به هنگام انتصاب افراد در سمت هاي مديريتي از معيارهايی كه به وفور در وصف فرد منتصب، شنيده مي شود و بالادستي ها را مغرور به انتخاب شان مي كند همين واژه هاي تجارب برتر ، صلاحيت ها و شايستگي هاست كه در اكثر متن ابلاغيه هاي مديران نيز آمده است .
تغييرات نابجاي كتاب هاي درسي تمامی ندارد؟!
زهرا علي اكبري
22 آذر 1399 ساعت 11:54
به هنگام انتصاب افراد در سمت هاي مديريتي از معيارهايی كه به وفور در وصف فرد منتصب، شنيده مي شود و بالادستي ها را مغرور به انتخاب شان مي كند همين واژه هاي تجارب برتر ، صلاحيت ها و شايستگي هاست كه در اكثر متن ابلاغيه هاي مديران نيز آمده است .
به هنگام انتصاب افراد در سمت هاي مديريتي از معيارهايی كه به وفور در وصف فرد منتصب، شنيده مي شود و بالادستي ها را مغرور به انتخاب شان مي كند همين واژه هاي تجارب برتر ، صلاحيت ها و شايستگي هاست كه در اكثر متن ابلاغيه هاي مديران نيز آمده است .اما آنچه كه از واقعيت و متن جامعه بر مي آيد اين است كه بعضي از مديران نه تنها شايستگي لازم را نداشتند بلكه نسبت به مديران سابق تيشه محكم تري بر ريشه سيستم زده اند. چه بسا برخي اوقات اشتباهات عملكردي آنان آنقدر فاجعه و تاسف آور بوده كه صد تن عاقل هم نتوانستند سنگي را كه آنان در چاه انداخته اند بيرون بياورند و حتي با خروج از سيستم باز هم ردپاي خطاهاي مديريتي و نظارتي شان بر بدنه سيستم قابل درك و مشاهده بوده است. از جمله اين تصميمات و عملكردها و رفت وآمدهاي ناخوشايند مديران ناكارآمد را بايد در تغييرات كتاب هاي درسي سال تحصيلي جاري پيگيري كرد. از شروع سال تحصيلي تاكنون چندين اشتباه در متن و تصوير كتاب هاي درسي كه مستقيما عدالت آموزشي، تربيت صحيح، راستگويي و امانت داري را نشانه گرفته است داد مطالبه گري را از صاحبنظران علوم تربيتي برآورده و متاسفانه گويا تمامي هم ندارد مثل حذف تصاوير دختران از كتاب رياضي سوم دبستان، محتواي آموزشي كتاب مديريت خانواده و سبك زندگي پايه دوازدهم ، كم و زياد كردن متن اصلي نويسندگان و ... . ابهامات برآمده از اين تغييرات آنقدر گسترده و نگران كننده بود كه مسئولان فعلي را مجبور به پاسخگويي در قبال انتقادات فضاي رسانه اي و افكار عمومي كرد و اظهار كردند كه در مديريت قبلي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي اين تغييرات اعمال شده است. دو نكته در همين پاسخ گنجانده شده است؛ انتصاب ناشايست و مديريت فرد نابلد به حوزه آموزش و پرورش. دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم هر چقدر هم كه باسواد باشد براي همان موضوعات حوزه علميه مي تواند نظر بدهد و نظارت كند و منطقي است كه نبايد انتظار داشته باشيم بتواند در حوزه كتاب هاي درسي همه جوانب امر را رعايت و نظارت كند . وقتي صاحبنظران و منقدان بر اين باورند و تاكيد مي كنند كه براي انتصابات در آموزش و پرورش پيگير حضور فردي باشيد كه از جنس و بدنه تعليم و تربيت باشد و آموزش را بشناسد به اين ديد مي نگرند كه منتقدان خواهان ورود افراد با سبك و سياق خاص نيستند و براي همين مخالفت مي كنند در حاليكه متاسفانه در اكثر مواقع مسئولان به خاطر نگرش هاي سياسي كه دارند و جسارتهاي حق طلبانه اي كه ندارند باعث ورود افرادي به نظام آموزشي شده اند كه نتيجه حضورشان جز خسران بيشتر چيز ديگري نيست. در نظام هاي آموزشي مثل كشور ما كه كتاب درسي ستون اصلي محتواي آموزشي است بايد آن قدر به ديده حساسيت و اهميت به كتاب هاي درسي نگاه شود و در سبك و سنگين كردن محتوا سنجيده رفتار شود كه بخشي از كيفيت نظام آموزشي با همين محتواي كتاب هاي درسي تضمين و تامين شود. دردناك است كه عده اي مدير بخواهند مفاهيم ديني و ملي را كه در ذهن دارند به زور و با حذف تصاوير دختران يا تغيير نابجا در متن اصلي نوشتار نويسنده اي در كتاب هاي درسي وارد كنند .فرض كه نيت و قصد تهيه كنندگان كتاب هاي درسي ارزش گذاري و فرهنگ سازي است اما آيا با كم و زياد كردن مطالب نويسندگان و شعراي مشهور و معروف مي توان در ذهن آينده سازان اين مرز و بوم آنچه را كه مي خواهند ارزش بگذارند و فرهنگش كنند؟ به جاي اين تغييرات نابخشودني، در كتاب هاي درسي به دانش آموزان ياد بدهيد كه در كنار دانايي، توانايي، خلاقيت،تعهد و تفكر انتقادي چگونه با عقل و اختيار، تفكر و نگرش راستين حق و باطل را از هم تشخيص بدهند و براي تمدن و آداب و فرهنگ سرزمين اش ارزش قايل شوند و نگهدار آنان باشند. به حقيقت اين طرز تفكر كه در انديشه پنهان تغييرات كتاب هاي درسي بود، از نظام آموزشي نوين و نسل دانش آموز امروز بسيار فاصله دارد. به اندازه كافي فاصله با استاندارهاي نظام آموزشي ،كيفيت آموزشي و مهارت آموزي داريم با چنين تغييرات غير منطقي شكاف را بيشتر نكنيد.
کد مطلب: 141314