سنت عزاداری و سوگواری ائمه معصومین بخشی از فرهنگ جامعه شیعی است. در فهم فلسفه این سوگواری میتوان به دو نکته اشاره کرد.
از قریبی سوگواری تا غریبی آزادگی
علی مختاری
28 شهريور 1397 ساعت 11:19
سنت عزاداری و سوگواری ائمه معصومین بخشی از فرهنگ جامعه شیعی است. در فهم فلسفه این سوگواری میتوان به دو نکته اشاره کرد.
سنت عزاداری و سوگواری ائمه معصومین بخشی از فرهنگ جامعه شیعی است. در فهم فلسفه این سوگواری میتوان به دو نکته اشاره کرد. یکی مظلومیت شیعه است، که گریستن بر شهادت بزرگان دین و برگزاری مراسم سوگواری و عزا مرهمی است بر سنگینی ظلم و جوری که در طول تاریخ بر شیعیان و امامانشان تحمیل شده است و چاره ای نداشتند جز سکوت و تقیه و انزوا در برابر ظلم و جور حاکمانی که مخالف ترویج اندیشه تشیع بودند. دیگری آیین سوگواری، سمبل و نمادی برای زنده نگه داشتن آرمان و رسالت تشیع اثنی عشری و تکرار هر ساله این آئینها تدبیری برای رساندن اندیشه تشیع به دوره ظهور و مدینه آخرالزمان است. در کنار همه عزاداریهایی که برای امامان شیعه در طول سال برگزار میشود یکی از بزرگترین و طولانی ترین سوگواریها مربوط به امام حسین (ع) است که دو ماه کامل قمری یعنی محرم و صفر را به خود اختصاص داده است و به جهت کیفیت و خشونت در ماجرای شهادت آن امام بزرگوار و آزاده، سوگواری ایشان خصلتی سیاسی اجتماعی به خود گرفته است.
در خصوص نهضت امام حسین و فلسفه عزاداری نهضت عاشورا، تحلیلها و تفاسیر فراوان و متفاوتی از سوی صاحبنظران و علمای دین بیان شده است. روایاتی که درخصوص گریه بر روضه ابا عبدالله الحسین و انباشتن ثواب و بهرهگیری آن در قیامت آمده است و داستانهای فراوانی که برای گریاندن مردم توسط مداحان و روضه خوانان بر واقعه کربلا افزوده شده، موجب شده عبرت گیری از واقعه کربلا از هدف و مسیر اصلی خارج شده و گاهی در ظواهر متوقف شود .افراط در این امر موجب شده اقشاری از جامعه بیش از نیمی از روزهای سال را به بهانههای مختلف به امر عزاداری و برقراری هیات بگذرانند. مرحوم دکتر شریعتی جمله معروفی دارد که «حسین بیشتر از آب، تشنه لبیک بود. افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی...»؛ این کلام در واقع بی توجهی به اهداف بزرگ انسانی و اخلاقی واقعه کربلا را بیان میکند؛ اینکه سنت عزاداری بدون آنکه تحولی در روشنگری و تعالی معرفت جامعه داشته باشد گاهی به گریه کردن تقلیل یافته است. نکته مهمتر اینکه اکنون که گفتمان اسلام سیاسی توانسته قدرت را بدست گیرد حکومت اسلامی شیعی تشکیل دهد و از مظلومیت و انزوای گذشته درآمده، قدرت منطقه ای در جهان اسلام شود تکلیف چیست؟ آیا باید بر اساس سنت گذشته بر سوگواری و عزا گرفتن مداوم بماند یا تحولی در روش و سنت ایجاد کند؟
یکی از مفاهیم برجسته نهضت حسینی آزادگی و حریت است. چنانچه آزادی به معنای رهایی از قید و بندهای بیرونی باشد آزادگی در مرتبه ای بالاتر به معنای رهایی از قید و بندهای درونی در انتخاب بین حق و باطل و خیر و شر و انتخاب آگاهانه بر اساس اخلاق و انسانیت از ویژگی آزادگی است. هر انسانی در زندگی روزمره خود میتواند با اختیار کامل و آزاد زندگی کند ولی آزادگی آزمون دشواری است که بیشتر افراد و نخبگان در آن مردود میشوند چون نیاز به فهم و درک بالایی از انسانیت، خودگذشتگی و ایثار دارد و زندگی در جامعه سالم نیاز به افراد و نخبگان آزاده دارد. مفهوم آزادگی یکی از مولفههای تاثیرگذار در فرهنگ سیاسی شیعه است و در دوره کنونی نسل اول انقلاب بر اساس همین مفهوم بر استبداد و طاغوت زمان خود شورید و به تشکیل جمهوری اسلامی رسید، متاسفانه بعضی از افراد همین نسل پس از جنگ و زمانه راحت و فراغت با مواجهه با ثروت و قدرت از آزادگی و صراحتی که روزی ارزشهای انقلابیگری بود فاصله گرفته به محافظه کاری و مصلحت اندیشی و خودمداری روی آورده است و اکثر ارادههای آهنین و انقلابی به خوابی سنگین فرورفته است.
در این ایام عدم صراحت لهجه نخبگان سیاسی و صاحب منصبان مختلف، نشان از دوری از فرهنگ آزادگی و انقلابیگری است، اگر چه همگی مدعی پیروی از مکتب اهل بیت هستند و در سوگواری و اقامه عزا پیش قدماند ولی در سیاست، بعضا تملق و بده بستان جای شفافیت و پویایی را گرفته است و ادامه این روند به جامعه نیز تسری یافته؛ و محافظه کاری و مصلحت اندیشیهای دروغین به فرهنگ عامه تبدیل شده است و با این تفاصیل، صدایی از جامعه در نقد و اصلاح حکومت برنخواهد خاست و برای همیشه فساد و عقب ماندگی با جامعه ایرانی همراه خواهد بود.
عدم گردش نخبگان، وابستگی به منصب و ارتزاق دایمی از دولت، سرسپردگی برخی از مسئولین به شبکههای قدرت و ثروت، فساد سیستماتیک، ارتباطات باندی و رانتی خانوادگی، محافظه کاری و عدم کارایی نهادهای سیاسی از معضلات سیاست در ایران است. برای رسیدن به وضع مطلوب و عزتمندی و رهایی از ذلت، بازگشت به فرهنگ آزادگی، ضروری و حیاتی است و روش و سیره اباعبدالله الحسین باید همیشه سرلوحه کار توده و نخبگان قرار گیرد .
کد مطلب: 94267