کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره آنهایی که رای ندادند

ضیاء مصباح

5 خرداد 1396 ساعت 19:22

طبق آمار اعلام شده واجدین و حایزین شرایط رای دهی که 56 میلیون نفر اعلام شد، با کسر 41 ملیونی که رای دادند ، از پانزده ملیون نفر دیگر هم نبایستی به سرعت عبور کرد. این بخش مهم یعنی 8/26در صد واجدین شرایط جامعه کشورمان کجا هستند، چه می گویند و چه می خواهند؟


طبق آمار اعلام شده واجدین و حایزین شرایط رای دهی که 56 میلیون نفر اعلام شد، با کسر 41 ملیونی که رای دادند ، از پانزده ملیون نفر دیگر هم نبایستی به سرعت عبور کرد. این بخش مهم یعنی 8/26در صد واجدین شرایط جامعه کشورمان کجا هستند، چه می گویند و چه می خواهند؟ به عبارت دیگر جمعیتی برابر با طرفداران آقای ریسی، به گردونه گزینش رییس مملکتشان نیامدند و در صحنه انتخابات نبودند.
اگر 8/6 درصد این جامعه را به دلایل مختلف و موجه همچون بیماری، مسافرت، سالمندی و... از این گردونه خارج کنیم 20 در صد معادل بیش از یازده میلیون نفر (از هر 10 نفر واجدین شرایط رای دادن یعنی افراد بالغ جامعه، 2نفر ) وارد این عرصه نشدند.
اگر طرفداران تغییر با تعریف ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف را فعالترین گروه در عرصه انتخاب و متظاهر یا معتقد به شعارها بدانیم که با نگرانی از ادامه روش و منش دولت روحانی به دلایل فردی یا گروهی در صحنه برگزیدن رییس قوه اجرایی مملکتمان از مدتها قبل آن هم سازمان یافته، تشکیلاتی، منظم و با داشتن قدرت مانور، با برنامه و بودجه های فراوان و هماهنگ حضور فعال داشتند و به جد از جان و دل، با انگیزه و هدف، سخت در این مسیر می کوشیدند ملاک قرار دهیم؛ از سویی همراهان دولت تدبیر و امید را که معادل 42 در صد واجدین شرایط رای دادن بودند از لحاظ مختلف مورد مطالعه قرار دهیم می توان گفت در انتخابات 29 اردیبهشت همه و همه دارای انگیزه قوی مشارکت در عرصه انتخابات سرنوشت ساز و در ایفای نقش اجتماعی در حد توان کوشا بودند و با تعاریف منطقی و اصولی برمبنای استدلال خود و تشکیلاتشان، صحنه را به حریف واگذار نکردند و از نتایج کوشش صادقانه خود با همه موانع و تردیدها برخوردار شدند.
در این میان باید پرسید و کنجکاو شد بقیه یعنی 20 درصد واجدین شرایط چرا نیامدند و چرا طی حداقل یکماهه اخیر هیچ توصیه و تذکری بر آنان اثر گذار نبود و نشد و آنان در کجای جامعه سیاسی قرار دارند؟ بی تفاوتی در مورد این عزیزان مطلقا مناسب نیست. اینان تحت هر شرایطی به این روند وارد نشده اند، در حالیکه شاید به مراتب بیش از من و شما دارای عرق ملی و دلواپس ملک و ملت باشند. به راستی دولت ابقاء شده روحانی در دوران تصدی جدید خود برای این جامعه قوی، موثر، ساکت، نگران و اثرگذار چه برنامه ای دارد و در مسیر جلب رضایت آنان تا سال 1400 که نبایستی صحنه را در آن زمان واگذار کند چه خواهد کرد؟


کد مطلب: 70596

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/70596/درباره-آنهایی-رای-ندادند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir