ایران چند ماهی است که از جمع واردکنندگان بنزین خارج شده و جالب اینجاست که این رخداد تاریخی با شروع دور تازه اعمال تحریمهای نفتی آمریکا بر ضد کشورمان همزمان شده است. همین یک خبر کوتاه برای درخشش ستاره در آسمان تاریک تحریم ها کافی است که نشان دهد چقدر برای کشور در این وضعیت دشوار ارزی ارزشمند و مغتنم بوده است.
ایران چند ماهی است که از جمع واردکنندگان بنزین خارج شده و جالب اینجاست که این رخداد تاریخی با شروع دور تازه اعمال تحریمهای نفتی آمریکا بر ضد کشورمان همزمان شده است. همین یک خبر کوتاه برای درخشش ستاره در آسمان تاریک تحریم ها کافی است که نشان دهد چقدر برای کشور در این وضعیت دشوار ارزی ارزشمند و مغتنم بوده است. تولید روزانه 105میلیون لیتر بنزین با به بهره برداری رسیدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حالی رخ داده است که اگرچه این میزان تولید، کشور را به مرحله خودکفایی رسانده و از خروج سالانه میلیاردها دلار از کشور جلوگیری کرده است اما با رشد سرسام آور مصرف سوخت و رسیدن میزان مصرف بنزین به یکصد میلیون لیتر در مقاطعی از سال، متاسفانه این خودکفایی متزلزل و نامطمئن خواهد بود. به گفته مسئولین وزارت نفت اگر اصلاح مصرف سوخت در کشور جدی گرفته نشود حتی افتتاح چندین فاز از ستاره هم کشور را در مرحله خودکفایی تولید بنزین نگه نخواهد داشت.همانطور که اعلام شده با ادامه وضعیت رشد میانگین هفت درصدی مصرف بنزین تا 15 سال آینده با کسری روزانه 190 میلیون لیتر بنزین روبرو خواهیم شد. به گفته مسئولین نفتی حتی بدون مدیریت مصرف سوخت در کشور، پالایشگاه سازی در کشور راه به جایی نخواهد برد. اگر وضعیت مصرف با همین شیب هفت درصد به راه خود ادامه دهد در پایان پانزده سال یا باید 100 میلیادر دلار برای ساخت چندین واحد پالایشگاهی به بزرگی ستاره خلیج فارس کنار گذاشت یا اینکه روزانه حدود یکصد میلیون دلار برای واردات سوخت مورد نیاز خودروها ارز از کشور خارج شود. مطمئنا اگر در این مقطع زمانی که مقابله هرچه بیشتر با تحریم های ظالمانه در حوزه نفتی و جلوگیری از خروج سرمایه های ارزی کشور برای واردات هرچه بیشتر سوخت و خودکفایی در تولید کالاهای استراتژیکی همچون بنزین و گازوئیل، باید مهمترین اهداف مسئولین تصمیم گیر در حوزه صنعت و اقتصاد کشور باشند برای اصلاح الگوی مصرف سوخت در کشور باید بیش از پیش اندیشیده و کوشش شود. نباید دیگر در هیچ کارخانه خودروسازی داخلی خودرویی با مصرف ده لیتر یا بیشتر در یکصد کیلومتر پیمایش تولید شود یا هیچ مصوبه ای در مجلس یا هیئت دولت برای سخت تر کردن شرایط ورود خودروهای با کیفیت و امروزی تر و مطابق با استانداردهای روز جهانی به کشور تصویب شود. متاسفانه اما شرایط مطلوبی در این بخش از صنعت حکمفرما نیست و با تصمیماتی که در حوزه خودروسازی گرفته میشود شاهد هرچه بیشتر شدن مصرف سوخت در موتورهای خودروهای ساخت داخل میشویم. این درحالیست که کشورهای دنیا به سمت استفاده از خودروهای با مصرف زیر 5 لیتر بنزین در یکصد کیلومتر پیمایش و حتی استفاده از خودروهای هیبریدی پلاگین برای کاهش شدید مصرف سوخت رفته اند و نیاز سالانه خود را به سوختهای فسیلی در صنعت و امور روزمره خود به حداقل رسانده اند. حال در این فرصت کوتاه باید متذکر شد که در رالی پیش آمده بین فعالین صنعت پالایشگاه سازی با تولیدکنندگان خودروهای پرمصرف نتیجه متاسفانه به نفع مصرف کنندگان سوخت بنزین و گازوئیل خواهد بود و حتی اگر چندین ستاره هم به بزرگی ستاره خلیج فارس روشن شوند نورشان را در آسمان تاریک موتورهای پر مصرف و اگزوزهای پر دود به سختی خواهیم دید.