چگونه با تصحیح نحوه عرضه خودرو، سرمایه اجتماعی و طبقه متوسط جامعه را حفظ کنیم! (۱۰ نمره)
جواب: ظاهرا موعد تحویل برخی خودروهای وارداتی که در نوبتهای قبلی ثبتنام شده بود، نزدیک است و این روزها بازار معامله حواله این خودروها در بازار و فضای مجازی حسابی داغ است.
این در حالی است که حدود ۸۰ هزار نفر در دور جدید سامانه وارداتی ثبت نام کردهاند و در این عرضه حدود ۶ هزار خودرو قابل عرضه هستند.
به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر به طور میانگین کمتر از ۸ نفر برنده خواهند شد. مبلغ پیشدریافت به ازای هر نفر ۵۰۰میلیون تومان است که در بانکها بلوکه شده تا فقط ۶هزار خودرو عرضه شود.
مجموع این مبالغ حدود۴۰ همت است که برای شرکت در لاتاری غیر منطقی و غیر عقلانی خودرو در بانکها بلاک شده است. این عدد کمی بیشتر از ارزش بازار بزرگترین داروسازی کشور با رقم ۳۵،۵ همت است.
حال همه اینها به کنار؛ در این میان اشخاصی که در زمان اعلام موعد ثبتنام، در این اوضاع نابسامان اقتصادی، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان وجه نزدیک به نقد در اختیار داشتند و آنقدر شانس یارشان بوده که جزو آن ۶هزار نفر برنده خودرو باشند، صاحب یک انحصار تمام قد شدهاند و هر کدام ایشان به تنهایی میتواند تعیین کننده قیمت آن نوع خودرو باشد!! عجیب است اما واقعیست!
بعنوان نمونه؛ قیمت قطعی خودرو سوزوکی جیمنی ۲میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان اعلام شده است، در حالی که در آگهی سایت دیوار، همین مدل خودرو ۵میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان و بالاتر، درج شده است!
این رانت که بطور ظالمانه و البته آگاهانه اغنیا را غنیتر و طبقه متوسط جامعه را چند پله بیشتر به سمت سقوط هدایت میکند، رانت نحوه فروش است! چرا که رانتخواری و انتفاع عدهای، در سیستم تصمیمگیری نحوه عرضه خودرو، اعمال نفوذ کرده و مانع استفاده از روشهای عقلانی و درستی مانند سیستم عرضه در بورس کالا میشود.
البته که جای خرسندی است که در دولت جدید افراد اقتصاددانایی در بدنه دولت توانستهاند که اصلاح نحوه فروش به نفع حذف رانتخواری و طبقه متوسط جامعه را در لایحه بودجه ۱۴۰۴ ببیند.
امید است با تصویب کلیات لایحه بودجه، بخش مربوط به عرضه این خودرو نیز مصوب شود و اجرای آن نیز با موفقیت صورت پذیرد تا به مرور شاهد احیا امید به زندگی طبقه متوسط جامعه باشیم.