کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی از بیرون گود به سایه روشن این روزهای تئاتر

پویا سیرتی

3 آذر 1395 ساعت 18:30


شرایط امروز تئاتر را هیچ کسی بهتر از خود اهالی تئاتر نمی تواند توصیف کند. به عبارت ساده تر، حال تئاتر را باید از تئاتری ها پرسید. اما در کنار همه مشکلات موجود لازم است که به اتفاقات خوب هم اشاره کرد. آن چیزی که از دور به نظر می آید این است که شرایط فعلی - البته در شهر تهران - در مقایسه با چند سال گذشته در برخی زمینه ها بهتر شده است.
به عنوان مثال افزایش سالن های تئاتر، هم باعث افزایش فعالیت گروه های تئاتری می شود وهم قدرت انتخاب مخاطبان را بالا می برد. نکته دیگر به حضور بازیگران سینما و تلویزیون در عرصه تئاتر مربوط می شود که بحث بر سر آن مدتی بود بین اهالی تئاتر و سینما جریان داشت.
در این باره به نظر می آید که حضور ستاره ها در عرصه تئاتر؛ البته ستاره های واقعی دنیای بازیگری؛ اگر هیچ نکته مثبتی نداشته باشد حداقل باعث افزایش استقبال مردم و رونق گرفتن بیشتر از قبل تئاتر می شود. یکی از مزایای آن در این نکته نهفته است که برخی از تماشاگران در ابتدا به انگیزه دیدن ستاره های محبوب خود، به دیدن نمایش های مختلف می روند، اما بعد از مدتی شاید به تماشاگر ثابت تئاتر تبدیل شوند و به نوعی تماشای تئاتر برای آنها به صورت عادت درآید و در آن زمان است که انگیزه اصلی برای آنها دیدن بازیگران نیست، بلکه تماشای خود اثر است.
از دیگر اتفاقات مثبت انجام شده، ارائه سی دی نمایش های اجرا شده در فروشگاه های فرهنگی یا همان فیلم تئاتر است که سبب می گردد آن دسته از علاقه مندانی که به هردلیلی قادر به تماشای نمایش های در حال اجرا نیستند، بتوانند بعد از مدتی به آنها دسترسی داشته باشند. البته این اتفاق در حال حاضر شامل همه نمایش ها نمی شود و تنها یکسری از آنها در بازار موجود هستند . اگر در آینده همانند فیلم های سینمایی، تمامی نمایش ها - البته بعد از مدت مشخصی - به صورت سی دی به بازار عرضه شوند، بی شک باعث افزایش فرهنگ دیدن تئاتر در بین مردم می شود.
شرایط خوب دیگری که در سالهای اخیر فراگیر شده، بلیت فروشی تئاترهای در حال اجرا است که به صورت اینترنتی قابل خریداری هستند و حتی این امکان را فراهم آورده اند که قدرت انتخاب صندلی هم برای تماشاگران وجود داشته باشد، در حالیکه حتما خاطرتان هست که در گذشته نه چندان دور بلیت تئاتر تنها از گیشه سالن قابل خریداری بود.
نکته دیگر مربوط به تبلیغات است که اخیرا در فضای مجازی شاهد آن هستیم که نمایش های روی صحنه را به اطلاع مخاطبان می رسانند و حتی اخیرا تیزرهای تبلیغاتی هم برای برخی نمایش ها ساخته و در صفحات مجازی منتشرشده که در نوع خود بسیار جالب است. اما بهتر است که این تبلیغات به شکل گسترده تر و در تمامی رسانه ها انجام شوند که آن هم منوط به پشتوانه مالی می شود.
باید یادآور شد که فعالیت مداوم گروه های مختلف تئاتری با حمایت تهیه کننده ها و اسپانسرهای قوی و در عین حال علاقه مند به تئاتر، باعث رونق گرفتن هرچه بیشتر این هنر ناب در کشور می شود. البته نباید از این موضوع به سادگی عبور کرد که در کنار تمامی موارد مثبت یاد شده باید به دغدغه های فعالان عرصه تئاتر نه فقط گوش کرد، بلکه در جهت رفع همیشگی مشکلات آنها برآمد .
برخی از این مشکلات مربوط به امنیت شغلی، بیمه، معیشت و برخی حمایت های مادی و معنوی است که طرح آنها به هیچ عنوان زیاده خواهی نیست و برآورده کردن خواسته های آنها، حداقل کاری است که می شود برای این قشر هنرمند و بی ادعا، انجام داد.
امید است تغییرات اخیری که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده، برای همه اهالی هنر و به خصوص تئات، باعث بهبود شرایط شود و امکاناتی اگر هست، با عدالت بین آنها تقسیم گردد تا به دنبال آن، در طول سال و بی وقفه شاهد نمایش های بی نظیر و فاخر از گروه های تئاتری کشور باشیم و تئاتر را نه فقط در تهران، بلکه در همه شهرها زنده و پربار ببینیم.


کد مطلب: 63708

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/63708/نگاهی-بیرون-گود-سایه-روشن-این-روزهای-تئاتر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir