کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متن و حاشیه جام ملت‌های اروپا

شهرام اصغری

23 تير 1395 ساعت 17:31

قبل از شروع مسابقات جام ملت‌های اروپا اکثر کارشناسان و هواداران از قهرمانی تیم‌هایی چون انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و... حرف می‌زدند. کمتر کسی باور می‌کرد تیمی چون پرتغال بتواند جام‌ قهرمانی را بالای سر ببرد اما در پایان این مسابقات و در بامداد دوشنبه 21 تیر ماه یاران رونالدو سرشناس بودند که جشن شادی برپا کردند.


قبل از شروع مسابقات جام ملت‌های اروپا اکثر کارشناسان و هواداران از قهرمانی تیم‌هایی چون انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و... حرف می‌زدند. کمتر کسی باور می‌کرد تیمی چون پرتغال بتواند جام‌ قهرمانی را بالای سر ببرد اما در پایان این مسابقات و در بامداد دوشنبه 21 تیر ماه یاران رونالدو سرشناس بودند که جشن شادی برپا کردند. البته قبلا تیم‌هایی چون یونان، سوئد و... برخلاف تصور کارشناسان موفق به قهرمانی در این جام شده بودند اما واقعا با وجود تیم‌های با برنامه، قدرتمند و قدری چون آلمان، ایتالیا و... کمتر کسی باور می‌کرد که پرتغال بتواند به قهرمانی این جام برسد اما پرتغالی‌ها به این موفقیت مهم دست یافتند تا ثابت شود شگفتی‌ها و جذابیت‌های فوتبال پایانی ندارد. این در حالی بود که پرتغالی‌ها در مسابقات گروهی خود بازی‌های ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند اما اراده قوی و آهنین رونالدو و سایر ملی‌پوشان این تیم باعث شد آنها از غیر ممکن، ممکن بسازند و چشم میلیون‌ها بیننده فوتبال در جهان را به خود خیره سازند. پرتغالی‌ها با چهار تساوی و دو پیروزی حداقلی به قهرمانی جام پانزدهم دست یافتند و با خوش‌شانسی تمام به عنوان تیم سوم از مسابقات گروهی صعود کردند.

نقش هواداران

پرتغال با این که در این مسابقات میزبان نبود. اما انصافا نباید از نقش حمایتی هواداران این تیم غافل ماند. انبوه هواداران پرتغالی در این مسابقات تیم خود را تنها رها نکردند و با این که در دیدار فینال این تیم با فرانسه میزبان مواجه شد اما پرتغالی‌ها خیلی خوب سکوهای ورزشگاه را پر کردند و به تیم خود روحیه دادند پس از قهرمانی تیم، سرمربی پرتغال، رونالدو و دیگر ستاره‌های قهرمان از نقش و حمایت تماشاگران به نیکی یاد کردند.

اشک ستاره‌ای دم مشک

«رونالدو اشکش دم مشکشه!» خیلی‌ها از این که ستاره‌ای در سطح رونالدو تا این حد راحت به بهانه‌های مختلف اشک می‌ریزد، تعجب می‌کنند.

در مورد اشک‌های معروف رونالدو کار به جایی رسیده بود که بنگاه‌های شرط‌بندی روی اشک این ستاره مشهور هم شرط‌بندی کردند. شرط‌بندی به گریه رونالدو بر اثر شادی و قهرمانی تیم، شرط‌بندی روی اشک‌های رونالدو به دلیل باخت و ناکامی! اما در جریان بازی و قبل از مشخص شدن تکلیف تیم قهرمان اشک‌های رونالدو سرازیر شد و در پایان بازی هم اشک شوق کاپیتان قهار پرتغال بر گونه‌هایش جاری گشت! واقعا چطور یک ستاره قهرمان باید این چنین راحت اشک بریزد؟! فراموش نکرده‌ایم رونالدو در مسابقات یورو 2004 هم در دیدار فینال به دلیل باخت مقابل یونان اشک تاریخی‌اش در حافظه دوربین‌های مختلف عکاسان و تصویربرداران ضبط شده بود. آن موقع کریستی بچه‌سال‌تر بود و این چنین اشک ریختن او راحت‌تر در باور هواداران می‌‌گنجید! به هر حال میلیون‌ها دوست‌دار رونالدوی محبوب در سرتاسر جهان با تماشای زنده جدال پرتغال- فرانسه با شاد‌ی‌ها و غم این ستاره کنار آمدند و گاهی به خاطر غم و اندوه او اشک ریختند در پایان هم با شادی او اشک شوق‌شان با لبخندهای شیرین عجین شد.

ایرانی‌ها فرانسه‌ را دوست ندارند؟

با این‌که فرانسه در این جام تیم خوب و یکدستی را روانه مسابقات کرده بود اما معلوم نیست چرا فوتبال دوستان کشورمان زیاد طرفدار تیم خروس‌ها نبودند! در بازی با آلمان اکثر فوتبال دوستان وطنی طرفدار ژرمن‌ها بودند در بازی فینال هم اکثریت هواداران ایرانی برد تیم پرتغال و یاران رونالدو را آرزو می‌کردند. شاید هم به دلیل برخی مسائل داوری و حمایت‌هایی که به طور ضمنی از تیم میزبان به عمل آمد باعث شد فرانسه تا حدودی از چشم هواداران و فوتبال دوستان کشورمان بیفتد!

جدال رسانه‌ای دوستداران کی‌روش و برانکو

پرتغال و کرواسی در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا زمانی به مصاف هم رفتند که بین کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ جنگ رسانه‌ای و لفظی شدیدی صورت گرفته بود. مخالفان کی‌روش منتظر بودند تا پرتغال در مصاف با کرواسی بازنده شود و آنها با نوعی جنگ روانی به زعم خود ثابت کنند برانکو هم در مربیگری از کی‌روش پرتغالی برتر است! اما در این جدال حساس پرتغالی‌ها در دقیقه 117 بازی و با گل «کارشما» کار کرواسی را یکسره ساختند و پس از آن بود که هجمه‌های طرفداران برانکو علیه کی‌روش کاهش یافت. سرمربی تیم ملی کشورمان هم که برای تماشای مسابقات جام ملت‌های اروپا به فرانسه سفر کرده بود با خیالی آسوده و شور و شوقی مضاعف مسابقات را زیر نظر گرفت تا با تجربیاتی جدید به کشور بازگردد.

 

رونالدوی بلندپرواز

در این جام کریستیانو رونالدو واقعا بازی ملی تحسین‌برانگیزی را به نمایش گذاشت و برخلاف لیونل مسی این بار با پیراهن تیم ملی موفق ظاهر شد. شاید همین موفقیت باعث شود دوباره او توپ طلای فوتبال را از آن خود سازد.

رونالدو در این جام ثابت کرد هم در واقعیت و میدان مسابقات ورزشکار بلندپروازی است هم در رویاهای خود مدام بلندپروازی می‌کند و حاضر نیست از اهداف و آمال خود دست بکشد. رونالدو در مسابقات جام ملت‌های 2016 فرانسه با پرسشی تاریخی و در مصاف با تیم شگفتی‌ساز ولز گلی زیبا به ثمر رساند که تا سال‌های سال هواداران آن را فراموش نخواهند کرد. نکته دیگری که توجه به آن ضروری است اینکه رونالدو پس از مصدومیت هم با تیم و جسم و جان بازیکنان حاضر در میدان نقش خود را در راه قهرمانی ایفا می‌کرد. پس از خروج زودهنگام رونالدو از زمین مسابقه و آن اشک‌های تاریخی‌اش شوک بسیار خوبی به بازیکنان پرتغالی وارد شد و تمام بازیکنان تلاش کردند با انرژی مضاعف نبود کاپیتان در تیم احساس نشود.

 

لمس جام در چند ثانیه و جشنی باکلاس

مراسم جشن قهرمانی پرتغال نیز بسیار زیبا و شکیل برگزار شد. وقتی جام را به کاپیتان رونالدو دادند او خیلی کوتاه جام را لمس کرد و بالا برد تا عکاسان تصاویر خبری خود را مخابره کنند. سپس سایر بازیکنان با نظم خاصی جام را دست به دست کردند. هیچکسی هم جام را بغل نکرد تا فرار کند.

البته پس از پایان رسمی مراسم رونالدو و سایر بازیکنان دوباره جام را گرفتند و هر طور که دلشان می‌خواست با این جام ارزشمند عکس گرفتند.

 

گل فان‌ پرسی هنوز «تک» است!

در دیدار فرانسه و پرتغال نزدیک بود گلی مشابه با گل فان پرسی مقابل اسپانیا رقم بخورد. در این دیدار گریز من در یک صحنه با ضربه سر شیرجه‌ای قصد هنرنمایی داشت که دروازه‌بان چالاک پرتغال با پروازی تماشایی مانع از به ثمر رسیدن گلی مشابه با گل تاریخی فان پرسی شد. واقعا در فوتبال گل‌های زیادی به ثمر می‌رسد که خیلی از آنها با هم مشابهت دارند اما گل فان پرسی همچنان نمونه و تکرار ندارد. گلی که در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل مهاجم زیرک هلندی به زیبایی تمام در دروازه اسپانیا جای داد.

 

مافیای داوری!

در مسابقات جام پانزدهم هم داوری‌ها مساله‌دار بود که باید کارشناسان نقاط ضعف و قوت آن را آنالیز کنند. متاسفانه برخی داوران تصمیماتی به سود تیم میزبان می‌گرفتند که بیش از حد «تابلو» بود! علی خسروی کارشناس داوری کشورمان در خصوص مشکوک بودن داوری‌ها می‌گوید؛ برگزاری این بازی‌ها در فرانسه شرایط خاص خود را داشت و مسائلی از قبیل تظاهرات، اعتصاب، مشکلات سیاسی، تحرکات و تحریکات داعشی‌ها و تروریست‌ها همگی دست به دست هم داده بود تا برگزاری عادلانه مسابقات زیر سوال برود.

خسروی تاکید می‌کند: به نظر من آلمان در مصاف با فرانسه خیلی «شل» بازی کرد. شخصا به وجود مافیا در فوتبال اعتقاد دارم و این موضوع را در مسابقات مختلف جوانان جهان، المپیک و جام ملت‌های آسیا با چشم خودم دیده‌ام. در این جام حتی کارگردان تلویزیونی هم صحنه‌های مشکوک داخل جریمه فرانسه را تکرار نمی‌کرد و...

 

فوتبال همچنان جذاب‌ترین ورزش جهان

فوتبال همچنان یکی از ورزش‌های پرطرفدار و جذاب جهان به شمار می‌رود. شانس تیم پرتغال واقعا برای کسب عنوان قهرمانی در مصاف با تیم میزبان قلدر و آماده بسیار کم بود از طرف دیگر رونالدو هم مصدوم شد اما برخلاف تصورات، تیم پرتغال به عنوان قهرمانی رسید. پرتغالی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در اکثر نظرسنجی‌ها در ضربات پنالتی شانس اندکی برای برد داشت اما پرتغالی‌ها با شوت سرکش خود در وقت‌های اضافه قهرمان شدند.

 


کد مطلب: 58143

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/58143/متن-حاشیه-جام-ملت-های-اروپا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir