صدا و سیما با ۱۳ برنامه آموزشی و مشاوره برای کنکور و پخش هر روز آنها به مدت پخش میانگین یک ساعت، بخش زیادی از مافیای کنکور را با درآمد ماهیانه چند صد میلیاردی در دست دارد.
صداوسیما بزرگترین حامیکنکور
12 آبان 1397 ساعت 17:09
صدا و سیما با ۱۳ برنامه آموزشی و مشاوره برای کنکور و پخش هر روز آنها به مدت پخش میانگین یک ساعت، بخش زیادی از مافیای کنکور را با درآمد ماهیانه چند صد میلیاردی در دست دارد.
صدا و سیما با ۱۳ برنامه آموزشی و مشاوره برای کنکور و پخش هر روز آنها به مدت پخش میانگین یک ساعت، بخش زیادی از مافیای کنکور را با درآمد ماهیانه چند صد میلیاردی در دست دارد.
به گزارش ایسنا، خبرآنلاین در ادامه نوشت: صداوسیما شبکه آموزش را با شعار «عدالت آموزشی» راه انداخت؛ اما این عدالت حالا تبدیل به فرصتی برای موسسات کنکور و تبلیغات آنها شده تا درآمدزایی عجیب و غریبی را برای صداوسیما رقم بزند. تبلیغاتی که درآمدش به مزاج صدا و سیما خوش آمده و بقیه شبکهها را هم درگیر کرده است؛ دو، سه، چهار، پنج، استانی و .. . این آموزشها و مشاورهها شامل حدودا ۱۳ برنامه (۱۲ برنامه در سیما و یک برنامه رادیویی) است که هر روز یا بهجز جمعهها یا روزهای فرد پخش میشود و بهصورت میانگین ۲۵۲ برنامه در ماه مربوط به برنامههای آموزشی و تبلیغاتی کنکوری است. اگر میانگین زمان پخش این برنامهها را هم یک ساعت در نظر بگیریم، ۲۵۲ ساعت در صدا و سیما صرف تبلیغات مربوط به موسسات کنکوری میشود. البته این تعداد جدا از تبلیغهای مستقیم موسسات کنکوری است که مافیای اصلی را دارند.
طبق تعرفههای مشخصشده صدا و سیما برای برنامههای تبلیغاتی کنکور، جمع کل ۱۳ برنامه در یکساعت، دو میلیارد و ۲۸۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و جمع کل ۱۳ برنامه در یکماه، ۵۷۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که تکرار این برنامههای نیز شامل تعرفه میشود و هزینه جداگانهای برای آن محاسبه میشود. در واقع برنامههای آموزشی صدا و سیما برای کنکور و مشاورههای کنکوری ماهانه به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان میرسد که این درآمد کلان، جدا از آگهیهای تبلیغاتی برای کنکور است. ضمن اینکه در بسیاری از این برنامههای آموزشی، از افرادی برای آموزش استفاده میشود که عموما سواد و تحصیلات مرتبط و قابل قبولی ندارند و باعث گمراهشدن کنکوریها میشوند. در واقع کنکور بیش از آنکه مشخصکننده آینده یک نوجوان باشد، تبدیل به مافیایی شده که هرکس بهدنبال منفعتی در آن میگردد و صدا و سیما هم بخش بزرگی از آن است.
پیگیریهای «خبرآنلاین» برای تعرفه آگهیهای تبلیغاتی موسسات کنکور بینتیجه ماند و به رقم دقیقی نرسید؛ زیرا مشخص نیست هر موسسه کنکور چه میزان تبلیغات در ماه دارد و تعرفهها هم بسیار متفاوت است (قبل از برنامه، میان برنامه، بعد از برنامه). همچنین برخی برنامهها هستند که تعرفه آگهیهای تبلیغاتی قبل و میان آن برنامهها گرانتر است. علاوه بر این در روزها و مراسمهای خاصی، تعرفهها تغییر میکند و گرانتر میشود. بنابراین میزان تعرفهها شفاف نیست؛ با این حال گفته میشود در سال گذشته یک مؤسسه آموزشی برای پخش آگهیهای بازرگانی رقم ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است تا تبلیغ کلاسهای کنکور این آموزشگاه از تلویزیون پخش شود. گردش مالی مؤسسات کنکور هم که گفته میشود از رقم ۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده و استقبال صدا و سیما برای این تبلیغات، بنگاهی راه انداخته که خیلی مستقیم میگوید اگر پول داشته باشید میتوانید از سد کنکور عبور کنید! در این بین هم مناظرههایی ساختگی درباره حذف کنکور پخش میشود که بیشتر به ابزاری برای ردگمکنی درآمدزایی کلان صدا و سیما از موسسات کنکور، تبدیل شده است.
کد مطلب: 96843