کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت و انتخابات پیش رو

مهدی مال میر

25 خرداد 1395 ساعت 16:42

در این دو، سه روز گذشته، به بهانه آغاز چهارمین سال مسوولیت دولت تدبیر وامید، مقالات و گزارش های چندی با موضوع ارزیابی کارنامه کاری دولت در این سه سال گذشته منتشر شد.


در این دو، سه روز گذشته، به بهانه آغاز چهارمین سال مسوولیت دولت تدبیر وامید، مقالات و گزارش های چندی با موضوع ارزیابی کارنامه کاری دولت در این سه سال گذشته منتشر شد. 
روزنامه نگاران وتحلیلگران، نقاط قوت و ضعف  دولت را برشمردند و بر روی آن ها انگشت تاکید گزاردند. برخی سیاست خارجی را «غزل غزل ها»ی دولت در این سه سال دانستند و تیم کاربلد سیاست خارجی دولت را  ستودند. بعضی تحلیلگران به کارنامه اقتصادی دولت در این سه سال پرداختند و کنترل آهنگ نرخ رشد تورم وبه کارگیری کارشناسان اقتصادی را در بدنه دولت از جمله امتیازات دولت کنونی برشمردند. هر چند که معضلات دیرپایی مثل بیکاری و رکود حاکم بر بنگاه های تولیدی و ضعف دولت در سر وصورت دادن به این مشکلات، ضعف هایی بود که از چشمان تحلیلگران دور نماند و بر روی آن تاکید داشتند. اما با این همه، دو حوزه سیاست داخلی و فرهنگ، بیشترین انتقادها و نکته گیری ها را ازسوی منتقدان به سوی دولت محترم تدبیر وامید سرازیر کرد. دو حوزه ای که به نظر می رسد، چشم اسفندیار دولت در مبارزات انتخاباتی آینده نزدیک باشد. در حوزه سیاست داخلی، کم اعتنایی به احزاب ونهادهای صنفی و مدنی همچنان بیماری پیکر سیاست در کشور ما بود که در این زمینه از دولت محترم کار نمایانی سر نزد. معضلاتی که آشکارا خود را در انتخابات اخیر مجلس وماجرای انتخاب رییس مجلس شورای اسلامی و حادثه تاسف آور برخورد با کارگران آق قلعه نشان داد. در حوزه فرهنگ، با عدم قاطعیت دولت در برخورد با تندروی ها رو در رو بوده ایم که همچنان و کما فی السابق عرصه فرهنگ را با بی نظمی های چندی مواجه کرده بود.( از لغو کنسرت های مجوزدار بگیرید تا از روی پرده پایین آوردن فیلمی که با مجوز وزارت ارشاد به نمایش درآمده است)  در برابراما، واکنش دولت به گلایه گزاری در این جا و آنجا ویا در نهایت توپ وتشر زدن به نتدروها در سخنرانی ها محدود ماند و دولت در زمینه فرهنگ تا حدود زیادی « سلامت را در کنار» دیده بود و کارنامه محافظه کارانه ای از خود بر جای گذاشت! در این که دولت  تدبیر، در برخی زمینه ها سربلند بوده شکی نیست وباز در این هم تردید و تزلزلی روا نیست که دولت کنونی  در شرایط بسیار سختی داوطلب اداره امور شده است و بسیاری از مشکلات امروزی دولت ریشه در خام دستی های دولت گذشته داشته است اما، این همه دستاویزی برای لغزاندن کم کاری های دولت تدبیر به زیر فرش تعارفات و  معذورات نیست! شیخ دیپلمات و تیم همراهش برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، با دو نقطه ضعف بزرگ در حوزه سیاست داخلی و فرهنگ رو به رو خواهد بود. این که در حال و هوای کنونی رقیب جدی ای برای دکتر روحانی یه چشم نمی آید، نمی تواند خیال دولتمردان کنونی را از بابت پیروزی در انتخابات سال آینده راحت کند! به ویژه در سیاست ما که ماجراهای غافلگیرکننده در آن کم نیست،هیچ تضمینی برای هیچ دولتی در میان نیست. ای بسا رقیبی با بهره بردن از ضعف های دولت ومدیریت افکار عمومی ورق را به سود خود وبه زیان شیخ دیپلمات برگرداند. گفته اند در سیاست یک بعد از ظهر می تواند به قیمت زندگی یک سیاستمدار تمام شود. هم ازاین رو، هرگز نمی توان در سیاست همه چیز را از پیش مسلم گرفت. شاید در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال پیش رو، در بعد ظهرِ شمارش آرا اتفاق دیگری بیفتد که چندان به مذاق دولتمردان کنونی خوش ننشیند
!


کد مطلب: 57168

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/57168/دولت-انتخابات-پیش-رو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir