موادی که باید در این ناحیه نگهداری شوند شامل: سس ها، سس مایونز، سس کچاپ، پنیرهای نرم یا فرآوری شده، کره، نوشیدنی ها 
آنچه برای نگهداری در این ناحیه نامطلوب است شامل: محصولات فاسد شدنی مانند شیر و تخم مرغ (با وجود این واقعیت که تولید کنندگان فضایی را برای نگهداری آنها در نظر می گیرند

2 - قفسه‌های بالا و میانی (به استثنای قفسه‌های زیر فریزر): همیشه در اینجا کمی گرم‌ تر از قفسه‌های پایین است (حدود ۷ درجه سانتی‌گراد)، زیرا گرما تمایل به بالا رفتن دارد. 
مواردی که می توان در این قفسه ها نگهداری نمود شامل : عسل، سوسیس، شیرینی ، پنیر نرم یا فرآوری شده، کره، میوه ها، سبزیجات. 
آنچه برای نگهداری در این قفسه ها نامطلوب است شامل تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ، شیر، میوه های رسیده و سبزیجات می شود.

3 -  منطقه میوه و سبزیجات ، تقریباً تمام یخچال های مدرن دارای چنین محفظه با دمای 8 درجه سانتیگراد هستند. 
اما چه چیزی را می توان در این مناطق ذخیره نمود؟ بیشتر میوه ها و سبزیجات
محفظه تازه نگهدار سردترین قسمت یخچال است (حدود 0-1 درجه سانتیگراد) که در بسیاری از یخچال های مدرن ارائه می شود و پس از آن ، قسمت پشتی یخچال سردترین است، زیرا نزدیک ترین قسمت به عناصر خنک کننده است .

4 - قفسه های پایین ، از آنجایی که هوای گرم تمایل به بالا رفتن دارد، این منطقه از محفظه یخچال نیز یکی از سردترین (2 درجه سانتیگراد) است. 
چه چیزی را در قفسه های پایین یخچال ذخیره کنیم؟ گوشت و فرآورده های گوشتی، ماهی، شیر، پنیر، کفیر، پنیر دلمه سبک و خامه ترش، سبزیجات و گیاهان.  این منطقه همچنین می تواند برای خنک کردن سریع نوشیدنی ها نیز استفاده می شود.
آنچه برای نگهداری نامطلوب است شامل میوه ها، سالادها، کره، پنیر نرم و فرآوری شده  می باشند . زیرا این مواد در اینجا مانند یک سنگ، سخت می شوند.

چگونه دمای یخچال را بررسی کنیم؟

برخی از مدل های یخچال ها و فریزر دارای سنسور خارجی یا داخلی هستند که دمای یخچال را به دقت نمایش می دهد. با این حال، در بسیاری از دستگاه ها چنین سنسوری وجود ندارد، در این صورت دما باید به طور مستقل با دماسنج یخچال اندازه گیری شود. 
برای این کار در یخچال: دماسنج را در یک لیوان آب قرار دهید و بگذارید حداقل 8 ساعت یا یک شب در قفسه وسط بماند. درب دستگاه در طی این مدت باید کاملا بسته بماند. 
در فریزر: یک دماسنج بین دو کیسه غذا قرار دهید و بگذارید 8 ساعت داخل دستگاه بماند.

چنانچه اختلالی در دمای یخچال یا فریزر وجود داشته باشد که از طریق تنظیمات پیش بینی شده در یخچال قابل رفع نیست ، لازم است برای بررسی بیشتر از تعمیرکار مجاز کمک بگیرید .
برای عیب یابی و تعمیر یخچال در مارلیک  ، کارباماسرویس امکان اعزام تکنسین و تعمیرات در محل را فراهم کرده است . 09129005180


کد مطلب: 198794

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/198794/دمای-مناسب-یخچال-نگهداری-مواد-غذایی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir