داریو کاستا خلبان اکروباسی تیم رد بول در مصاحبهای اختصاصی که در آستانه یکسالگی رکوردش با روزنامه «مردم سالاری» انجام شد از تجربه شگفتانگیز عبور از داخل تونل 2 کیلومتری با استفاده از هواپیما میگوید. رؤیایی که 29 سال طول کشید تا محقق شود.
گفتگوی «مردم سالاری آنلاین» با خلبان ایرانی-ایتالیایی تیم رد بول که تاریخساز شد
ماجرای عبور از داخل تونل با هواپیما
11 شهريور 1401 ساعت 13:55
داریو کاستا خلبان اکروباسی تیم رد بول در مصاحبهای اختصاصی که در آستانه یکسالگی رکوردش با روزنامه «مردم سالاری» انجام شد از تجربه شگفتانگیز عبور از داخل تونل 2 کیلومتری با استفاده از هواپیما میگوید. رؤیایی که 29 سال طول کشید تا محقق شود.
سعید ضروری-مردم سالاری آنلاین، داریو که در حال حاضر 42 سال سن دارد اولین مدرک خلبانی خود را در سن 16 سالگی در بولونیا در ایتالیا میگیرد. در آن زمان هنوز تیم مسابقات هوایی ردبول تشکیل نشده بود. داریو فقط یک هدف را دنبال میکرد و آن هم خلبان حرفهای شدن بود، رؤیایی که از کودکی آن را حمل کرده بود. رؤیایی که در سختترین و شاید تاریکترین روزهای زندگیاش در دوازدهسالگی وارد ذهنش شد و به او
انگیزه داد تا در روزهای تاریک زندگی که همانند یک تونل بود به سمت نور و روشنایی حرکت کند.
ورود به دنیای اکروباسی با هواپیما
این خلبان طراز اول دنیا در رابطه با چگونگی ورود به دنیای اکروباسی ماجرا را اینگونه تعریف کرد: «در سال 2003 بعدازاینکه همکلاسی دورههای خلبانیام یک ویدیو از مسابقات هوایی رد بول نشانم داد عاشق این رشته شدم. به نظر میرسید پرواز با هواپیماهای اکروباسی دقیقاً همان چیزی بود که من را راضی میکرد. هدف بعدی زندگی برایم روشن و شفاف شد اما راه رسیدن به آن نیازمند کسب مهارتهای زیاد در خلبانی و گذراندن دورههای زیادی بود که برای تأمین مخارج گواهینامههای خلبانی شغلهای متعددی را امتحان کردم. نظافتچی استخر، پستچی، باغبانی و درنهایت با تدریس خلبانی توانستم هزینههای دورههای سطح بالا خلبانی را با موفقیت بگذرانم». داریو از مسیری تدریجی و طولانی گفت که انسانهای کمی انتخاب میکنند سختی ورود به این بخش را به جان بخرند. روزی که داریو وارد تیم رد بول شد، تجربه بیش از 4000 هزار ساعت پرواز با بیش از 50 مدل هواپیما داشت. او همیشه نسبت به گذشته خود و مسیر زندگیاش افتخار کرده است. این خلبان ایرانی-ایتالیایی که مادرش ایرانی است در سال 2013 وارد تیم رد بول شد و در سال 2017 رد بول حامی مالی این خلبان حرفهای شد. موقعیتی که خلبانهای زیادی در دنیا آرزوی چنین موقعیتی را دارند.
عبور تاریخی داریو از داخل تونل
رؤیای عبور از داخل تونل با هواپیما از سال 1992 وارد ذهن ماجراجو، کنجکاو و سختکوش داریو شد اما برای اجرای آن راه بسیار طولانی و ناشناختهای در پیش بود. این رؤیا تا سال 2017 همواره گوشه ذهن داریو بود. رؤیایی که از او خلبانی طراز یک در سطح دنیا ساخت. این خلبان حرفهای با ورود به دنیای اکروباسی رؤیای دیرینهاش را جدیتر دنبال کرد. یافتن تونلی که برای این کار مناسب باشد چالش بزرگی بهحساب میآمد. داریو در این رابطه میگوید: «در سال 2020 کارمند ردبول که ترکیهای بود تونلهای T1 و T2 را در استانبول به من پیشنهاد داد. این تونلها 2.26 کیلومتر طول داشتند که یکفاصله 360 متر هم بین آنها وجود داشت که کار را بسیار خطرناک میکرد. کار جدی روی این تونلها شروع شد. رؤیایی که 29 سال در ذهن و روح من جاری بود، بعد از 14 ماه مطالعه و بررسی توسط 30 تا 40 نفر افراد متخصص به مرحله اجرا رسید. ما در 9 ما آخر تماموقت روی این پروژه کارکردیم».
کد مطلب: 173393