با وجود گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت جدید، استفاده از ال پی جی یا گاز مایع به عنوان سوخت خودرو که از آن به عنوان اتوگاز یاد میشود، همچنان وعده بر زمین مانده مسئولان است.
; ?>; ?>
چرا گاز مایع وارد سبد سوخت خودروها نمیشود؟
ال پی جی، وعده بر زمین مانده دولت
13 شهريور 1401 ساعت 21:15
با وجود گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت جدید، استفاده از ال پی جی یا گاز مایع به عنوان سوخت خودرو که از آن به عنوان اتوگاز یاد میشود، همچنان وعده بر زمین مانده مسئولان است.
گروه اقتصادی: با وجود گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت جدید، استفاده از ال پی جی یا گاز مایع به عنوان سوخت خودرو که از آن به عنوان اتوگاز یاد میشود، همچنان وعده بر زمین مانده مسئولان است.
جلیل سالاری معاون فعلی وزیر نفت در امور پالایش و پخش که از منتقدان بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت بود، بارها نسبت به عدم استفاده از ال پی جی یا گاز مایع به عنوان سوخت خودروها انتقاد کرده بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اسفندماه سال 99 هم نمایندگان مجلس شورای اسلامیبا تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، مصوب کردند گاز مایع (LPG) به صورت رسمیبه سبد سوخت کشور اضافه شود. طبق این مصوبه، وزارتخانههای نفت و کشور موظف شدند امکان احداث جایگاهها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومیو حمل بار را به کمک بخشهای خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند. آن زمان وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها مخالف بودند. چراکه تاکنون هزینههای فراوانی برای توسعه سوخت سی ان جی در کشور صورت گرفته و پس از آغاز دور جدید سهمیه بندی بنزین در آبان 98 هم روند دوگانه سوز کردن خودروها سرعت بیشتری گرفت. درحالیکه بر اساس محاسباتی که در مردادماه سال 99 در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی صورت گرفته بود تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز الپیجی، با توجه به تبدیل حدود 3 میلیون خودرو، هزینهای بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در پی داشت. از سوی دیگر استفاده از ال پی جی در صنعت پتروشیمیاز ارزش افزوده بیشتری برخوردار بود و در اسناد بالادستی نیز جایگاهی برای گاز مایع برای سوخت خودروها در نظر گرفته نشده بود. مجموع این عوامل موجب مخالفت دولت قبل با طرح اتوگاز یا استفاده از گاز مایع در سبد سوخت خودروها شد.با این حال با تغییر دولت و با توجه به همفکری دولت و مجلس شورای اسلامی، زمینه برای اجرای این طرح فراهم شد. مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز فردی بود که خود حامیطرح اتوگاز بود. جلیل سالاری روز بیست و یکم مهرماه سال گذشته گفته بود: «طبق قانون باید ظرف دو ماه آییننامه اتوگاز نوشته میشد. متأسفانه با وجود مصوبه قانونی مجلس، در دولت گذشته اقدامیبرای توسعه اتوگاز در کشور انجام نشد، برای اجرای قانون ما هماکنون در حال بررسی هستیم.» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی روز 28 مهرماه نیز در گفتوگو با خبرگزاری شانا (وزارت نفت) از استفاده از سوخت گاز مایع یا ال پی جی در بخش حملونقل عمومیسخن گفت.با این حال پس از گذشت مدتی، جلیل سالاری در این باره سکوت اختیار کرد و هر بار که با پرسش خبرنگاران درباره این موضوع مواجه شد از ضرورت تدوین قاعده برای آن سخن گفت و به پاسخهایی کلی بسنده کرد. حتی رسانههایی که در سالهای گذشته بارها نسبت به عدم اجرای اتوگاز و استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت خودروها انتقاد کرده بودند هم به طور مشکوکی سکوت اختیار کردند. به عنوان مثال خبرگزاری فارس که تا سال گذشته دهها خبر و گزارش و مصاحبه درباره ضرورت استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها منتشر کرده و از تعلل در پیگیری طرح اتوگاز انتقاد کرده بود در شش ماه اخیر حتی به تعداد انگشتان یک دست هم خبر یا گزارشی در این باره منتشر نکرده است که این چرخش موضع، عجیب است.به نظر میرسد استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت خودروها، وقتی دولت قبل روی کار بود مورد تاکید مجلس و منتقدان دولت وقت قرار داشت اما با تغییر دولت، پس از مدتی این موضوع به حاشیه رفت و دیگر کسی این موضوع را پیگیری نمیکند. به نظر میرسد مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به عنوان متولی این موضوع، راهکار بهتری برای استفاده از ال پی جی پیدا کرده که هر بار در سخنانش، حوزه استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت خودروها را محدودتر کرده است. آییننامه اتوگاز که به گفته جلیل سالاری میتوانست ظرف دو ماه تدوین شود، با گذشت نزدیک به یک سال هنوز تدوین نشده است. با این وضعیت بعید به نظر میرسد ال پی جی، وارد سبد سوخت خودروها، حتی خودروهای عمومیشود.
کد مطلب: 173630