کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراکز ارائه دهنده خدمات زیبایی، هر روز بیشتر می شوند

قمار سلامتی برای زیبایی

9 دی 1391 ساعت 12:22


بی شک شما هم با تبلیغات گسترده کلینیک هایی که خدمات زیبایی گوناگون ارائه می کنند روبرو شده اید. تعداد این مراکز و کلینیک ها هر روز افزایش می یابد و به همین نسبت تعداد مشتریان این مراکز نیز به شدت در حال افزایش است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اگر از تعداد اندکی از این کلینیک ها که با روشهای علمی و بهداشتی و با حضور متخصصین با تجربه، فعالیت می کنند بگذریم، می توان گفت که تعداد زیادی از این مراکز و کلینیک ها سلامتی افراد را قربانی زیبایی آنها و البته، قربانی منافع خود می کنند. چرا که با امکانات نه چندان استاندارد دست به اقداماتی می زنند که خطراتی که برای افراد ایجاد می کند، بسیار بیشتر از مزایای آن است. این مراکز که تعداد آنها با روند چشم گیری در حال افزایش است با جذب مشتریانی که به هر دلیل از ظاهر خود ناراضی اند، هزینه های گزافی را به آنها تحمیل کرده و در قبال آن خدماتی را ارائه می کنند که ممکن است خطرات بسیار جدی و شاید جبران ناپذیری را برای سلامت افراد ایجاد کند. اما این میل به تغییر ظاهر و نارضایتی از آن چطور به وجود می آید؟
حجم بسیار بالای تیلیغات پیرامون مراکز ارائه خدمات زیبایی، داروهای مختلف که مصارف زیبایی دارند و ... که هر روز در هر سایت و مجله و روزنامه و شبکه ماهواره ای و... مشاهده می شود، خود یکی از مهمترین دلایل ایجاد نیاز به استفاده از این محصولات و خدمات است. قرار گرفتن در این طوفان تبلیغاتی، افراد را وادار می کند که بیشتر در ظاهر خود دقیق شوند و همین دقت بیش از حد، باعث می شود افراد عیب هایی را در ظاهر خود کشف کنند که قبلا نسبت به آنها به آنها بی توجه بودند و هر روز با تکرار این تبلیغات ضرورت رفع این عیب های خیالی، پر رنگ تر می شود و تا جایی پیش می رود که افراد حاضرند برای رفع این نقص ها، علاوه بر صرف هزینه های بسیار بالا، سلامت خود را نیز به مخاطره بیندازند. در واقع این مراکز هم تولید کننده نیاز هستند و هم بر طرف کننده آن.
محصولات وارداتی برای تضمین زیبایی
اما اگر کمی دقیق تر به این تبلیغات نگاه کنید، در خواهید یافت که محصولاتی که برای مصارف زیبایی تبلیغ می شوند، عموما وارداتی هستند، بنابراین هیچ امکانی برای پیگیری شرکت تولید کننده و اطمینان از صحت و سلامت کالا وجود ندارد. همچنین بسیاری از این محصولات داروهایی هستند که باید صرفا تحت نظر پزشک متخصص مصرف شوند اما در این تبلیغات، این اطمینان به افراد داده می شود که برای مصرف این محصول نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود و این یعنی حذف مرجع معتبر برای تایید کارکرد و کیفیت کالا. همچنین وعده هایی که در این تبلیغات به افراد داده می شوند، بیشتر شبیه معجزه اند و این خود دلیلی است برای اثبات فریب بودن آنها.
اما ظاهرا این میل به زیبا تر شدن آنقدر برای افراد جدی شده است که بی توجه به همه این موارد هر روز بیشتر مجذوب این تبلیغات می شوند. امروزه ایران در بالاترین رتبه های تعداد جراحی های زیبایی دنیا قرار دارد که البته بیشترین تعداد آنها مربوط به افراد زیر۳۰ سال است. همچنین شاید تصور کنید که بیشترین مشتریان کلینیک های زیبایی افراد مسنی هستند که برای رفع آثار کهولت سن نیاز به این خدمات دارند. اما جالب انکه در این مورد هم افراد جوان تر پیشتازند و تعداد مراجعه آنها به این مراکز بیشتر از سایرین است.
البته دلایل دیگری هم برای استقبال مردم از این خدمات وجود دارد. ضعف اعتماد به نفس افراد، عدم پذیرش در گروههای همسال در بین نوجوانان و جوانان، مطالعه مجلات زرد و... نیز سهم بالایی در ایجاد انگیزه برای تغییرات ظاهری دارند.
چه باید کرد؟
برای حل این مشکل به نظر می رسد باید پیش از هر چیز فکری برای اصلاح زیر ساخت های فرهنگی - اجتماعی کرد. چراکه از مهمترین دلایل وجود این مشکل، ضعف الگوها است که این ضعف با اصلاح زیر ساخت های فرهنگی - اجتماعی حاصل میشود. تبلیغات می توانند مانند ابزاری عمل "ایجاد نیاز" عمل کنند و به این ترتیب بازار محصول مورد نظر را ایجاد کنند.
در این بین، و در جامعه ای که آمادگی تفکیک و انتخاب تبلیغات را ندارد، شاید اولین و ابتدایی ترین راهکار، این باشد که این تبلیغات برای ورود به رسانه ها با دقت عمل بیشتری انتخاب شوند چراکه که اگر این تبلیغات از طریق رسانه های معتبر به مخاطب منتقل شوند، می تواند برای مخاطب عام، به منزله نوعی تایید تلقی شود. البته مهمتر این است که اطلاعات کارشناسانه صحیح به مردم منتقل شود و دقت و حساسیت بیشتری در واردات این کالاها به کشور در نظر گرفته شود تا شاید بتوان مانع افزایش اثرات مخبر این کالاها و خدمات وابسته آنها شد.


کد مطلب: 18020

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/18020/قمار-سلامتی-زیبایی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir