کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مبارک و مرسی در دادگاه رو در رو شدند

5 دی 1397 ساعت 18:08

حسنی مبارک در جلسه شهادت در پرونده حمله به زندان‌های مصر در جریان انقلاب سال ۲۰۱۱ که محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین متهمان اصلی آن هستند، گفت که بیش از ۸۰۰ عضو حماس با نفوذ به داخل مصر، در آشوب‌ها و کشتار مردم نقش داشته‌اند.


حسنی مبارک در جلسه شهادت در پرونده حمله به زندان‌های مصر در جریان انقلاب سال ۲۰۱۱ که محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین متهمان اصلی آن هستند، گفت که بیش از ۸۰۰ عضو حماس با نفوذ به داخل مصر، در آشوب‌ها و کشتار مردم نقش داشته‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، امروز برای اولین بار در تاریخ مصر دو رئیس‌جمهوری برکنار شده رو در روی هم در دادگاه قرار گرفتند. حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر که در پی انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ سرنگون شد امروز در دادگاهی که در مرکز آکادمی پلیس بطره برگزار شد، حضور یافت و  رو در روی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مخلوع مصر که در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ برکنار شد، قرار گرفت تا در پرونده معروف به "زندان‌ها" شهادت بدهد.
مبارک در این جلسه از پاسخ به برخی سولات قاضی درباره اخوان المسلمین خودداری کرد و گفت برای پاسخ به این سوالات به اجازه مقامات امنیتی نیاز دارد چراکه این اطلاعات اسرار زیادی را فاش می‌کند.
وی در جریان شهادت خود درباره این پرونده گفت: طی انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ بیش از ۸۰۰ عضو حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی از طریق تونل‌ برای حمایت از گروه اخوان المسلمین وارد کشور شدند. این تونل‌ها غیرقانونی بودند برای همین دولت از وجود آن‌ها اطلاع نداشت.
مبارک در عین حال جنبش حماس را به شکل مستقیم متهم نکرد که به شکل سازماندهی شده در آشوب‌ها دست داشته است. او تنها گفت اعضای حماس و دیگر گروه‌ها از طریق مرزها به داخل مصر نفوذ کردند.
مبارک گفت: افرادی که به کشور نفوذ کرده بودند به زندان‌ها یورش بردند تا زندانیان حزب الله، حماس و اخوان المسلمین را آزاد کنند و بنا بر اطلاعات امنیتی در قتل افسران پلیس و مردم نقش داشته‌اند.
مبارک گفت که عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر در آن زمان به وی اطلاع داده بود که بیش از 800 فرد مسلح به مرزهای شرقی مصر یورش برده بودند و همراهشان سلاح و مهامات داشتند.
مبارک ادامه داد: در گزارش عمر سلیمان تابعیت این افراد مشخص نبود اما گفت که سلاح به همراهشان دارند و به سینا نفوذ کرده‌اند. آن‌ها ابتدا در سینا مستقر شدند و بعد به قاهره و میادین پایتخت از جمله میدان التحریر رفتند. آن‌ها به زندان وادی النطرون و دو زندان‌ دیگرحمله کردند. اخوان المسلمین و گروه‌های دیگر در عملیات تخریبی که سال 2011 رخ داد نقش داشتند. نفوذی‌ها از مرزهای شرقی آماده بودند و نیروهای پلیس را در العریش و شیخ زوید و رفح به قتل می‌رساندند و به سوی مردم هم شلیک کردند.
او افزود: نفوذی‌ها به مقر سازمان امنیت ملی و امنیت مرکزی در العریش حمله کردند.
مبارک گفت که هیچ چیزی درباره طرحی با رهبری آمریکا و مشارکت اخوان المسلمین، حزب‌الله و ترکیه برای سرنگون کردن نظام نشنیده است.
وی گفت که اعضای حماس 28 ژانویه 2011 با سلاح‌های مختلف وارد مصر شده بودند. حماس در برنامه‌های خود اذعان دارد که بخشی از اخوان المسلمین است. من قبل از 25 ژانویه درباره هماهنگی میان حماس و اخوان صحبت‌هایی شنیده بودم.
مبارک گفت: طرح‌های زیادی علیه دولت مصر بعد از 25 ژانویه 2011 وجود داشت اما من تا قبل از اینکه به مجوز از سوی طرف‌های ذیربط دست نیابم، در این باره نمی‌توانم حرفی بزنم.
مبارک تأکید کرد: من کشور را به نیروهای مسلح سپردم تا مصر سقوط نکند.


کد مطلب: 99918

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/99918/مبارک-مرسی-دادگاه-رو-شدند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir