بحران گاز در کشور ما، آن هم در حالي که دومين ذخاير غني گازي جهان را در اختيار دارد، طنز تلخي است که در سالهاي اخير بيش از گذشته گريبانگير کشور ما شده است. اين بحران در فصل زمستان امسال، شديدتر خواهد بود چراکه توليد گاز کشور اضافه نشده اما مصرف رشد کرده است. به همين دليل هم کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، گزارشي درباره ناترازي توليد و مصرف گاز طبيعي در کشور ارائه داد.
گروه اقتصادي – حميدرضا شکوهي: بحران گاز در کشور ما، آن هم در حالي که دومين ذخاير غني گازي جهان را در اختيار دارد، طنز تلخي است که در سالهاي اخير بيش از گذشته گريبانگير کشور ما شده است. اين بحران در فصل زمستان امسال، شديدتر خواهد بود چراکه توليد گاز کشور اضافه نشده اما مصرف رشد کرده است. به همين دليل هم کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، گزارشي درباره ناترازي توليد و مصرف گاز طبيعي در کشور ارائه داد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،جواد اوجي وزير نفت که اتفاقا سابقه مديرعاملي شرکت ملي گاز در دوره رياست جمهوري محمود احمدي نژاد را هم در کارنامه دارد و با مشکلات اين حوزه آشناست، پس از استماع گزارش کميسيون انرژي در مجلس وشراي اسلامي، به بيان مشکلات پرداخت اما راه حلي که حاکي از عبور بدون نگراني و بي مشکل از بحران گازي زمستان امسال باشد ارائه نداد و همين امر نگرانيها را درباره زمستان امسال افزايش ميدهد.وزير نفت گفت که در دو تا سه ماه از فصول سرد نزديک به 200 ميليون متر مکعب ناترازي بين توليد و مصرف گاز وجود دارد. به گفته جواد اوجي، در فصل سرد زمستان مصرف گاز به 600 تا 700 ميليون مترمکعب ميرسد يعني نزديک به 4 برابر مصرف در فصل گرم سال است. راه حلي که وزير نفت ارائه داده، راه حل مالي است. او گفته: «در اين حوزه حدود 80 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بالادست و پايين دست نياز داريم. اگر اين رقم محقق شود ظرف 3 تا 4 سال آينده ناترازي نخواهيم داشت.»وزير نفت البته راه حلهايي هم براي رفع مشکل گاز مطرح کرد که هيچيک به زمستان امسال نميرسد: «به زودي براي نخستين بار فاز 11 پارس جنوبي را به ميزان 12 تا 14 ميليون مترمکعب به بهره برداري ميرسانيم.
همچنين 4 واحد پالايشگاه فاز 14 پارس جنوبي به مرحله بهره برداري ميرسد. در خصوص جمع آوري گازهاي مشعل 28 قرارداد به امضا رسيده است و پيشنهادهايي براي مصرف بهينه و مديريت تقاضا در قالب بودجه 1401 ارائه شده است، همچنين افزايش قيمت مربوط به مشترکين پرمصرف در دستور قرار گرفت.» شواهد امر حاکي از آن است که توليد فاز يازده به اوج زمستان امسال نميرسد و در حالتي خوشبينانه، اواخر زمستان به توليد ميرسد. جمع اوري گازهاي مشعل و بهينه سازي مصرف هم داراي اثر کوتاه مدت نيست و تنها شايد با بهره برداري از چهار واحد پالايشگاه فاز 14 پارس جنوبي، اندکي به توليد گاز اضافه شود. اين درحاليست که سال گذشته، ناترازي توليد و مصرف با قطع گاز صنايع و نيروگاهها رفع شد که زيانهاي جبران ناپذيري به صنايع وارد د و اگر اين موضوع امسال هم تکرار شود و گاز صنايع و بخش توليد، قرباني گاز خانگي شود، شاهد لطمه بيشتر به بخش توليد خواهيم بود. ضمن اين که استفاده از سوخت مازوت در نيروگاهها به عنوان جايگزين گاز، آلودگي هر چه بيشتر هوا را در پي خواهد داشت.اما موضوع جالب، پاسخهاي رئيس مجلس شوراي اسلاميبه وزير نفت بود؛ پاسخهايي که نشان از بالا گرفتن جدال و اختلاف بين دولت و مجلس دارد. قاليباف خطاب به وزير نفت که گفته بود 80 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بالادست و پايين دست نياز داريم تا ظرف 3 تا 4 سال آينده ناترازي گاز نداشته باشيم گفت: «اگر جنابعالي و من به عنوان خدمتکاران مردم در قانونگذاري و اجرا حرفمان اين باشد که 10 درصد از صندوق توسعه به ما بدهيد يا اينکه 80 ميليارد دلا از جايي پول بدهيد تا اين ناترازي را درست کنيم؛ شما فکر ميکنيد که اين 80 ميليارد دلار پول وجود دارد که بدهيد اين کار را انجام دهيد؟ من، شما، همه کارگران و مهندسان زحمتکش نفت و همه دلسوزان انقلاب و نظام ميدانند که ما سالانه بين 60 تا 80 ميليارد دلار انرژيهاي مان را هدر ميدهيم؛ آيا نميخواهيم در اين زمينه در کشور تصميم بگيريم؛ چطور حاضريم دست گدايي به همه جا دراز کنيم و پول بگيريم ولي حاضر نيستيم اصلاح کنيم؟»او گفت که 90 دقيقه در مجلس وقت گذاشتيم و درباره موضوعاتي صحبت کرديم و همه حرفهاي انجام نشده گذشته را مجدداً تکرار کرديم و بناست 80 ميليارد دلار به نفت بدهيم که برود مشکل ناترازي را حل کند؛ اين درحاليست که 80 ميليارد دلار در آنجا (هدر رفت انرژي) ضايع ميشود و ما نبايد اجازه اين موضوع را بدهيم.قاليباف گريزي هم به مترو زد و گفت: «در تهران با وزارت نفت بررسي کرديم که در حوزه حمل و نقل هر مسافر اگر با مترو تردد کند، نسبت به ساير وسايل نقليه از جهت اقتصادي 23 سنت صرفه جويي ميشود که ما اين رقم را 13 سنت تعيين کرديم؛ در حمل و نقل تهران تمام زيرساختهاي مرتبط با مترو آماده است و سر فاصله هر قطار از جهت فني ميتواند در هر ايستگاه 2 دقيقه باشد ولي امروز 9 دقيقه است؛ معناي اين حرف آن است که امروز 2 ميليون مسافر جابجا ميشوند اما اگر واگن به زيرساخت مترو اضافه شود، اين تعداد به 9 ميليون مسافر افزايش مييابد. اگر همان 13 سنت به ازاي هر مسافر به خريد واگن تخصيص يابد، اين امکان فراهم است تا هر دو روز يک واگن به مترو اضافه شود. امروز سرمايهگذاراني که در بخش توليد واگن در کشور هستند و با قراردادي که با کشور چين در زمينه توليد مشترک در اينجا دارند، حاضر هستند اين اعتبار و سرمايه گذاري را انجام دهند که از همين محل در طول يک دوره 5 الي 6 ساله به صورت يکجا 2 هزار واگن اضافه به ظرفيت متروي تهران شود؛ اين يک نمونه شسته و رفته است که در همه حوزهها نيز يافت ميشود اما ما هرگز براي اينها وقت نميگذاريم و همه مان کلي گويي ميگوييم و ميگوييم که يکي به ما پول بدهد؛ اين چه حرفي است؟ مردم از ما اين را نميپذيرند.»
اما قاليباف توضيح نداد که اگر اين کار ساده است، چرا در مدت زمان يک دهه اي که او شهردار تهران بود انجام نشد و او صرفا به افتتاح خطوط و ايستگاههاي جديد، بدون تامين واگن موردنياز مشغول بود؟! رئيس مجلس در پايان حرفهايش آب پاکي را روي دست دولت ريخت و گفت: «از آقاي وزير هم توقع داريم و هم پيگيري خواهيم کرد؛ معتقديم بندهايي که در قانون رفع موانع توليد وجود دارد بايد اجرا شود؛ نه از صندوق ذخيره ارزي 10درصدي به اين کار تخصيص مييابد و نه کسي هست که 80 ميليارد دلار در اين باره به ما بدهد بلکه ما بايد از محل صرفه جويي و سياستهاي درست اين اعتبار را تامين کنيم و همچنين بايد در افق دور نيز توجه داشته باشيم که واقعاً توجه به انرژيهاي تجديد پذير موضوع جدي بحث ماست.»آنچه که در جلسه ديروز مجلس گذشت، نشاندهنده بي برنامگي جدي در حوزه رفع ناترازي توليد و مصرف گاز و همچنين اختلاف نظر دولت و مجلس در حاکميت يکدست اصولگرايان براي رفع مشکلات اساسي مردم از جمله تامين گاز در زمستان امسال است. شايد بهتر است دعا کنيم امسال هوا آنقدر سرد نشود که مصرف گاز از حدي که امکان تامين آن وجود دارد بيشتر نشود!