فاطمی امین، فردی که از مدیریت سازمان اقتصادی رضوی از زیرمجموعههای استان قدس رضوی در زمان مدیریت ابراهیم رئیسی در آنجا، همراه با او به دولت رفت و به وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید و یک بار هم از استیضاح فرار کرد، وعدههای فراوانی درباره قیمت خودرو داده که خیلی زود، به فراموشی سپرده یا به توجیه آن پرداخته است!
گروه اقتصادی – عباس قاری: فاطمی امین، فردی که از مدیریت سازمان اقتصادی رضوی از زیرمجموعههای استان قدس رضوی در زمان مدیریت ابراهیم رئیسی در آنجا، همراه با او به دولت رفت و به وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید و یک بار هم از استیضاح فرار کرد، وعدههای فراوانی درباره قیمت خودرو داده که خیلی زود، به فراموشی سپرده یا به توجیه آن پرداخته است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،این روزها که قیمت خودرو دوباره پرواز کرده، فرصت خوبی است تا بار دیگر وعدههای جذاب این وزیر دولت رئیسی را مرور کنیم؛ هرچند وعدههای سایر وزرای دولت نیز دست کمی از این وزیر ندارد! فاطمی امین در اوایل بهمن ماه سال گذشته گفت: «در نقشه راه صنعت خودرو هدفگذاری شده تا قیمت تمام شده خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵ درصد کاهش یابد. این کار از طریق روشهای مختلف از جمله تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت میگیرد.» البته وزیر صمت درباره این وعده خود اینگونه توضیح داد تا مشخص شود منظورش از ارزان شدن خودرو، لزوما ارزان شدن نبوده؛ بلکه افزایش قیمت خودرو کمتر از نرخ تورم بوده! او گفت: «سال آینده – ۱۴۰۱ - هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم میشود. به طور مثال خودرویی که الان ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد سال آینده با تورم ۳۰ درصدی قیمت آن ۲۶۰ میلیون میشود که ما برنامهریزی کردهایم قیمت تمام شده ۱۵ درصد کمتر شود یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر میرسد.» وزیر صنعت معدن و تجارت در خردادماه امسال هم در مورد افزایش قیمت کارخانهای خودرو، گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم. او مهرماه هم افزایش قیمت خودرو در کارخانه را شایعه خواند. او که یکبار در پاییز امسال در جریان استیضاحی که یکی از عوامل اصلی آن وضعیت صنعت خودرو و گرانی خودرو بود موفق شده بود رای اعتماد بگیرد، بار دیگر هفته گذشته به خاطر افزایش قیمت خودرو به مجلس فراخوانده شد. بسیاری اعتقاد دارند دلیل رای اعتماد مجدد مجلس به او در استیضاح، همزمانی بررسی استیضاح با ناآرامیهای کشور بود که برخی اعتقاد داشتند تضعیف دولت در این شرایط به صلاح نیست و باید رای اعتماد بگیرد! اما حالا دوباره مجلسیان او را به بهارستان فراخواندند و سوال کردند که چرا وعدههای خودرویی او عملی نشده است؟! رشیدی کوچی نماینده مخالف وزیر صمت گفته بود: در آبان ۱۴۰۰ عنوان شد که در ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت میرویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم، اما این در حالی است که به هیچ یک از این وعدهها عمل نشد و فقط ۳۰ درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم. در واقع تداوم قرعه کشی خودرو در سال جاری هم نشان داد که این وعده وزیر هم چندان کارشناسی نبوده است؛ کمااینکه در تحقق تولید 1.6 میلیون خودرو در سال جاری که نیم میلیون بیش از پارسال است ابهامات جدی وجود دارد! در حال حاضر تولید ایران خودرو بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو کامل سواری بوده که تا پایان سال در خوشبینانهترین حالت قرار است به 650 هزار دستگاه برسد. تولید سایپا هم تاکنون کمتر از 400 هزار دستگاه بوده که تا پایان سال در خوشبینانه ترین حالت 120 هزار دستگاه خودروی دیگر تولید میشود و بدین ترتیب مجموع تولید ایران خودرو و سایپا کمی بیش از یک میلیون دستگاه خواهد بود که با وعده وزیر مبنی بر تولید 1.6 میلیون خودرو در سال جاری فاصله زیادی دارد. آیا خودروسازی در کشور سراغ دارید که بتواند به اندازه ایران خودرو یا سایپا خودرو تولید کند و کسری بیش از 500 هزار دستگاه خودرو را جبران کند؟! این بدین معناست که که نه وعده تولید بالاتر تحقق خواهد یافت نه وعدههای مرتبط با آن همچون حذف قرعه کشی! وزیر صمت سال گذشته در حالی از کاهش قیمت خودرو یا به قول خودش همان افزایش قیمت خودرو کمتر از نرخ تورم سخنمیگفت که تقریبا تمام خودروها، افزایش قیمتی بیش از نرخ تورم را تجربه کردهاند! از مردادماه گذشته تا امروز، تقریبا قیمت همه خودروها بیش از یک و نیم برابر شده و حتی در یک ماه اخیر هم شاهد رشد عجیب قیمت خودرو بودهایم! به عنوان مثال پژو 206 تیپ 2 که در ماه گذشته 329 میلیون به فروش میرفت، اکنون به 375 میلیون رسیده است! پژو 207 پانوراما از 635 به 700 میلیون رسیده، دنا اتوماتیک توربوپلاس که در آبانماه 580 میلیون بود در حال حاضر سقف قیمتی 640 میلیون را تجربه کرده است و جالب اینجاست که این رشد قیمت تنها مربوط به یک ماه است و نه یک سال! رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی که وعدههای بزرگی داده بود، وعدههایش عملی نشد و استعفا داد یا شاید هم مجبور به استعفا شد؛ شاید فاطمی امین هم با این همه وعده بر زمین مانده مجبور به استعفا شود!