کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مذاکرات هسته ای؛ از موافقان تا دلواپسان!

احمد محمدزاده

24 خرداد 1394 ساعت 14:58



مذاکرات هسته ای و توافق با غرب مدت زیادی است که ذهن همه اقشار جامعه را به خود مشغول کرده و اظهار نظر های متفاوتی را به همراه داشته است. شرایط خاص کشور پس از دولت های نهم و دهم باعث شد بسیاری از مردم، به تغییر رویکرد سیاسی در کشور رای دهند. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم دور تازه ای از روابط دیپلماتیک با غرب آغاز شد تا حقانیت کشورمان این بار با سیاستی دیگر برای جهانیان ثابت شود.
علی رغم حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده و از همان آغاز مذاکرات، بسیاری از مهر ورزان دیروز، دلواپس مذاکرات شده، به مخالفت با مذاکرات هسته ای جنجال به پا کرده و هر روز آقای ظریف را بازخواست می کنند؛ گویی فراموش کرده اند که افزایش تورم و چند برابر شدن قیمت ها،کاهش میزان ازدواج، افزایش بی سابقه طلاق، فسادهای مالی و اختلاس ها همه در زمانی اتفاق افتاد که سیاست کشور در دست آنها بود. عملکرد آنها ضربات سنگینی بر پیکره اجتماعی کشورمان وارد کرد و بیش از آنکه عزت ملی ما را نشان دهد موجب تضعیف چهره سیاسی کشورمان شد؛ تا جایی که روسیه به عنوان یک کشور دوست! از تعهدات خود نسبت به تحویل موشک های اس سیصد سر باز زد؛ خلیج فارس، خلیج عربی نامیده می شد و برخی از کشورهایی که نفت ما را می خریدند به خاطر وجود تحریم ها پولی به کشورمان پرداخت نمی کردند. جالب است که آن موقع کسی دلواپس وضعیت معیشت مردم، شرایط اجتماعی، دین و عزت ملی نبود؛ و امروز دلواپس مذاکرات هسته ای و عزت ملی شده اند و در مخالفت با مذاکرات گروه تشکیل داده و بدون مجوز راهپیمایی برگزارمی کنند.
آقایانی که از کوره در رفته و با عصبانیت، وزیر امور خارجه کشورمان را خائن نامیدند؛ بدانند که عملکرد همفکران شان در دولت نهم و دهم بر همگان واضح است و اگر نگران دین و ایمان مردم هستند بدانند که دینداری در دشمنی با آمریکا نبوده و صلح با غرب به معنی بی اعتقادی نیست. امام حسن(ع) با توجه به شرایط، صلح با معاویه را به جنگ با او ترجیح داد. اما بنظر می رسد ایشان و اطرافیانشان در حالی که دم از دین می زنند این قسمت از عملکرد معصومین را فراموش کرده اند! آیا واقعا نگران دین هستند؟! چه سندی برای مغایر بودن توافق هسته ای با دین وجود دارد؟!
انتخاب آقای روحانی با رای اکثریت، نشان از خواست مردم برای تغییر رویکرد سیاسی در کشور بود و کسانی که بر طبل جنگ با غرب کوبیده و در پی شکست مذاکرات می گردند؛ بدانند که عمل آنها به منزله نادیده گرفتن رای مردم و زیر پا گذاشتن اصل مردم سالاری است. به نظر می رسد این عده تلاش می کنند به هر طریقی که شده مانع رسیدن توافق هسته ای شده و جالب است که مواضعشان به موضع شاه سعودی و اسرائیل بسیار نزدیک است!
مقامات عربستان و اسرائیل در تلاش برای برهم زدن مذاکرات چندین بار با هم ملاقات کرده تا مانع توافق هسته ای شوند اما عملکرد مثبت دستگاه دیپلماسی کشورمان به نحوی بود که موضع رژیم صهیونیستی در مخالفت با توافق هسته ای، نه تنها ره به جایی نبرد بلکه منجر به اختلاف بی سابقه بین آمریکا و اسرائیل شده است. ترس سعودی ها از اقتدار کشورمان باعث شد سعی در کاهش بهای نفت داشته و در تلاش برای در تنگنا قرار دادن کشورمان، حاضر شدند میلیون ها دلار ضرر کنند تا شاهد اقتدار ایران نباشند. قطعا در چنین شرایطی لازم است همه گروه ها در جهت منافع کشورمان باهم متحد شوند.
بدون شک تیم دیپلماسی کشورمان با آگاهی کامل از سیاستهای منفعت طلبانه آمریکا و غرب وارد مذاکرات شده و هیچ گاه حاضر نخواهند بود حق فرزندان این مرز و بوم را نادیده بگیرند. در این شرایط پیچیده و دشوار بهتر است بجای مسئله سازی و تسویه حساب های شخصی، منافع ملی کشور در نظر گرفته شود و به فرموده مقام معظم رهبری کسی دنبال گرو گیری و گرو کشی نباشد.
نقد منصفانه در جهت بهبود عملکرد دولت مفید خواهد بود اما توهین و خائن نامیدن وزیر امور خارجه کشورمان به دور از خرد و نشان دهنده ناتوانی در اثبات کم کاری آقای ظریف است. فراموش نکنیم تیم مذاکره کننده در هماهنگی کامل با سایر دستگاههای مهم کشور مذاکرات را ادامه می دهد و بجاست که همه از دستگاه دیپلماسی حمایت کنیم تا مذاکرات به نتیجه برسد.


کد مطلب: 45857

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/45857/مذاکرات-هسته-موافقان-دلواپسان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir