کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاسبی با آتش اختلاف

علی ودایع

13 تير 1396 ساعت 20:03

سیاست در جمهوری اسلامی دچارگرمازدگی حاد شده است. شخصیت های برجسته با الفاظ گداخته یکدیگر را مورد عتاب و خطاب قرار می دهند تا دشمنان ایران منسجم تر از گذشته علیه تهران متحد شوند.


سیاست در جمهوری اسلامی دچارگرمازدگی حاد شده است. شخصیت های برجسته با الفاظ گداخته یکدیگر را مورد عتاب و خطاب قرار می دهند تا دشمنان ایران منسجم تر از گذشته علیه تهران متحد شوند.
موضوعاتی که می بایست بنیان همبستگی و همدلی باشد به سوژه های تصفیه حساب های سیاسی تبدیل شده است. آنچه که امروز درحال وقوع است رواج کاسبی با آتش اختلاف است. نکته جالب اینجاست که کاسبی با تحریم و کاسبی با فتنه موضوعاتی هستند که پیش از این موجب متضرر شدن حکومت جمهوری اسلامی و مردم ایران شده است.
اتحاد ملی و انسجام اسلامی ایران در سایه مشارکت بی سابقه انتخابات اردیبهشت باید بهاری دلنشین را رقم می زد اما امروز همه غیرخودی شده اند.موضوعاتی نظیر حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی ، پاسخ کوبنده موشکی ایران به داعش یا ماجرای راهپیمایی روز قدس نشان داد که کاسبان آتش اختلاف نبض فضای سیاسی ایران را در تابستان 96 به جهنم تبدیل کرده اند.
کاسبان از هر فرصتی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کنند اما مسئله اینجاست که کاسبی با آتش اختلاف ممکن است به حادثه ای دردناک تر از التهاب سیاسی 88 و تحمیل هزینه های سنگین به ایران شود. آنها محدود به یک حزب سیاسی در چپ یا راست نیستند و با هر نقابی ممکن است رخ بنمایند. تفاوت کاسبی جدید اینجاست که برخی به عنوان مزدوران کاسبان در هر دو جبهه ایفای نقش می کنند.ولع کاسبان آنچنان زیاداست که از کنار هیچ موضوعی با بی تفاوتی عبور نمی کنند.ایجاد دوقطبی و شکاف در جامعه راهبردی است که فضای فسادمالی را برای کاسبان فراهم می کند تا آنها دست در سفره مردم کنند.
در روزهایی که تهران اسیر بگومگوهای سیاسی شده است یک رئیس جمهوری خشن در آمریکا ضمن حمایت از ولیعهدجاه طلب سعودی تشنه جنگ در خلیج فارس با ایران است. دونالد ترامپ می داند که نمی تواند تفاهم برجام را پاره کند اما چشم امید او به کاسبان در تهران است تا ایران ناقض تفاهم باشد. طبق شواهد 29 تیرماه روزی مهم برای برجام است؛ همان هایی که برای پیروزی ترامپ دخیل بسته بودند امروز برای لغو برجام نذر کرده اند تا تیم ظریف را خرد کنند.
نباید فراموش کنیم که تفاهم برجام یک دستاورد برای ملت ایران بوده و هیچ کس به تنهایی نمی تواند آن را به نام خود مصادره کند اما نقض برجام از جانب ایران برای همه گران تمام خواهد شد. واقعیت برجام اینجاست که اگرهم آمریکا بخواهد از تفاهم خارج شود دیگر مذاکره کنندگان همراه با قطعنامه شورای امنیت دست و پای آمریکا را در عمل بسته اند. تحریم های جدید آمریکا علیه ایران تنها خوراکی برای کاسبان در تهران است. واشنگتن می داند در تهران چه خبر است؛ آمریکا علاوه برحمایت از نیروهای اپوزیسیون معاند در خارج از ایران درحال فراهم کردن بهانه برای کاسبان در داخل کشور است.
کشورهای توسعه یافته می دانند که با تکفیر نمی توان به نتیجه مطلوب رسید اما سیاستمداران ایرانی در فضایی که کاسبان ایجاد کرده اند در حال تکفیر یکدیگر هستند. چانه زنی سیاسی با علم به این که همه سوار بر یک کشتی هستند اتفاقی است که کاسبان را از رسیدن به مقصود بازخواهد داشت و بیت المال ایران را از گزند اختلاس گران دور نگه می دارد.




کد مطلب: 72113

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/72113/کاسبی-آتش-اختلاف

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir