کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شوراها رکن اصلی مردم سالاری

امیراحمد زندآور*

27 بهمن 1395 ساعت 19:53

بطور کلی شورا یا به تعبیری نهاد شورا یکی از با سابقه ترین تجربه های بشری در اداره و مدیریت زندگی اجتماعی انسانها بوده است .



بطور کلی شورا یا به تعبیری نهاد شورا یکی از با سابقه ترین تجربه های بشری در اداره و مدیریت زندگی اجتماعی انسانها بوده است .
براین اساس جامعه و حکومت اسلامی از همان آغاز تاسیس و تشکیل از این تجربه دموکراتیک بعنوان سنت مفید و مردمی و شیوه ای خردمندانه جهت اداره جامعه اسلامی و پیشبرد امور استفاده نموده و بعنوان ساخت و رکن اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی مورد تایید قرار داده است.
یکی از مولفه های مهم نظام فکری اسلامی پرهیز از استبداد و خود کامگی است زیرا قدرت سیاسی در نظام اسلامی متعلق به گروه و یا طبقه خاص نیست بلکه بعنوان امانتی الهی و مردمی قلمداد می شود.
از این رواست که در سیره عملی پیامبر اکرم (ص) و منابع اسلامی اصل شورا را بعنوان شیوه ای ضروری و کارآمد در مدیریت جامعه تاکید و عمل شده است .
اصرار فراوان به کار برد شورا در اداره جامعه در بینش اسلامی نشان دهنده جایگاه اسلامی مردم در تصمیم گیری در اداره جامعه و همچنین اهمیت مولفه مردم سالاری در نظام سیاسی اسلامی بعنوان رکن ضروری و اجتناب ناپذیر و نه امری ظاهری و تشریفاتی می باشد.
فراهم آوردن زمینه مشارکت همه قشرهای مردم در تمام مراحل تصمیم گیری های سرنوشت ساز و به تبع آن دخالت در روند تحول جامعه سیاسی از کارکردهای مهم شورا هاست.
به دیگر سخن شوراها هم می توانند بعنوان نیروی فکری و هدایت و کنترل مدیریت در جامعه استفاده شوند و هم دارای کارکرد تصمیم گیرنده و عهده دار مسئولیت و وظایف مهم در اداره جامعه باشند.
از این روست که نهاد شورا در گفتمان مردم سالاری دارای جایگاهیی ممتاز بوده و شوراها را بعنوان تضمین کننده مردم سالاری نظام سیاسی می دانند خوشبختانه یکی از ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی اختصاص یک فصل ( فصل هشتم ) از فصول قانون اساسی به شوراها است دولت اصلاحات نیز به منظور تحقق یکی از آرمانها و اهداف مهم انقلاب اسلامی و تاکید به جمهوریت نظام سیاسی فصل هفتم (شوراها ) قانون اساسی که بنا به دلایلی فراموش شده بود با برگزاری انتخابات شوراها و تشکیل آنها عملی نمود.
با تامل و بررسی این فصل قانون اساسی می توان اهداف کلی زیرا را برای این نهاد مردمی استخراج کرد.
اجرای سیاست عدم تمرکز ، خود گردانی مردم وسپردن کار مردم به مردم ، پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی و فرهنگی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی ، رفع تبعیض ، نظارت اجتماعی ، تکمیل کادر دستگاههای دولتی ، هدایت و رهبری در برنامه های محلی ، آگاه سازی مردم .
شایسته است کارشناسان و متخصصان مربوطه نسبت به ارزیابی عملکرد شوراها در همه زمینه ها مورد بررسی عملی قرار داده کادر مراحل بعدی نقاط ضعف و کاستی ها برطرف شده و در نهایت باعث افزایش توانمندی و کارآمدی این نهاد مردمی که نماد مردم سالاری نظام سیاسی می باشد .
*دبیر حزب مردم سالاری اصفهان


کد مطلب: 66834

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/66834/شوراها-رکن-اصلی-مردم-سالاری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir