کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازگشت انگلیسی ها به خیابان جمهوری

یغما فشخامی

1 شهريور 1394 ساعت 20:03

«سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰سفارت انگلیس در تهران توسط عده ای اشغال شد. این افراد وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کردند. در اقدامی مشابه و در حمله به باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک، ۶ کارمند انگلیسی به گروگان گرفته شدند که پس از چند ساعت و با حضور پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.» این سرتیتر خبری بود که چهار سال قبل توسط نمایندگی های خبرگزاری های معتبر؛ از تهران به سراسر جهان مخابره می شد.


«سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰سفارت انگلیس در تهران توسط عده ای اشغال شد. این افراد وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کردند. در اقدامی مشابه و در حمله به باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک، ۶ کارمند انگلیسی به گروگان گرفته شدند که پس از چند ساعت و با حضور پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.» این سرتیتر خبری بود که چهار سال قبل توسط نمایندگی های خبرگزاری های معتبر؛ از تهران به سراسر جهان مخابره می شد. تظاهراتی به ظاهر خود جوش که این بار هم عده ای از سیاسیون و همچنین نمایندگان تندروی مجلس با آن همراه شده و بجای نکوهش این اقدام غیر دیپلماتیک دانشجویان! علت وقوع چنین حادثه ای را ریشه در خشم چندین ساله مردم ایران از انگلیس دانستند. اما حالا قرار است پس از چهار سال و همچنین پایان یافتن مناقشه هسته ای، پای انگلیسی ها بار دیگر به خیابان جمهوری باز شود. شاید آن روزی که آن عده‌ای خودسر بر روی دیوار سفارت انگلیس در تهران نشسته بودند با پرچم به آتش کشیده آن عکس یادگاری می گرفتند هرگز به فکرشان هم خطور نمی کرد که قرار است درب این سفارتخانه بار دیگر به سوی انگلیسی ها باز شود و فیلیپ هاموند، در راس هیئتی بلندپایه وارد پایون فرودگاه مهرآباد شود.
رابطه تهران لندن در یکصد سال اخیر را باید رابطه ای پر فراز و نشیب و همراه با اما و اگر و شاید و باید های فراوانی دانست، فراز و نشیبی که طی این سالها به چهار بار قطع کامل روابط انجامید و پس از تغییر دولت یا سیاست های موجود دوباره از سر گرفته شد. اما اشغال سفارت انگلیس در تهران و قطع رابطه دو کشور برای چهارمین بار تیر خلاصی بود بر قطع رابطه کشورمان با سایر کشورهای جهان؛ چرا که پس از این اتفاق بود که سفارتخانه های دیگر کشورها هم به بهانه نداشتن امنیت در اظهاراتشان تهدید به تعطیلی سفارتخانه هایشان در تهران کردند. از سوی دیگر فشار این کشورها بر روی ایران آن هم به بهانه پرونده هسته ای روز به روز به تیرگی این روابط بیشتر دامن می زد. تا اینکه خرداد ماه ۹۲ و با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری کشورمان؛ بار دیگر نگاه سیاستمداران دنیا به تهران معطوف شد. در نخستین گام، نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به رییس جمهور ایران پس از مراسم تحلیف ابراز امیدواری کرد که انتخاب وی فرصت جدیدی برای بهبود روابط میان لندن و تهران باشد. در نامه کامرون به روحانی آمده است: تهران می‌تواند راه متفاوتی را در آینده انتخاب کرده و به دنبال بهبود روابط میان تهران و لندن باشد و هر دو طرف در این مسیر گام به گام پیش روند. گسترش روابط دوجانبه یک روند تدریجی است که باید برخی مسائل حل و فصل شود. کامرون همچنین در حاشیه اجلاس گروه ۸ در شمال ایرلند به خبرنگاران گفت که انگلیس کاملا آماده است تا به نشانه‌های تغییر رویکرد در ایران پاسخ دهد. وی افزود: من همواره باور داشته‌ام که بهترین رویکرد در مورد ایران تعامل است و اینکه به ایرانیان نشان داده شود راهی متفاوت پیش روی آنهاست. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز در تماس‌ تلفنی با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت کشورمان‌ گفت که انگلیس آماده بهبود روابط با ایران بر مبنایی «گام به گام» است و تمایل دارد تا با وزیر خارجه ایران دیدار کند.

جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس و نماینده مجلس عوام و عضو گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس که بارها به تعریف و تمجید از حسن روحانی پرداخته بود، از دیگر افرادی بود که پس از روی کار آمدن دولت روحانی دست دوستی به سمت دولت جدید ایران دراز کرد؛ وی یک ماه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه بی بی سی، گفت قصد دارد به زودی با هدف ارتقای روابط تهران لندن، به ایران سفر کند. اما شهریور ۹۲و در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل، وزرای خارجه ایران و انگلیس با هم دیدار و گفت وگو کردند، دیدار و مذاکراتی در جهت رایزنی برای بهبود روابط دو کشور و همچنین پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ که در آن زمان قرار بود نخستین گام ها برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات برداشته شود. دیداری که از آن می شود به عنوان نقطه آغازی برای حل مناقشه هسته ای یاد کرد.
اما با امضای توافق هسته ای در تیر ماه گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ در نهایت پس از ۱۲ سال مذاکره بدون نتیجه توانست پنجره های بسیاری را به روی روابط ایران و غرب باز کند، روابطی در جهت ارتقای سطح همکاری های اقتصادی، سیاسی و ...میان ایران و جهان و جلوگیری از ایران هراسی. اکنون فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در راس هیئتی وارد تهران شده تا همزمان با این سفر، سفارت انگلیس در تهران و بالعکس سفارت ایران در لندن نیز بازگشایی شود و روابط دو کشور از سر گرفته شود، امری که حاصل تلاش های دولت تدبیر و امید برای ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان و همچنان کنار زدن عواقب و حاشیه های یک بحران غیرضروری است.


کد مطلب: 46041

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/46041/بازگشت-انگلیسی-خیابان-جمهوری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir