کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چشم انداز روشن فوتبال آگاهانه

فواد خراباتی

17 اسفند 1395 ساعت 18:50

در فوتبال حرفه ای تیم هایی موفق هستند که بتوانند با مدیریت بازی شرایط را به سود خود رقم بزنند. آنچه در این مبحث اهمیت دارد، آگاهانه فوتبال بازی کردن بوده و اینکه تیم ها بر اساس تفکرات تهاجمی یا دفاعی بازی می کنند به هیچ عنوان مطرح نیست.


در فوتبال حرفه ای تیم هایی موفق هستند که بتوانند با مدیریت بازی شرایط را به سود خود رقم بزنند. آنچه در این مبحث اهمیت دارد، آگاهانه فوتبال بازی کردن بوده و اینکه تیم ها بر اساس تفکرات تهاجمی یا دفاعی بازی می کنند به هیچ عنوان مطرح نیست. بهترین مثال برای فوتبال آگاهانه و مدیریت کردن بازی، چلسی آنتونی کونته است. آبی پوشان لندنی براساس همین تفکر توانستند سبک بازی خود را به حریفان دیکته کنند. آنچه مشخص است در فوتبال حرفه ای سیستم جای خود را به تفکر داده و دیگر اعداد و ارقام نشان از برتری یک تیم ندارد. در چنین شرایطی تیمی موفق است که بتواند نگرش بازی خود را حاکم میدان مسابقه کند. حال ارائه چنین فوتبالی نیازمند ثبات در مجموعه فنی یک تیم است.
در فوتبال حرفه ای ساختار فنی یک تیم طی یک مسیر مشخص و بر اساس تفکرات مربی و هماهنگی بازیکنان شکل می گیرد. همین تفکر باعث شده که تیم ها برخلاف سال های گذشته کمترین تغییر را در مجموعه فنی خود ایجاد کنند. در این میان حتی تیمی مثل رئال مادرید هم با وجود تعویض سه مربی طی پنج سال اخیر، کمترین تغییر را در مجموعه بازیکنان خود داشته است. جا به جایی در تیم های بزرگ محدود به تغییر سه الی چهار بازیکن می شود، مگر آنکه تیمی بخواهد در ساختار فنی خود تحولی بزرگ ایجاد کند، حال در چنین شرایطی مدیران باشگاه ها در اولین فصل، انتظار قهرمانی از مجموعه فنی خود را ندارند. در نتیجه فوتبال آگاهانه نیازمند ثبات فنی است، این مورد همان عامل اصلی موفقیت پرسپولیس در فصل جاری است. بر اساس همین تفکر انتظار می رود استقلال منصوریان هم در فصل آینده یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی باشد.
پرسپولیس مدل برانکو طبق یک برنامه ریزی دو ساله به این سطح از بازی رسیده که میتواند با مدیریت کردن بازی به راحتی نگرش فنی خود را به حریفان دیکته کند. قرمزپوشان پایتخت در مباحث آمادگی جسمانی، مالکیت توپ، تعداد پاس، سرعت تیمی، رعایت اصل پرس، بازی در فضاهای کوچک، فضاسازی، حمایت و پوشش بازیکنان، بهترین تیم ایران است. تیم برانکو اگر در کنارها به بالانس مناسب رسیده و میزان دوندگی بازیکنان خود را به استاندارد های فوتبال حرفه ای برساند، بی گمان حرف های زیادی در میدان های بین المللی خواهد داشت. پرسپولیس در بازی مقابل نفت تهران با فوتبال آگاهانه توانست سه امتیاز ارزشمند را کسب کند. قرمز پوشان پایتخت در طول فصل جاری با مدیریت بازی توانستند امتیازات زیادی را کسب کنند، مبحثی که از عوامل اصلی عدم قهرمانی تیم برانکو در فصل گذشته بود. جالب تر آنکه همین فوتبال آگاهانه عامل اصلی برتری استقلال و شکست تیم برانکو در دربی تهران بوده است.
اگر نگاهی به آمار آخر بازی دربی تهران بیندازیم، متوجه خواهیم قرمزپوشان پایتخت بر اساس آمار تیم برتر میدان هستند اما فوتبال آگاهانه شاگردان منصوریان نتیجه را به سود آنها رقم زده است. مبحث فوتبال آگاهانه طی چند سال گذشته از تیم ملی آغاز و در باشگاه ها ادامه پیدا کرد. حال صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران با تمدید قرارداد برانکو ایوانکوویچ و بازیکنان تاثیرگذار خود به دنبال ادامه ثبات در مجموعه فنی خود است. موردی که در تفکرات مدیران باشگاه آبی پوش پایتخت هم دیده می شود. حفظ اسکلت اصلی و ترمیم ساختار فنی با جذب دو الی سه بازیکن نشان از برنامه ریزی مدیران سرخابی برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا دارد. دو باشگاه پرطرفدار پایتخت بعد از چند سال ناکامی با حضور برانکو ایوانکوویچ و علیرضا منصوریان ابتدا رهبر فنی خود را مشخص کرده و در ادامه با حمایت از این دو مربی پروژه جوانگرایی را در تیم های خود کلید زدند. حال آنها تیمی جوان و از همه مهمتر هماهنگ در اختیار دارند که با تقویت آن می توانند نیم نگاهی به قهرمانی در آسیا داشته باشند. خوشبختانه شاهد این تفکر حرفه ای در تیم هایی مثل فولاد خوزستان، ذوب آهن و سپاهان اصفهان هستیم. تفکری که کارلوس کی روش بنیان گذار آن در فوتبال ایران بوده و برانکو ایوانکوویچ آن را ادامه داده است. تفکری که نسل جدید مربیان جوانی چون علیرضا منصوریان، مجتبی حسینی، نعیم سعداوی و عبدالله ویسی آن را آموخته و در تیم های خود اجرا کرده اند. آنچه مشخص است فوتبال آگاهانه چشم انداز روشنی در فوتبال ایران دارد.


کد مطلب: 67424

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/67424/چشم-انداز-روشن-فوتبال-آگاهانه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir