کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا از زلنسکی عصبانی هستند؟

محمدجواد پهلوان

4 دی 1401 ساعت 21:57


قصه طرفداران پوتین و روسیه در ایران و مقاومت زلنسکی در جنگ اوکراین جالب توجه است.
آن روزهای نخست جنگ، روسوفیل‌ها در ایران اولا زلنسکی را تمسخر کرده و به او لقب دلقک را دادند (به واسطه اینکه وی هنرمند است و در فیلم‌های کمدی بازی کرده است) و ثانیا پیش‌بینی می‌نمودند در کمتر از یک هفته ارتش روسیه، کی‌یف را در می‌نوردد. حتی در آن روزها و ایام که رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به برخی پیشنهاد‌ها برای فرار از کی‌یف اعلام کرد وسیله‌ای برای فرار لازم ندارد بلکه به تجهیزات نظامی برای مقاومت نیازمند است برخی در داخل باز هم تحلیل کردند که او در حال نقش بازی کردن است و توانایی مقابله در برابر پوتین و سیاست‌هایش را ندارد.
حالا که من در حال قلمی کردن این چند خط هستم ده ماه از مقاومت رئیس‌جمهور و مردم اوکراین در برابر روسیه گذشته و نه‌تنها نشانی از شکست این کشور دیده نمی‌شود بلکه کی‌یف توانسته حتی بخش‌هایی از خاک این کشور را که به تصرف روسیه در آمده بود را آزاد کند. فلذا به نوعی در این روزها حال و اوضاع روسوفیل‌های وطنی خوب نیست چرا که همه تحلیل‌هایشان غلط از آب در آمده و در میدان عمل ثابت شده تجهیزات نظامی روسیه باز هم در برابر تجهیزات نظامی غربی چه اروپا و چه آمریکا چندان حرفی برای گفتن ندارد. شاید آنقدر که طرفداران پوتین و روسیه در ایران از عدم پیشروی کرملین در جنگ ناخشنود و افسرده هستند مردم روسیه چنین مضطرب نباشند.
اکنون این مقدمه را عرض کردم تا بگویم تحلیل‌های این چند روز این جماعت در مورد حضور زلنسکی در کاخ سفید و گفت‌وگوی وی با بایدن نیز از همان قسمی است که بالا در مورد آن گفتم. روسیه و طرفدارانش جنگ اصلی و میدان واقعی را باخته‌اند و حالا قصد دارند در جنگ رسانه به پیروزی برسند که در این فقره هم موفق نخواهند بود. چرا که از هر زاویه‌ای که به ماجرا بنگرید روس‌ها متهم و سرافکنده هستند. حال اینکه فلان روزنامه داخلی از اشک‌های سانسور شده زلنسکی در کاخ سفید و در برابر بایدن می‌نویسد حتم داشته باشید اتفاقا اشک مدیر همان روزنامه از شکست پوتین سرازیر شده و به نوعی از تجربیات خود نوشته است!
برای بنده اصلا و ابدا تحلیل‌هایی مبنی براینکه اوکراین در حال کمک گرفتن از آمریکاست پس رئیس‌جمهور آن خود فروخته است محلی از اعراب ندارد. زیرا اگر زلنسکی به جای کمک گرفتن از آمریکا بر فرض مثال از چین کمک می‌گرفت آن زمان از منظر این جماعت مشکلی نداشت. کمااینکه همین مقامات کشورمان مگر اکنون، در حال کمک گرفتن از روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌ها نیستند؟ اگر چنین نبود نزدیکی چین به سعودی‌ها باعث تب کردن عده‌ای در داخل نمی‌شد. از نگاه علم سیاست نیز زلنسکی اقدام غلطی نکرده؛ او برای حفظ تمامیت ارضی کشوراش در حال کمک گرفتن است. آیا اگر همان ابتدا قسمت‌هایی از خاک اوکراین به خاک روسیه ضمیمه می‌کرد از منظر روسوفیل‌ها دلقک نبود؟ حاشا و کلا.


کد مطلب: 185135

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/185135/چرا-زلنسکی-عصبانی-هستند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir