کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتخابات رياست جمهوري يازدهم رقابت بين گفتمان‌ها است

خبرگزاری ايسنا , 17 مهر 1391 ساعت 15:49

سخنگوي جبهه پايداري گفت: انتخابات دور يازدهم رياست جمهوري رقابت از فردي به گفتماني تغيير خواهد كرد و اين اتفاق مباركي است و نه يك نقطه ضعف.


 كامران باقري لنكراني در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب، افزود: عده‌اي تلاش مي‌كنند در انتخابات پيش رو همچنان رقابت در سطح نازل بين فردي باقي بماند، اما با توجه به ارتقا فرهنگ سياسي و اجتماعي،‌ به‌نظر مي‌رسد كه شاهد تغيير رقابت خواهيم بود.

وي با تصريح اين‌كه نگاه فردي به انتخابات رياست‌جمهوري كاملا اشتباه است، خاطرنشان كرد: اين تفكر كه يك فرد مي‌تواند رييس‌جمهور شود و تغيير وضعيت هم ايجاد كند، نه صحيح است، نه واقعي، هر كس كه در مضان رياست جمهوري قرار دارد يا به اين سمت مي‌رسد بايد بداند كه با برنامه و پشتوانه فكري قوي و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي كشور وارد شده است.

وي در خصوص اين‌كه مطالب عنوان شده اخير از سوي روساي قواي مجريه و مقننه و برخي نمايندگان اصولگرا در مجلس آيا نشان‌دهنده تعميق در انشقاق ميان اصولگرايان است، گفت:در اين بحث بايد آنچه توقع مردم، نظام و رهبري از همه دست‌اندركاران است، دنبال شود و با همدلي و تشريك مساعي امور را پيش ببرند.

وي با اين تاكيد كه با تشريك مساعي و همراهي و همدلي مسايل و مشكلات سريع‌تر و بهتر حل شده و به نتيجه خواهد رسيد، گفت: نا همراهي و حركت‌هاي متناقض، مسايل را تشديد مي‌كند، اصل در مديريت كشور خصوصا در قواي مجريه و مقننه بر وحدت است.

لنكراني همچنين در خصوص معرفي كانديدا از سوي جبهه پايداري در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: مبنا در زمان فعلي كه چندماه به انتخابات مانده، دنبال كردن نگاه گفتماني است، برداشت اين است كه ورود مصداقي هم اصل را خدشه‌دار مي‌كند هم از ابتداباعث مي‌شود مطالبات مناسبي از دولت يازدهم مطالبه نشود كه اصل پاسخگويي را هم خدشه‌دار خواهد كرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه حزب موتلفه از معرفي يك كانديداي اصلح براي انتخابات آينده خبر داده است تا همه گروه‌هاي اصولگرا به اين كانديدا راي دهند، گفت: در فضاي انتخابات نمي‌توان اين گفت و گوباشد كه همه بايد به كانديداي من راي بدهند، نظام مردم‌سالاري ديني ايجاد شده توسط حضرت امام(ره) آنچه را دنبال مي‌كند اين نيست، ولو نخبه‌هاي سياسي فردي را معرفي كنند.

لنكراني تصريح كرد: در نظام مردم‌سالاري ديني نمي‌توان يك‌نفر را معرفي كرد و توقع داشت مردم به او راي بدهند، بايد برنامه‌ها متناسب با دهه عدالت و پيشرفت بيان شود، صرف داشتن پيشينه و شهرت، براي اصلح بودن فرد كفايت نمي‌كند، بايد ديد موتلفه هم جناحي را براي گفتمان انتخاب و معرفي مي‌كند؟

وي در خصوص حضور هاشمي رفسنجاني و اينكه برخي اينگونه القا مي‌كنند كه تنها او ناجي كشور از شرايط فعلي خواهد بود، نيز گفت: آقاي هاشمي رفسنجاني نيز تفكري را پايه‌گذاري كردند كه در زمان مديريتشان خروجي‌هاي مشخصي داشت و در بيانات و فرمايشات ايشان همچنان همان روش ادامه دارد.

لنكراني خاطرنشان كرد: اين هم البته يك گفتمان است كه در حزب كارگزاران خود را نشان داد، گفتماني كه در آن رشد اقتصادي محوريت دارد و البته براي رسيدن به آن ابزارهايي هم پيشنهاد شده و مي‌شود .

وي با اشاره به تحليل‌هاي اقتصادي بيان شده در سال‌هاي ۷۵ و بعد از آن در خصوص عوارض رشد اقتصاد محور و تورم ۵۰ درصدي، گفت: به هر حال آن مدل، مدلي تجربه شده است، اما بايد گفت آن هم يك گفتمان خواهد بود، چه شخص آقاي هاشمي تشريف بياورند يا افرادي را معرفي كنند.

لنكراني اضافه كرد: برداشت من اين نيست كه مردم راه برون رفت، از شرايطي را حضور اين گفتمان و تفكر بدانند، در سال‌هاي اخير هم به‌نوعي در قوه مقننه و مجريه همين نگاه رشد محور در اقتصاد بوده، شايد افراد بخواهند با بازي لغت اين موضوع را به‌نوعي مورد تاكيد قرار دهند، اما حافظه تاريخي مردم ايران به‌خوبي سياست‌هاي كارگزاران را به‌ياد دارد و گمان نمي‌كنم خاطره خوشي از آن سياست‌ها در اذهان باشد.

وي يادآور شد:اگر به حافظه تاريخي مردم مراجعه كنيم، بخشي از بحران‌هاي اقتصادي سال‌هاي ۷۵ و بعد از آن و مشكلاتي كه شديدا كشور را در آن شرايط رنج داد، سياست‌هاي كارگزاران بود.


کد مطلب: 9868

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/9868/انتخابات-رياست-جمهوري-يازدهم-رقابت-بين-گفتمان-ها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir