کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئيس جموري پيشين آمريکا انگشت نگاري مي‌شود

جدال ترامپ با دادگاه منهتن

13 فروردين 1402 ساعت 23:47

واشنگتن درحال به لجن کشيدن «دونالد ترامپ» است. رئيس جمهوري پيشين آمريکا که خيلي از کليشه‌هاي حاکميت ايالات متحده را شکسته بود، حالا با اتهام پرداخت رشوه مواجه شده است.


گروه بين الملل - علي ودايع: واشنگتن درحال به لجن کشيدن «دونالد ترامپ» است. رئيس جمهوري پيشين آمريکا که خيلي از کليشه‌هاي حاکميت ايالات متحده را شکسته بود، حالا با اتهام پرداخت رشوه مواجه شده است. او که تاکنون از چندين اتهام ريز و درشت جسته است بايد با دادگاه منهتن نيويورک دست به يقه شود. نکته جالب اينجاست که «استورمي دانيلز» يک پورن استار ممکن است در آمريکا تاريخ ساز بشود.
به گزارش سي ان ان، ترامپ روز سه شنبه چهارم آوريل نخست رئيس جمهوري تاريخ آمريکا مي‌شود که مورد انگشت نگاري قرار گرفته است. اعلام جرم عليه ترامپ که عصر پنجشنبه 30 مارس (10 فروردين ماه ) اعلام شد همچنان محرمانه است و اين بدان معناست که اتهامات عليه ترامپ علني نشده است.
وي متهم است که پيش از انتخابات الکترال سال 2016، مبلغ 130 هزار دلار به عنوان حق‌السکوت به يک بازيگر فيلم‌هاي پورن (خانم دانيلز) که با او رابطه پنهاني داشته، پرداخت کرده است. در اين پرونده، اين موضوع مطرح است که چگونه ترامپ در آستانه انتخابات سال 2016 بعد از آن که «مايکل کوهن» وکيل سابق ترامپ به خانم پورن استار حق‌السکوت داد، اين پول را به وکيل خود بازگردانده است.
اين پرداخت غيرقانوني نيست اما براساس پرونده اتهامي، اين پول به عنوان حق‌الزحمه خدمات حقوقي در دفاتر مالي آقاي ترامپ ثبت شد که از نظر حسابداري، هزينه محسوب شده و بر پرداخت‌هاي مالياتي تاثير دارد.دادستاني معتقد است که اين اقدام به معني دستکاري عمدي در گزارش‌هاي مالي است که جرم کيفري محسوب مي‌شود.
دادستاني ممکن است اين ادعا را نيز مطرح کند که اين اقدام ناقض قوانين ناظر بر رقايت‌هاي انتخاباتي هم هست زيرا پرداخت اين پول مي‌تواند به منزله تلاش براي مخفي کردن واقعيت از راي‌دهندگان و در نتيجه، خدعه سياسي باشد. سرپوش نهادن بر اقدام مجرمانه از نظر قانوني جعل پيشينه محسوب مي‌شود که جرم جدي‌تري است.
منابع خبري گزارش کرده اند که از ترس اقدامات تهاجمي طرفداران ترامپ و «تروريسم داخلي»، پليس کلانشهر نيويورک از بيم آشوب احتمالي طرفداران ترامپ ضمن آماده باش به 36 هزار افسر و 19 هزار کارمند غيرنظامي خود، تدابير امنيتي را تشديد کرده است.
پليس مخفي آمريکا که وظيفه حفاظت از روساي جمهوري سابق و فعلي اين کشور را برعهده دارد تدابير امنيتي را در جريان دادگاه برعهده خواهد داشت.گفته شده که خيابان‌هاي اطراف دادگاه مسدود خواهد شد و پارک خودروها در خيابان‌هاي اطراف اين دادگاه ممنوع خواهد شد. از واشنگتن هم خبر مي‌رسد که تدابير امنيتي در اطراف کاخ سفيد، سنا و مجلس نمايندگان تشديد شده است. 
نقشه براي نمايش 
ترامپ امروز به نيويورک مي‌رود. طبق برنامه، روز سه شنبه پس از معرفي خود در دادگاه، انگشت نگاري و تصوير برداري مي‌شود. سپس، براي او متن «هشدار ميراندا» نيز خوانده مي‌شود. اين متن به منظور حراست از حقوق متهم در زمان بازجويي به اطلاع او مي‌رسد و موضوعاتي مانند حق خودداري از پاسخ دادن به سئوالات بازجويان، حق برخورداري از وکيل مورد نظر و در صورت نداشتن بضاعت مالي وکيل رايگان و حق حضور وکيل در تمام مراحل بازجويي در آن گنجانده شده است. دونالد ترامپ سپس تا زمان حضور در برابر قاضي در يک محل مشخص يا «سلول» خواهد ماند و پس از حضور در برابر قاضي و استماع کيفرخواست، قبول يا رد اتهام را اعلام خواهد کرد. در مرحله حضور در برابر قاضي، حضور تماشاچيان در دادگاه آزاد است.
پس از تشکيل پرونده و انتخاب قاضي، جزئيات ديگري مانند زمان برگزاري دادگاه و محدوديت‌هاي احتمالي سفر و شرايط وثيقه براي متهم مشخص مي‌شود.
ترامپ در واکنش به اعلام جرم عليه خود با تاکيد بر بي گناهي‌اش، گفته است: اين اراذل و هيولاهايي چپ گراي افراطي عليه چهل و پنجمين رئيس‌جمهور آمريکا و مهمترين نامزد انتخاباتي حزب جمهوري خواه در انتخابات سال 2024 اعلام جرم کرده‌اند. اين يک حمله عليه کشور ماست که تاکنون سابقه نداشته است. اين اقدام همچنين ادامه حملات به انتخابات آزاد و عادلانه ما است. آمريکا اکنون يک کشور جهان سومي است، يک ملت رو به افول که بسيار غم انگيز است.
تيم حقوقي ترامپ با ادعاي اينکه هيچ جرمي روي نداده است، اعلام کرد که پس از متهم شدن وي، حقيقت آشکار خواهد شد و عدالت برقرار مي‌شود. خانواده ترامپ نيز کيفرخواست عليه او را به عنوان هدف قرار دادن فرصت‌ طلبانه مخالفي سياسي در سال مبارزات انتخاباتي محکوم کردند.
برخي منابع خبري اعلام کرده بودند ترامپ به مشاورانش گفته است که مي‌خواهد در صورت اعلام جرم عليه خود، با دستبند به دادگاه برود.
به گفته مقامات آگاه، ترامپ ظاهراً به مشاوران خود گفته که آماده است با دستان دستبند زده از پشت، در دادگاه احتمالي حضور يابد و جلسه دادگاه را به يک «نمايش» تبديل کند تا اين اقدام يک اعتراض نمادين به پيگرد قانوني او باشد.
از نظر ترامپ، چنين اقدامي به او اين امکان را مي‌دهد که کارزار رياست‌جمهوري سال 2024 خود را تقويت‌ کند و ضعيف به نظر نرسد.
اين منابع خاطرنشان کردند که ترامپ توصيه وکلاي خود براي تسليم آرام به مقامات رسمي و حضور در جلسه دادگاه از طريق لينک ويدئويي به دلايل امنيتي را رد کرده و گفته است که برايش مهم نيست که به او شليک شود زيرا به احتمال زياد اين دادگاه پيروزي او در انتخابات سال 2024 را تضمين مي‌کند.
ترامپ پيش از اين، بدون ارائه مدرک در پستي وبلاگي مدعي شده نشست‌هاي غيرقانوني از دفتر دادستان منطقه منهتن نشان مي‌دهد که او دستگير خواهد شد. او جزئياتي درباره اين اتهامات ارائه نکرد و از هوادارانش خواست براي «باز پس گيري کشور» به حمايت از او «تظاهرات کنند».
سکوت کاخ سفيد، مشاجره در کنگره
«جو  بايدن» رييس جمهوري آمريکا در مورد طرح اتهام  عليه ترامپ حاضر به اظهار نظر و واکنش نشده است. هنگامي که از رئيس جمهور آمريکا پرسيده شد که آيا نگران اعتراضات پس از صدور کيفرخواست ترامپ است، او پاسخ داد: خير. من در مورد اتهامات ترامپ نظر نمي‌دهم.
«کارين ژان پي ير» سخنگوي کاخ سفيد هم مي‌گويد که  «همه ما، از جمله رئيس جمهوري مانند هر آمريکايي ديگر از طريق گزارش‌هاي خبري از اخبار پيرامون ترامپ مطلع شديم.» سخنگوي کاخ سفيد تاکيد کرد که بايدن از پيش اطلاعي نداشته است اما در جريان وضعيت قرار گرفته است. 
برخلاف سکوت کاخ سفيد، «کوين مک کارتي» رئيس جمهوري خواه مجلس نمايندگان آمريکا در واکنش به طرح اتهام عليه ترامپ اقدام دادگاه نيويورک عليه رئيس جمهور سابق را با هدف ضربه زدن به انتخابات آينده رياست جمهوري اعلام کرد.  مک کارتي بعد از انتشار اخبار مربوط به اتهام ترامپ در دادگاه منهتن نيويورک، طي سخناني متعهد شد که «آلوين براگ» دادستان اين منطقه را به خاطر سوء استفاده از قدرت تحت تعقيب قرار دهد. دفاع مک کارتي از ترامپ در حالي صورت گرفته است که اوايل اين ماه، وي با درخواست ترامپ از طرفدارانش براي اعتراض به کيفرخواست احتمالي مخالفت کرده بود.
«نانسي پلوسي» رئيس پيشين مجلس نمايندگان نيز بدون اينکه به نام ترامپ اشاره کند، گفت: «هيئت منصفه بر اساس حقايق و قانون عمل کرده است. هيچ کس بالاتر از قانون نيست و هرکسي حق محاکمه براي اثبات بي‌گناهي دارد. اميدواريم رئيس جمهور سابق به طور مسالمت آميزي به سيستمي که اين حق را به او مي‌دهد احترام بگذارد.»
متهم شدن يا محکوم شدن به يک جنايت، ترامپ را از نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري 2024 يا تصدي پست رد صلاحيت نمي‌کند اما در شرايطي که يک پرونده قانوني در جريان است، مبارزات انتخاباتي وي مي‌تواند پيچيده شود. در قانون آمريکا هيچ بندي نيست که يک نامزد رياست جمهوري را که مجرم شناخته شده، از راه‌اندازي يک کارزار انتخاباتي، حتي از زندان، منع کند.
با توجه به اتهامات احتمالي دونالد ترامپ، در صورت مجرم شناخته شدن در ارتباط با اتهام ارتکاب به جرم سبکتر (جنحه)، او به پرداخت جريمه نقدي محکوم خواهد شد و محکوميت در ارتباط با جرم کيفري، ممکن است به مجازات حبس تا چهارسال منجر شود.کارشناسان حقوقي صدور محکوميت کيفري را بعيد مي‌دانند و معتقدند که آقاي ترامپ حداکثر به پرداخت جريمه محکوم مي‌شود.
 


کد مطلب: 192851

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/192851/جدال-ترامپ-دادگاه-منهتن

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir