آلودگی هوای پایتخت، امسال بسیار بیشتر از سال گذشته برای شهروندان تهرانی مشکل ایجاد کرده است. در حالی که برخی مسئولان شهری اصرار دارند، که دوای آلودگی هوا، صرفاً باد و باران است، بهتازگی مشخص شده که کارخانه سیمان تهران در سراسر پاییز امسال و حتی پیش از آن، دقیقاً به مدت ۱۹۰ روز، از سوخت مازوت (نفت کوره) که بسیار آلاینده است، استفاده کرده است! داستان این کارخانه آلاینده را که متعلق به بنیاد مستضعفان است در این گزارش بخوانید تا پی ببرید که تنها خودروها، منشأ آلودگی هوا نیستند.
آلودگی هوای پایتخت، امسال بسیار بیشتر از سال گذشته برای شهروندان تهرانی مشکل ایجاد کرده است. در حالی که برخی مسئولان شهری اصرار دارند، که دوای آلودگی هوا، صرفاً باد و باران است، بهتازگی مشخص شده که کارخانه سیمان تهران در سراسر پاییز امسال و حتی پیش از آن، دقیقاً به مدت ۱۹۰ روز، از سوخت مازوت (نفت کوره) که بسیار آلاینده است، استفاده کرده است! داستان این کارخانه آلاینده را که متعلق به بنیاد مستضعفان است در این گزارش بخوانید تا پی ببرید که تنها خودروها، منشأ آلودگی هوا نیستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حسن خلیلآبادی، عضو شورای شهر تهران، روز شنبه هفته جاری در گفتوگو با فارس از این موضوع پرده برداشت که کارخانه سیمان تهران، به مدت ۱۹۰ روز از سوخت بسیار آلاینده مازوت، استفاده کرده است. وی گفت: «در چندماه گذشته کارخانه سیمان تهران به دلیل عدم تامین گاز مجبور به استفاده از مازوت شده که اثرات تخریبی بسیاری بر هوای تهران داشته است. فعالیت این کارخانه با این حجم از آلودگی نه فقط برای تهران که برای کل کشور مضر است. هرچه سریعتر باید برای این کارخانه اقدامی صورت گیرد تا شاهد این نباشیم که در اثر نبود نظارت کافی برای ۱۹۰ روز از مازوت به عنوان سوخت خود استفاده کند».
کارخانه سیمان تهران در جنوب تهران و در حریم شهر ری واقع شده است. این کارخانه، که شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس، وابسته به بنیاد مستضعفان، بزرگترین سهامدار آن است، به شدت آلاینده است و کارشناسان مدتها است که میگویند باید به دلیل مسائل زیستمحیطی به بیرون شهر منتقل شود.
اظهارات رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری نشان میدهد که استفاده از سوخت مازوت در کارخانه سیمان تهران، تازه در روز ۲۷ آذر متوقف شده است! استفاده از سوخت مازوت به دلیل تولید گاز دی اکسید گوگرد و گاز ترشِ سولفید هیدروژن، آلودگی بالایی به همراه دارد.
زهره عبادتی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری، گفته است که اداره گاز طی فصول سرد سال به دلیل مصرف بالای خانگی، گاز صنایع را قطع میکند و به همین علت، بسیاری از صاحبان صنایع به سمت استفاده از سوخت مازوت میروند که همین امر موجب آلودگی هوا میشود. با این حال، اظهارات حسن خلیلآبادی، عضو شورای شهر تهران، نشان میدهد که استفاده از سوخت مازوت در کارخانه سیمان تهران، حتی پیش از آغاز فصول سرد سال، شروع شده است!
نقش مازوت در آلودگی هوا
مازوت کمارزشترین فرآورده نفتی است که در پالایشگاههای کشور تولید میشود. متأسفانه میزان مازوت تولیدی در پالایشگاههای قدیمی کشور بسیار بالاست و بهعنوان مثال، ۲۳ درصد کل محصول تولیدی در دو پالایشگاه اصفهان و تهران، مازوت است.
مازوت گوگرد بالایی دارد و به شدت آلاینده است و در هر صنعتی که بهعنوان سوخت استفاده شود با خود آلودگی به همراه دارد. این فرآورده نفتی تنها در کارخانه سیمان تهران بهعنوان سوخت استفاده نمیشود. آمارهای وزارت نیرو نشان میدهد که استفاده از مازوت در نیروگاههای حرارتی در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، افزایش داشته و به ۵۹۰ میلیون لیتر در این دوره رسیده است.
حتی گفته میشود که مازوت علت اصلی آلودگی هوای اخیر در شهر اصفهان است. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان امروز گفته است که سه واحد صنعتی بزرگ در اصفهان، اخیراً از مازوت بهعنوان سوخت استفاده کرده بودند. وی نامی از این واحد بزرگ صنعتی نبرده است.
مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط زیست، اخیراً گفته بود که «سوزانده شدن مازوت و ذرات ایجادشده ناشی از این احتراق؛ نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد و تنها یک کارخانه سیمان در یک روز یک میلیون لیتر مازوت میسوزاند»! وی به نام این کارخانه سیمان اشاره نکرده بود اما از شواهد چنین برمیآید که منظور او، کارخانه سیمان تهران است.
آلودگی هوا در سال جاری، بیشتر از سال گذشته بوده است و تعداد روزهای ناسالم برای گروههای حساس و روزهای ناسالم برای تمام گروهها، در تهران نسبت به سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است. اغلب به این موضوع پرداخته شده که خودروها، علت اصلی آلودگی هوا هستند و برای رفع آلودگی هوا نیز عمدتاً از ابزار تعطیلی مدارس و ایجاد محدودیتهای ترافیکی استفاده شده است. در این میان، استفاده صنایع از سوخت مازوت به کلی نادیده گرفته شده است.
شکی نیست که در کنار تلاش برای رفع آلایندگی خودروها و بهبود سیستم حمل و نقل، باید بر این موضوع متمرکز شد که صنایع از سوخت آلاینده مازوت استفاده نکنند. ایران، در کنار روسیه، بالاترین ذخایر گازی را در دنیا دارد و در سالیان اخیر نیز تولید گاز، رشد چشمگیری داشته است. بنابراین، میتوان بهراحتی برنامهریزی کرد تا صنایع حتی در فصول سرد سال از سوخت گاز استفاده کنند. در کنار این، مدرنسازی پالایشگاههای قدیمی کمک میکند تا مازوت کمتری در کشور تولید شود و پالایشگاهها بتوانند، به جای آن، بنزین و گازوئیل که ارزشافزوده بیشتری دارد، تولید کنند.