کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی

27 ارديبهشت 1402 ساعت 13:01

پلیمرها مولکول هایی هستند که از نظر ساختار و خواص در زمینه پزشکی کاربرد های بسیار دارند. آنها در زمینه های مختلف، مانند: بیوفیزیک، پزشکی، الکترونیک و سایر شاخه های علم و فناوری کاربردهای گسترده ای دارند


کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی

پلیمرها مولکول هایی هستند که از نظر ساختار و خواص در زمینه پزشکی کاربرد های بسیار دارند. آنها در زمینه های مختلف، مانند: بیوفیزیک، پزشکی، الکترونیک و سایر شاخه های علم و فناوری کاربردهای گسترده ای دارند. در میان این پلیمرها و در فروش پلی پروپیلن، پلیمرهای زیست پزشکی به دلیل کم بودن سم شان در داخل بدن، پردازش و استریل شدن آسان، ماندگاری بهتر، وزن سبک و خواص قابل توجه، مناسب برای کاربرد های پزشکی هستند. کاربردهای پلیمرهای تجزیه پذیر که به صورت بالینی به عنوان بخیه های جراحی و ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند، گسترده است.

ازمایش مواد پلیمری برای تجهیزات پزشکی

انواع پلیمر های مورد استفاده در پزشکی

پلیمرها به طور گسترده در فرمولاسیون محصولات دارویی و بهداشتی استفاده می شوند. کاربردها شامل: کنترل رهایش دارو، ارائه تحویل مواد فعال دارویی و بهبود پایداری دارو است. از جمله انواع پلیمر های مورد استفاده در پزشکی به شرح زیر میباشد:

کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی

پلیمرهای طبیعی و مصنوعی در کاربردهای مصنوعی پزشکی، مانند: دریچه‌های قلب، استنت ‌ها، داربست ‌های غضروفی، مفاصل، ساخت پوست مصنوعی، رگ‌های خونی، کاتترهای ادراری، استنت ‌های حالب، کلیه‌های مصنوعی، غشاهای همودیالیز و همچنین در سیستم‌های نانو برای داروسازی استفاده می‌شوند. مواد متداول مورد استفاده در ساخت محصولات پلاستیکی پزشکی(بازیافت پلاستیک)، شامل: پلی کربنات، پلی پروپیلن، پلی اتیلن یا فرمولاسیون پلیمرهای سفارشی برای پاسخگویی به کاربردهای خاص تجهیزات پزشکی است.
بیو مواد پلیمری تجزیه پذیر برای توسعه ابزارهای درمانی، مانند: پروتزهای موقت، ساختارهای سه بعدی برای مهندسی بافت و به عنوان وسایل نقلیه انتقال دارو می باشد. مواد اولیه مورد استفاده در تجهیزات پزشکی، همچنان چهار پلیمر اصلی هستند: پلی وینیل کلرید، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلی استایرن.
اما دستگاه های بیشتری از مواد اضافی این ماده ها ساخته می شوند که عملکرد بهتری را ارائه می دهند. برخی از این مواد عبارتند از: PC (پلی کربنات)، پلی اتیلن ترفتالات (PETTPU (اورتان گرمانرم)، TPE (الاستومرهای گرمانرم) و پلی آمیدها (PA نایلون های سنتی و نایلون های آمورف).

پلیمر و کاربرد در تجهیزات پزشکی

کابرد پلیمر های زیست پایدار و ناپایدار در کاشتنی پزشکی

پلیمرهای زیست پایدار و ناپایدار به طور گسترده برای بسته بندی دستگاه های کاشته شده مورد استفاده قرار می گیرند. این پلیمر ها -با معیارهای اصلی که شامل نفوذپذیری گاز و نفوذپذیری آب است- پلیمر بسته بندی برای محافظت از مدار الکترونیکی دستگاه در برابر رطوبت و یون های داخل بدن انسان است. مواد پلیمری همچنین باید استحکام کششی قابل توجهی داشته باشند و باید بتوانند دستگاه را در طول عمر پیش بینی شده ایمپلنت نگه داری کنند.
این پلیمر ها به دلیل سهولت ساخت، انعطاف پذیری و طبیعت زیست سازگاری آنها و همچنین طیف وسیع رفتارهای مکانیکی، الکتریکی، شیمیایی و حرارتی، زمانی که با مواد مختلف به عنوان کامپوزیت ترکیب می شوند، در موارد کاشتنی پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

جمع بندی

پلیمر ها مواد شیمیایی هستند که در تجهیزات پزشکی  و در تولید قوطی کلید پریز، بسیار مورد استفاده قرار میگیرند؛ از جمله این پلیمر ها می توان به پلی اتیلن، سلیکون ها، پلی یورتان و پلی کربنات نیز اشاره کرد. پلیمر ها در تجهیزات پزشکی مانند: رگ های خونی و مفاصل مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند؛ همچنین بیو مواد تجزیه پذیر پلیمری در پروتز های موقت نیز استفاده می‌شود.
 


کد مطلب: 195799

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/195799/کاربرد-پلیمر-تجهیزات-پزشکی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir